7 tips om niet je telefoon aan te raken tijdens het fietsen (want dat is vanaf maandag een duur grapje)

7 tips om niet je telefoon aan te raken tijdens het fietsen (want dat is vanaf maandag een duur grapje)

Vorig artikel Volgend artikel

We schreven er gisteren al over, vanaf maandag wordt je telefoon vasthouden op de fiets een duur grapje. Het app-verbod gaat in en dat betekent dat je niet meer mag bellen, app'en en navigeren tijdens het fietsen. Best wel een dingetje, zeker als je gewend bent voor ieder wissewasje je je telefoon tevoorschijn te pakken tijdens je dagelijks fietstochtje naar je studie of werk.

Maar het einde van de wereld is het zeker niet. Veilig Verkeer Nederland en mindfulness-coach Fleur Brunninkhuis laten zien dat je van je telefoon-loze fietstochtje een zen-belevenis maakt.

fietsen-mindful
Afbeelding van Zhivko Dimitrov via Pixabay

Tip #1: Maak van het wachten een oplaadmoment

Moet je wachten voor het verkeerslicht? Niet getreurd! Pauzeer eventjes en neem de omgeving in je op. Voor je het weet springt het licht weer op groen!

Toevoeging van ons: Officieel mag je wel je telefoon gebruiken wanneer je voor een stoplicht staat. Dit doet echter wel wat af van de hele 'mindvolle' fietsbeleving. Laat je telefoon dan ook als het even kan gewoon lekker in je zak of tas zitten voor het stoplicht.

Tip #2: Maak van je fietsrit een moment van rust

Schenk tijdens het fietsen aandacht aan het verkeer én aan jezelf. Hoe je dat doet? Bedenk tijdens het fietsen eens hoe jij op de fiets zit. Voel hoe je handen je stuur vasthouden en hoe stevig je op het zadel zit. Let ook op de manier waarop je benen en voeten de trappers laten ronddraaien.

Toevoeging van ons: Deze tip is niet alleen goed voor een uitgerust hoofd, maar ook voor een uitgerust lichaam. Een ontspannen houding zorgt voor minder spierspanning in bijvoorbeeld je nek, rug en schouders.

Tip #3: Stel je open voor (oog)contact

Merk jij weleens dat wanneer je met een open en ontspannen houding op de fiets zit, je soms contact maakt met mensen die je helemaal niet kent? Dat als jij glimlacht, je vaak een glimlach terugkrijgt? De wetenschap wijst uit dat (glim)lachen het gelukshormoon endorfine aanmaakt: zowel bij jou als degene naar wie je lacht.

Toevoeging van ons: Wat je daarnaast ook kunt doen, is iedereen die je tegenkomt heel vrolijk een goedemorgen (of goede avond, ligt aan het tijdstip van de dag) wensen. Zolang je vrolijk doet ga je er vanzelf ook in geloven dat je vrolijk bent (en het daadwerkelijk een 'goede morgen' is, ook al denk je op dit moment met heimwee terug naar je bed).

Tip #4: Ontdek een geluksmomentje

Weet jij waar je gelukkig van wordt? En kan dat geluk voor jou ook in kleine dingen zitten? Dikke kans dat het antwoord op die 2e vraag “Ja” is. Oefening om leuk om te gaan met het appverbod: Ontdek welke kleine dingen, die je onderweg tegenkomt/meemaakt, jou een geluksmomentje geven.

Toevoeging van ons: Zelfs als de regen met bakken uit de hemel komt kun je vast nog wel geluksmomentjes ontdekken. Het is misschien wat lastiger dan wanneer de zon schijnt en de vogeltjes fluiten, maar jij bent niet vies van een uitdaging, toch?

Tip #5: Ga in gesprek met een onbekende

Realiseer jij je weleens dat oprecht contact veel zeldzamer is dan vroeger, zeker met mensen die je niet kent? Jammer, want juist nieuwe ontmoetingen maken het leven vaak leuk. Fiets je van A naar B, zie het ritje dan als de mogelijkheid om een praatje te maken met een ander, bijvoorbeeld door een compliment te geven. Positieve interactie verhoogt het geluksgevoel - zowel bij jou als de ontvanger!

Toevoeging van ons: Check wel even of de fietser in kwestie wel zit te wachten op een gesprek met jou. Een half uur een gesprek aanknopen met iemand die liever gewoon even rustig wakker wil worden, is misschien niet zo'n goed idee.

Tip #6: Maak van je fietsrit een ontdekkingstocht

Oefening om leuk om te gaan met het appverbod: Kijk tijdens het fietsen nieuwsgierig om je heen en ontdek drie gebouwen, kleuren of andere details die je niet eerder hebt gezien. Hiermee prikkel je niet alleen de hersenen, je creëert je eigen ontdekkingstocht!

Toevoeging van ons: Voert jouw fietstocht je door de polder en kom jij vooral veel koeien tegen? Probeer dan eens koeien te tellen in de wei. Lastig lastig, maar wel een leuke uitdaging.

Tip #7: Ga voorbereid op pad

Fiets je naar een bestemming waar je niet eerder bent geweest? Bekijk dan vooraf de route en daag jezelf uit door deze te onthouden. Hierdoor stimuleer je je hersenactiviteit. Kom je toch op een punt waarop je even niet weet welke kant je op moet? Grijp dan niet direct naar je telefoon voor navigatie, maar vraag iemand in je omgeving. Vroeger deed men dat ook zo en dat is eigenlijk veel leuker!

Toevoeging van ons: Je fietstocht wordt een stuk minder 'mindful' en rustgevend op het moment dat je haast hebt en naar een plek moet waar je nog nooit geweest bent. Wanneer je geen tijd hebt om te verdwalen, plan dan van te voren je route met Google Maps en maak gebruik van de gesproken aanwijzingen via Bluetooth oortjes.

[Bovenste Afbeelding van renategranade0 via Pixabay]


Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies