De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het afgelopen jaar zijn monteurs van Ziggo die een AED in hun servicebus hebben, vijftig keer opgeroepen om te ondersteunen bij een bedreigende situatie. Daarbij hebben zij dertig keer daadwerkelijk handelend kunnen optreden.
Dat wil dus zeggen dat dit niet alleen over reanimeren gaat in die situaties. In andere gevallen hebben ze de hulpdiensten geassisteerd of omstanders op afstand gehouden. Ziggo had in juni 28 op te beginnen 25 monteurs opgeleid en uitgerust met een AED. Inmiddels zijn dat er meer dan 75 met zo’n apparaat in hun servicebus.
Director Installation & Maintenance, Nicole Hoebink, legt uit: “Onze monteurs rijden door heel Nederland en omdat het oproepsysteem voor burgerhulpverleners via GPS werkt, krijgen zij automatisch via Whatsapp een oproep als er in de buurt waar zij zich op dat moment bevinden een hartstilstand plaatsvindt. En met 1,2 miljoen klantbezoeken per jaar zijn we daarmee altijd dichtbij.”
Zes minute zone
Het is in de praktijk steeds lastiger voor de hulpdiensten om binnen de eerste cruciale minuten altijd aanwezig te zijn. Dat komt omdat de gemiddelde aanrijdtijd van een ambulance zo rond de 10 minuten ligt. Daarom proberen bedrijven, zoals Philips en Opel, bij te dragen om van Nederland een ‘zes minuten zone’ te maken zodat er meer levens gered kunnen worden.
Dat is nodig want in Nederland krijgen jaarlijks 17.000 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis, dat zijn er een kleine 47 per dag. Het aantal burgerhulpverleners is het afgelopen jaar gestegen naar 225.000, onder hen ook de monteurs van Ziggo. Volgens de Hartstichting zijn zij gemiddeld genomen 2,5 eerder bij slachtoffers dan de hulpdiensten.
Nog meer monteurs
Regiomanager West-Nederland van Ziggo, Marten-Jan Talens, is initiatiefnemer van dit project en is trots op het afgelopen jaar. “Steeds meer mensen zien hun wifi-verbinding als een soort eerste levensbehoefte. Dit project drukt ons maar weer eens met de neus op de feiten: onze échte eerste levensbehoeften zijn nog altijd ademhaling en een hartslag. De Ziggo-monteurs waarderen het enorm dat ze, naast hun normale werkzaamheden, een belangrijke rol kunnen spelen in noodsituaties. Ons plan is om steeds meer monteurs bekend te maken met de AED, zodat Nederland nog ‘hartveiliger’ wordt.”
[Fotocredits ©
spkphotostock
– Adobe Stock]
Verder lezen over eHealth
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Lifestyle21.03.2024
Hoe houd je je gebit gezond tijdens de gouden jaren?
Technology31.10.2023
Huawei opent eerste Europese Health Lab in Helsinki
Online25.07.2023
Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in
Endemische versus pandemische systeemrisico's virusinfectiesLifestyle31.05.2023
Dit is waarom een groene omgeving belangrijk voor ons is
Startups22.05.2023
Niostem: een niet-invasieve draagbare oplossing voor mensen met haarverlies
DC Business08.05.2023
ZZP’er worden? Dit is waarom een arbeidsongeschiktheidsverzekering essentieel is
Mobile01.03.2023
MWC: OPPO toont nieuwe innovatieve technologieën
Verder lezen over Ziggo
DC Business11.12.2023
Een vliegende start: Tips voor het beginnen van je eigen bedrijf met Ziggo Webmail en Funda Business
Online02.11.2023
Exodus kabelinternetklanten bij VodafoneZiggo gaat door
De provider verloor het afgelopen kwartaal meer dan 33.000 abonneesEntertainment24.08.2023
De Dutch Grand Prix kijken bij Ziggo… nou ja, soort van
Nieuws26.07.2023
Klantenverlies VodafoneZiggo leidt nu ook tot financieel verlies
Technology26.06.2023
Ziggo verrast ouderen met nostalgietrip Huiskamer van Toen
Nieuws09.06.2023
Komen de F1-rechten terug naar Ziggo?
Technology24.05.2023
VodafoneZiggo test als eerste provider Docsis 4.0
Up- én downloadsnelheden tot 10 Gbps over de kabelOnline09.06.2022