​Zelf een boek uitgeven is serious business

​Zelf een boek uitgeven is serious business

Vorig artikel Volgend artikel

Het zelf uitgeven van een boek heeft een serieuze vlucht genomen. Wie zijn boek in eigen beheer wilt uitgeven, vindt al snel tientallen uitgeverijen waar je terecht kunt. Ik praat met Yordy Spoor, oprichter van Pumbo, het eerste self publishing platform in Nederland, over de ontwikkelingen in deze markt. Komende maand drukken ze het 2.5 miljoenste zelf uitgegeven boek.

In 2011 brachten de drie grootste self publishing platforms (Pumbo, Brave New Books en My Bestseller) samen 369 boeken uit. In 2016 waren dat er maar liefst 6.745. Het aandeel zelf uitgegeven boeken lag op 8,3 procent van het aanbod in het eerste kwartaal van 2016, vergeleken met 6,2 procent het jaar ervoor.

Welke behoefte vervult een self publishing platform?

“Wij ondersteunen auteurs die hun boek willen laten drukken en distribueren maar door alle mogelijkheden verstrikt raken in de ingewikkelde boekenmarkt. Wij proberen duidelijkheid te verschaffen in alle vraagstukken die er komen kijken bij het drukken, distribueren en uitgeven van boeken. Naast een constante stroom aan gratis uitgebreide informatie over het boekenvak, kunnen wij klanten helpen met het zo goed én goedkoop mogelijk laten uitgeven en drukken van boeken.”

Waarom ben jij met Pumbo begonnen?

“Wij wilden zelf een boek uitgeven maar printing on demand (POD) uitgeven bestond in 2006 zoals wij dat nu aanbieden nog lang niet. Na veel drukkerijen in Nederland te hebben bezocht, vonden we eindelijk een partij die voor ons boeken per stuk wilde maken en waarmee wij een koppeling konden maken zodat alles geautomatiseerd kon verlopen. Toen we dit eenmaal live hadden staan, bedachten we ineens dat dit ook wel interessant zou kunnen zijn voor andere auteurs. We hebben toen de basis voor huidige platform gelegd. En via het toen nog immens populaire Hyves hebben we onze eerste klanten binnengehaald. In het begin was het alleen mogelijk om POD-boeken via onze site te verkopen maar inmiddels hebben we het uitgebreid met een eigen magazijn, koppelingen met alle boekhandels, maken we auteurswebsites, programmeren we e-books en leveren we veel maatwerk.”

Lezen we nog wel papieren boeken?

“Als je mij dit drie jaar geleden had gevraagd had ik je waarschijnlijk gezegd dat nu in 2017 de helft van het aantal boekverkopen al uit e-books zou bestaan. Die grote groei is echter uitgebleven. In Amerika is het aandeel e-books op romans wel 50 procent maar over het gehele boekenaanbod 24 procent. Daar lijkt de grote groei er een beetje uit al kan dat natuurlijk wel weer terugkomen. In Nederland ligt het aandeel verkochte e-books onder de 6,6 procent. Het is voor Nederlanders prettiger om een geprint boek in handen te hebben. De e-ink schermen lezen natuurlijk wel prima maar daar zijn afbeeldingen weer matig op te zien. Daarom lijkt het vooralsnog voorbehouden aan eenvoudige tekstboeken. De uitgevers staan ook niet te popelen om een boek als e-book uit te geven, dus het aanbod is ook minder. Er wordt minder verdiend aan een e-book dan aan een print boek en uitgevers zijn ook bang voor piraterij. Mensen denken vaak dat vooral de printkosten de hogere verkoopprijs bepalen voor het boek maar de boekhandelskorting en marketing zijn vaak veel hogere kosten. Het wegvallen van distributie- en printkosten rechtvaardigt een lagere prijs voor het e-book maar deze blijft in de perceptie van de kopers toch nog vaak te hoog.”

Wat is er veranderd bij uitgeven in eigen beheer?

“De professionaliteit van zelf uitgegeven boeken neemt enorm toe. Dit zie je terug in de uitgave zelf – er worden steeds meer full color hardcover boeken uitgegeven – maar ook in de hogere oplages. Ook al wordt POD steeds wat goedkoper, het blijft nog steeds in de meeste gevallen goedkoper om een oplage te laten maken. De kostprijs per boek ligt een stuk lager en je hebt meer mogelijkheden met betrekking tot de afwerking. Daarnaast zien we dat het gemiddeld aantal verkochte boeken per titel is gestegen. Dit komt natuurlijk door de online verkopen. Voorheen moest je wel in de boekhandel liggen, wat heel lastig is. De online boekhandels zoals Bol.com hebben onbeperkte schapruimte dus die bieden alles aan. Het is dus eenvoudiger dan ooit om een boek breed beschikbaar te krijgen en door gebruik van social media en internet is het bereiken van de doelgroep veel makkelijker geworden. Ook zien we een duidelijke stijging in het aantal professionals die we helpen met het uitgeven van een boek. Het boek is dan vooral bedoeld als marketinginstrument en vergroot de autoriteit binnen het vakgebied van de auteur. Als je het professioneel aanpakt kan het zeker een boost aan je business geven.”

Hoe toegankelijk is deze markt?

“Toen wij net begonnen, waren we de eerste die het op deze manier aanpakten. Nu zijn er veel partijen bijgekomen die op een of andere manier een graantje willen meepikken binnen de niche. Ook partijen die het zelf uitgeven jaren geleden nog verfoeide. Maar met alleen een Wordpress website en een contactformulier red je het niet meer. Wij onderscheiden ons door alle disciplines onder één dak aan te bieden die per stuk afgenomen kunnen worden. We werken ook niet met contracten of afnameverplichtingen. Wij doen gewoon ons uiterste best om onze klanten zo goed mogelijk te helpen. Daarbij geven wij veel waardevolle informatie weg op ons blog, geen eenvoudige snelle artikelen maar echt diepgaande kennisartikelen. Die worden ook enorm gewaardeerd door onze klanten.”

Stel ik wil nu iets willen uitgeven, een e-book of een boek. Wat raad je me aan?

“Het is nooit een e-book of een print boek. Het is vooralsnog in de basis een print boek met daarbij eventueel een e-book. Het is al veel werk om je doelgroep te bereiken en als daarvan ook nog maar een kleine 7 procent het boek zal aanschaffen omdat het alleen als e-book te koop is, is dat wel zonde van al je marketinginspanningen. Misschien dat het aandeel e-book kopers onder jouw doelgroep hoger is maar die zal niet boven de 20 procent uitkomen.

Allereerst moet je een goede redacteur inschakelen, dat maakt vaak een wereld van verschil. Bij alleen tekstboeken is het niet per se noodzakelijk een vormgever in te schakelen. Voor tekstboeken kunnen wij je kosteloos helpen met de vormgeving. Bij meer complexere vormgeving adviseer ik je om samen te werken met een vormgever. Is je boek eenmaal drukklaar dan moet je gaan beslissen of je het boek in een grote of een kleine oplage wilt laten drukken. Een grote oplage betekent meer winst per verkoop maar bij sommige onderwerpen is de markt snel aan verandering onderhevig. De kans bestaat dan dat je boeken al waardeloos kunnen zijn als ze afgeleverd worden door de drukker. Ik zou dan persoonlijk voor een oplage van 100 of 200 kiezen.

Voor de marketing moet er zeker een eigen website komen. Hiermee kun je een band gaan opbouwen met je doelgroep. Ga bloggen en geef waardevolle tips weg. Maak een gratis e-book die je als ‘weggever’ gebruikt in ruil voor hun emailadres zodat je hen later weer kunt mailen als je een nieuw blog, workshop of boek uitbrengt. Stuur traffic naar je website middels een Facebookcampagne gericht op pagina eigenaren op Facebook zelf. Adverteer niet met je boek maar met je gratis e-book in ruil voor een emailadres. Hiervoor zijn lead-ads op Facebook zeer geschikt. Pas als ze een aantal e-mails hebben ontvangen met waardevolle informatie ga je eens een keer je boek promoten.”

Jullie hebben internationale ambities

“We zijn kort geleden live gegaan in Frankrijk. We maakten direct een vliegende start en moesten door drukte de advertenties en marketingplannen even op een lager pitje zetten. We doen de dingen graag goed. Het is een leuke uitdaging om naar het buitenland te gaan. Alles werkt er anders wat het juist weer spannend maakt. We kijken de komende maanden aan hoe alles verloopt en gaan dan beslissen of en welke landen er zullen gaan volgen.”

Hoe zie je de toekomst van het boek?

“De toekomst van het boek ziet er goed uit. Steeds meer mensen zullen boeken gaan uitgeven dus er komt ook steeds meer creativiteit op de markt. Of het nu in print of in digitale vorm is maakt niet uit. Een boek geeft meerwaarde door de verdieping die erin plaatsvindt. Of het nu fictie of non-fictie is, boeken geven en dragen kennis over en dat zal altijd interessant blijven.”

Thomas Lapperre

Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies