Nieuws22.02.2018

Suitsupply verliest duizenden volgers door nieuwe campagne


Hoe verlies je in korte tijd duizenden fans op Instagram, Facebook en Twitter?

Het oorspronkelijk Nederlandse kledingbedrijf Suitsupply weet momenteel niet wat hen overkomt. Ze hebben een nieuwe campagne gelanceerd met een homo thema. Op een van de campagne uitingen staan twee zoenende mannen. Ja en so what zou je zeggen…

Niet van gediend

Hier kan men kennelijk nog niet goed tegen anno 2018. Men is er kennelijk niet van gediend dat ze twee zoenende mannen zien. Als er op de afbeelding een man en een vrouw zoenend zouden zijn afgebeeld was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest. Echt te bizar voor woorden toch?

Gelukkig krijgt het bedrijf ook een aantal positieve reacties. Desondanks gaat het hard met het ontvolgen van de diverse sociale accounts. Men is hier kennelijk erg van geschrokken. Suitsupply is wereldwijd actief in 24 landen en de boze reacties komen dan ook vanuit de hele wereld.

Homoseksualiteit

Natuurlijk kon men rekenen op wat discussie en kun je je afvragen of het lanceren van een dergelijke wereldwijde campagne, in landen waar homoseksualiteit verboden is, wel zo slim is. Goed om te weten is dat ze voor landen zoals Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten wel echt andere versies hebben gemaakt. Hier staan wel de twee mannen centraal alleen worden ze niet zoenend afgebeeld. De feedback komt echter niet alleen uit die landen waar homoseksualiteit is verboden, maar ook zelfs uit ons eigen land waar we toch vrij ruimdenkend zijn.

Briljante marketing?

Natuurlijk is het effect nu dat de diverse social media accounts wat fluctureren als het gaat om het aantal volgers. Desondanks is Suitsupply nu wel maximaal in het nieuws en hebben ook wij hier weer aandacht voor. Dit deden ze eerder natuurlijk ook al met hun seksistische en racistische campagnes. Briljant of toch een typische gevalletje van het niet leren van je fouten?

Afbeeldingen © Suitsupply

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes