Technology05.12.2010

The Silver Line Society brengt Het Nieuwe Werken naar Microsoft


the-silver-line-society-brengt-het-nieuw.jpg
the-silver-line-society-brengt-het-nieuw.jpg

Morgen, 7 december onthult Microsoft Nederland aan haar medewerkers de waarheid rondom Project Crowley en de exclusieve club ‘The Silver Line Society’. Dit fictieve research project werd bedacht door bureau INDIE en is door Microsoft Nederland ingezet om een volgende stap te zetten in het Nieuwe Werken. Deze vernieuwende vorm van organisatieontwikkeling laat het samenwerkend vermogen tussen medewerkers op een natuurlijke en leuke manier groeien. De bedachte Alternate Reality Game (een interactief verhaal wat zich zowel online als ‘in real life’ afspeelt) laat medewerkers ervaren hoe ze bij het virtueel samenwerken technologie voor zich kunnen laten werken. Met andere woorden,van het verhogen van de persoonlijke productiviteit naar het verhogen van de collectieve productiviteit. Dutch Cowboys kreeg een kijkje achter de schermen van deze unieke campagne.

Aanleiding voor het spel

Janneke Patje, Manager Internal, Employer and Corporate Communications van Microsoft: “Het Nieuwe Werken bestaat voor ons uit drie onderdelen: Faciliteren van nieuwe werkmogelijkheden, het aanbieden van de juiste technologie en het werken aan een nieuwe denkwijze over werk en productiviteit.” Microsoft heeft zich een aantal jaar geleden tot doel gesteld om de theorie van het Nieuwe Werken in de praktijk te brengen en is daar tot op heden succesvol in. Patje: “We zien meer en meer dat onze medewerkers als persoon een verhoogde productiviteit hebben en tegelijkertijd een betere balans vinden in dat werk. Maar tegelijkertijd zien we hier wel een nieuwe uitdaging ontstaan. Hoe kunnen we deze persoonlijke productiviteit inzetten voor het verhogen van de collectieve productiviteit?”

Microsoft Nederland ging op zoek naar een oplossing voor dit probleem en kwam bij bureau INDIE in Amsterdam terecht. Lode Schaeffer, creatief directeur: “Voor ons als bureau is dit een unieke uitdaging omdat we er al snel achter kwamen dat we dit probleem niet met standaard campagnes konden oplossen. Eén van de kenmerken van Microsoft is de gamecultuur die in het bedrijf heerst. Dat heeft geleid tot de ontwikkeling van een intern Alternate Reality Game.”

Wat is een Alternate Reality Game

Een Alternate Reality Game is een interactief verhaal wat zich zowel online als ‘in real life’ afspeelt. Een spel bestaat per definitie uit regels. Bij de Alternate Reality Game worden de regels van het spel pas duidelijk naarmate er meer ontdekt wordt van de inhoud. Spelers moeten een sociaal netwerk opbouwen om gezamenlijk tot de oplossing te komen van verschillende raadsels en puzzels, die zij individueel niet kunnen oplossen. Het inzetten van een Alternate Reality Game biedt een veilige manier om te experimenteren. In het geval van Microsoft konden de nieuwste technologieën van Microsoft worden ervaren door eigen medewerkers zoals Kinect en de nieuwe Windows 7 telefoon.

Hoe werkt The Silverline Society?

Medewerkers ontvingen opdrachten en cryptische documenten die zij door onderlinge interactie en inzet van social networks konden oplossen. Zonder het te weten, speelden de medewerkers hiermee de hoofdrol in een Alternate Reality Game. Via online samenwerking werden diverse problemen verrassend snel opgelost. Experimenteren met en het toepassen van nieuwe technologieën zorgden ervoor dat men de toegevoegde waarde ervan ervaart en dit stimuleert de toepassing ervan in dagelijkse patronen.

“Op dit moment is de Alternate Reality Game nog in volle gang en weten medewerkers niet dat zij deel uitmaken van de game. Er wordt natuurlijk wel volop gespeculeerd wie erachter zit, maar er wordt meer gegokt op een initiatief vanuit Microsoft in de VS”, licht Lode Schaeffer toe. “In de game zit een klok die aftelt naar 7 december. Ik ben heel benieuwd naar de reacties als we op die dag bekendmaken hoe de vork in de steel zit.”

ARG_membership_SM

Binnen Microsoft is het voor medewerkers belangrijk voorop te lopen met technologie. Vanuit die gedachte is het Project Crowley van start gegaan. Het project ging op zoek naar ‘Beta Testers’ oftewel de beste, slimste en loyaalste Microsoft-medewerkers om de beta-testers van dit geheime, strategische project te worden. Om te ontdekken wie geschikt was, werd en geheime exclusieve club opgericht die de medewerkers moest testen, The Silver Line Society. Eenmaal in deze club kun je drie keer per week een nieuwe puzzel verwachten die je individueel of met medewerking van collega’s moest oplossen.

In totaal waren binnen Microsoft zo’n 6 personen op de hoogte van het bestaan van het spel. Eén van de uitdagingen was het project goed te verdedigen door ijverige medewerkers die met diverse hacktechnieken probeerden meer informatie vrij te krijgen. Zo werden allerlei boodschappen en berichten versleuteld verstuurd, stond de site op buitenlandse servers en werden medewerkers vaak om de tuin geleid. Medewerkers gingen spontaan de herkomst van bepaalde documenten controleren en kwamen erachter dat er een Word document op Facebook docs vanuit China afkomstig was. Inhakend op dit toeval werd een volgende opdracht bedacht en werd een Aziatisch computermagazine ontworpen. Men plaatste dit in de lectuurbak op het Microsoft kantoor. Helaas berichtte niemand hierover op de sociale netwerken. Weken later vonden plotseling 2 spelers het magazine en plaatsten de cover alsnog op Facebook. Meerdere vertalers uit eigen netwerken bleken aan de slag om bepaalde stukken vanuit het Mandarijn naar het Nederlands te vertalen.

Indira Reynaert, specialist op het gebied van transmedia storytelling, vindt het een uniek project: “Het is voor het eerst dat ik hoor dat een Alternate Reality Game binnen de muren van een organisatie wordt gespeeld. Vaak zijn er wel organisaties die een bedrijfsuitje een ARG noemen, maar zoals Microsoft het heeft aangepakt is zeker uniek te noemen”. Dit wordt onderschreven door David Nieborg, researcher Digitale Media & Gamecultuur op de Universiteit van Utrecht: “Microsoft heeft een historie van ARG’s met onder andere Ilovebees voor het XBox spel Halo. Ze hebben in het verleden al eens een intern spel opgezet om zoveel bugs te vinden in eigen producten. Het is logisch dat een ARG dan zijn weg wel vindt bij de Microsoft medewerkers. ”

Interessant is het gebruik van Facebook en LinkedIn in deze campagne. Gedurende het spel vonden steeds meer medewerkers elkaar op deze netwerken en werden clues en bevindingen van het spel met elkaar gedeeld. De puppetmasters (spelleiders in een ARG) bij Indie zagen dat bij het starten van een nieuwe opdracht de communicatie tussen de medewerkers enorm steeg en men vaak in luttele minuten de oplossing voor de puzzels had gevonden. Tegelijk kwam op Facebook en LinkedIn een aardige discussie met betrekking tot de oplossingen. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat deze discussielijsten privé waren. Voor de buitenwereld was het totaal niet bekend dat Project Crowley of The Silver Line Society bestond. De medewerkers dachten dat het om een intern project ging met wellicht bedrijfsgevoelige informatie. Dit werd nog eens versterkt door het gebruik van specifieke termen op de website van Silver Line Society.

Eerste resultaten

Van de 950 medewerkers zijn er plusminus 300 op de portal van Silverline Society gekomen. Daarvan hebben ongeveer 250 medewerkers meegedaan aan het spel. Deze zijn niet allemaal tegelijk begonnen maar zijn op verschillende momenten ingestapt. Omdat de ARG meerdere instapmoment, “rabbit holes”, kent is het mogelijk om na een paar weken alsnog mee te doen met het spel. Bij de start van de ARG was de doelstelling dat 1% van de medewerkers zou meedoen, die is dus ruimschoots gehaald. Maar veel belangrijker en het eigenlijke doel van het spel is dat er een duidelijke groei in verbindingen is tussen afdelingen en medewerkers op LinkedIn, Facebook en binnen de eigen netwerken.

De organisatie heeft nu goed in beeld wie de early adopters zijn en wie nieuwe ontwikkelingen met een afwachtende houding bekijkt. Zo kan Microsoft beter kijken hoe ze voor interne en externe communicatie welke mensen in te zetten. Voor de HR afdeling is in beeld gekomen wat mensen tegenhoudt om verbindingen met collega’s aan te gaan, welke persoonlijke en organisatorische oorzaken daar aan ten grondslag liggen. Hiermee kunnen nieuwe programma’s worden ontwikkeld om personeel beter bij de organisatie te betrekken.

Voor INDIE zijn de learnings zowel op het gebied van ARG als voor de eigen organisatie. Gabe McIntyre: “Binnen de ARG merkten we dat het omslagpunt kwam bij een Epic Win, een spel binnen het hele spel wat zo groots was en zo belangrijk om door te kunnen gaan. Als je die oplossing had gevonden, dan ging je ook door tot het einde.” Die Epic Win kwam in de vorm van een vrachtwagen met het logo van Silverline Society en een aantal cijfers. Dit bleken coördinaten te zijn die eenmaal ingevoerd op Bing Maps een code gaven om verder in het spel te komen. Lode Schaeffer: “Voor INDIE hebben we gezien dat de dynamiek tussen bureau, opdrachtgever en publiek echt is veranderd. Waar je voorheen een campagne bedacht en die over het publiek uitstrooide, ben je nu continu bezig met de opdrachtgever om de interactie met het publiek goed te beheren. Dat vereist een andere indeling van je werk en je planning.”

Microsoft heeft ondanks het voor velen dubieuze imago wederom laten zien dat ze als geen ander begrijpen waarom mensen bepaald gedrag vertonen en hoe ze daar mee moeten omgaan. Ze begrijpen dat met advertentie- en beïnvloedingstechnieken van de vorige eeuw niet elke doelstelling is te behalen. Met Project Crowley en Silver Line Society heeft de softwaregigant laten zien dat door middel van spelelementen mensen beter in beweging zijn te zetten om een bepaald gedrag aan te nemen. De vraag is natuurlijk of de vervolgstappen effect gaan hebben en of Microsoft inderdaad over een periode de collectieve productiviteit kan verhogen in Nederland.

Tot die tijd hebben Microsoft en INDIE een in mijn ogen lovenswaardig en prijswinnend concept uitgevoerd. Uniek in Nederland en hopelijk leidt het tot meer nieuwe inzichten in het reclamevak.

Verder lezen over Campagne

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief
Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

De Waddeneilanden zijn een plek waar je absoluut een keer geweest moet zijn. Het staat met stip op 1 in de Bucketlist van dingen die je gezien en gedaan moet hebben in eigen land. Je kan er écht het gevoel hebben op vak...

Online14.02.2023

Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

Verder lezen over Microsoft

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Windows staat al bol van de advertenties, maar daar komt nog veel meer bij. Microsoft introduceert straks aanbevolen apps.

Online11.04.2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt

Microsoft is van plan om een virtuele chatbot aan zijn Xbox-gameconsole toe te voegen. Het gaat dan om een chatbot die door middel van kunstmatige intelligentie helpt bij de klantenservice. Denk bijvoorbeeld aan vragen d...

Gaming05.04.2024

Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt

Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners

Het is al 29 jaar geleden dat Microsoft met Bob kwam. Niet de bewust onbeschonken bestuurder, maar een gebruikersomgeving die was bedoeld om mensen die zich niet zo comfortabel voelden bij het gebruiken van een computer...

Technology01.04.2024

Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Veel mensen adviseren ertegen, maar Microsoft gaat het toch doen: Office en Teams scheiden. Het komt dan met een nieuwe versie van Microsoft 365 en Office 365 waarbij Teams er niet meer bij zit. Microsoft doet dat echter...

Marketing01.04.2024

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Komt er een witte, discloze Xbox Series X?

De zwarte Xbox Series X kennen we: maar Microsoft schijnt ook een witte variant in de maak te hebben. Het apparaat is nagenoeg identiek aan de zwarte, maar komt behalve in een andere kleur ook zonder disc drive. Xbox Ser...

Gaming28.03.2024

Komt er een witte, discloze Xbox Series X?

​Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik

Sinds het thuiswerken is zakelijk en privé meer dan ooit verwoven. De een kan daar beter mee omgaan dan de ander, maar waar we het allemaal over eens kunnen zijn is dat die constante scheiding niet altijd zijn vruchten...

Online14.03.2024

​Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik

​5 toffe dingen die je kunt doen met Microsoft Designer

Je kunt het wiel natuurlijk zelf proberen uit te vinden door te ploeteren in Photoshop of Canva, maar tegenwoordig kan AI je met talloze dingen helpen. Zo ook binnen Microsoft Designer, waar je heel toffe stickers kunt m...

Online12.03.2024

​5 toffe dingen die je kunt doen met Microsoft Designer