​5 tips voor het optimaliseren van je affiliate website

​5 tips voor het optimaliseren van je affiliate website

Vorig artikel Volgend artikel

Hoeveel leads of sales komen er dagelijks binnen via jouw affiliate website? En hoe hoog is je gemiddelde eCPC? Als affiliate publisher streef je vanzelfsprekend naar het maximale resultaat uit je website. Oftewel een zo hoog mogelijke conversie uit zoveel mogelijk bezoekers. In dit artikel geeft affiliate publisher Jeroen Wijnja van Dik.nl een 5-tal nuttige tips voor het optimaliseren van je affiliate website. Tips waarmee jij als affiliate publisher het maximale uit je website haalt.

1. Implementeer een geschikte CTA (Call to action)

Of je bezoekers nu binnen komen via SEO, SEA, mailings, social marketing of een ander kanaal; om het maximale uit je traffic te halen is het van belang om de pagina’s te optimaliseren waar je bezoekers op landen. Met een goede CTA (call to action) stimuleer je bezoekers om actie te ondernemen op de pagina. In het geval van affiliate marketing is dit veelal een directe klik naar een adverteerder, maar het kan bijvoorbeeld ook een nieuwsbrief formulier zijn of het downloaden van een e-book. Hierbij een aantal conversie verhogende maatregelen voor een geschikte CTA:

  • Zorg dat je CTA opvalt op de landingspagina en constant in beeld is. Als je bezoeker scrollt op je website, zorg dan dat je CTA (of een verwijzing) mee scrollt. Op deze manier kan je bezoeker ten alle tijden kiezen om actie te ondernemen. Het laten opvallen van je CTA gebeurd vaak met een fel gekleurde button welke ietwat buiten het kleurenpatroon van de website valt. Op deze manier springt hij meteen in het oog bij het bezoeken van de pagina.
  • Zorg dat de tekst in je call to action ook daadwerkelijk om een actie vraagt. Gebruik bijvoorbeeld teksten als "Bestel nu met 30% korting", “Download vandaag dit e-book helemaal gratis" of “Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief”. Je roept daarmee bezoekers op om snel actie te ondernemen en niet te lang te wachten.
  • Sluit je content naadloos aan op je CTA. Een button of formulier plaatsen op een plek waar deze niet wordt verwacht is vanzelfsprekend niet goed voor je conversie. Zorg daarom voor heldere teksten en titels die je bezoeker een zetje geven om actie te ondernemen.
  • Een betrouwbare CTA zorgt voor een hogere conversie. Zorg daarom voor duidelijke en juiste informatie. Voorbeeld: Als een bezoeker klikt op een button met de tekst “Boek nu een gratis dagje dierentuin” verwacht hij of zij niet dat er in de laatste stap nog 10€ boekingskosten achterweg komen. In dit geval zou een button met “Boek nu voor slechts €10,- een dagje dierentuin” wellicht minder kliks opleveren, maar meer conversie. Bezoekers hebben namelijk een hekel aan onjuiste informatie en onverwachte kosten.

2. Meet je aannames met een A/B test

Ontwerpen en indelen van je website gaat altijd gepaard met het doen van aannames. Je richt je website in zoals je denkt dat de bezoeker je website wil zien. Je maakt keuzes voor kleuren, knoppen, afbeeldingen en de gehele structuur van de website. Vanzelfsprekend bekijk je tientallen voorbeelden en daarbij ga je er vanuit dat je de meest “logische” keuzes al hebt gemaakt. Toch zul je er achter komen dat je landingspagina’s voornamelijk gebouwd zijn met ongegronde aannames. Aannames waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar waarvan je het niet zeker weet. Dit is waarom A/B testen zo belangrijk is.

Met een A/B test zet je verschillende versies van dezelfde pagina tegelijk online. De ene helft van je bezoeker krijgt versie A te zien, de andere helft versie B. Door de conversie te meten kun je exact bepalen waar je bezoekers op zitten te wachten en wanneer jij het meeste clicks, leads of sales genereert. De volgende elementen zijn belangrijk bij een geslaagde A/B test:

  • Zorg dat je voldoende data hebt. Na een bezoekje van 50 bezoekers heb je nog geen realistische data. De factor geluk of toeval is hierbij te groot. Op het moment dat je van 5000 of meer bezoekers data ophaalt is je resultaat een stuk betrouwbaarder. Des te meer data, des te groter de kans dat het resultaat van de A/B test daadwerkelijk klopt voor de lange termijn.
  • Test maximaal één element tegelijk. Alleen op het moment dat je één element test kun je een goede vergelijking maken welke versie het beste werkt. Een voorbeeld: Als je de positie en de kleur van een call to action gaat veranderen dan weet je niet welke van de twee veranderingen voor het resultaat heeft gezorgd.
  • Als je resultaat gemeten is, ga dan weer verder met het meten van een nieuw element. Je landingspagina kan door een hele kleine wijziging soms wel twee keer zoveel clicks opleveren. Blijf testen en optimaliseren voor het maximale resultaat uit je affiliate website

Hoe zet je een A/B test op?

De meest eenvoudige manier om een A/B test op te zetten is het gebruik maken van een bestaande tool. Er zijn diverse betaalde en gratis tools beschikbaar waarmee je binnen een aantal eenvoudige stappen een a/b test hebt opgezet op je website. Door het invoegen van een aantal javascript codes in de broncode van je website regelt en meet de desbetreffende tool alle resultaten. Google Optimize biedt zowel een gratis als betaalde versie. Andere populaire betaalde tools voor een a/b test zijn Optimizely, VWO (Visual Website Optimizer), Convert, en AB Tasty.

3. Verhoog de snelheid van je affiliate website

Een van de grootste conversie killers is een trage website. We leven in een tijd waarin bezoekers verwachten dat elke pagina in een split-second geladen is. Pagina's met een langere laadtijd hebben een hogere bounce rate, mensen blijven minder lang op de website en het heeft negatieve gevolgen voor je posities in de zoekmachine.

Als een pagina langer dan twee seconden moet laden is een bezoeker al geïrriteerd geraakt of zelfs afgehaakt. Het verlagen van de laadtijd van een pagina kan dus zorgen voor een flinke boost op je conversie en verhoogt de kans dat bezoekers doorklikken naar andere pagina’s op je website. Hierbij een aantal maatregelen voor het verhogen van de snelheid op je website:

  • Gebruik caching. Door caching te gebruiken op je website kun je flink wat secondes besparen op de laadtijd van je pagina’s. Met caching sla je het eindresultaat van alle pagina’s van je website op in een tijdelijk geheugen. Zo haalt elke bezoeker de opgeslagen pagina op en zijn er geen taken nodig om elke pagina voor elke bezoeker opnieuw te genereren.
  • Minimaliseer je HTML, CSS- en Javascript bestanden. Door witruimtes weg te halen in je bestanden zorg je dat de webpagina kleiner wordt. Hoe minder kilobytes je pagina is, hoe sneller deze geladen kan worden.
  • Optimaliseer afbeeldingen. Te grote of zware afbeeldingen zijn een groot struikelblok voor bezoekers. Comprimeer daarom alle afbeeldingen op je website. Zorg dat foto's, logo's en illustraties allemaal worden verkleind en geoptimaliseerd.
  • Goede hosting. Heb je voor je gevoel jouw website al helemaal geoptimaliseerd maar blijft je website traag? Kijk dan eens goed naar de hosting die je gebruikt. Als je website op shared hosting draait is de kans groot dat de snelheid van je website wordt beïnvloed door anderen. Ga bij voorkeur voor een dedicated server zodat je deze kunt instellen zoals dat perfect past bij je website.
  • Gebruik je Wordpress? Zorg dan dat je zo min mogelijk front-end plugins gebruikt en een eigen thema zonder overbodige code. Hoe meer javascript en css je moet inladen, hoe trager de website is.

PageSpeed Insights

Een goede graadmeter voor de snelheid op je website is de PageSpeed Insights test van Google. Hier worden goede suggesties gegeven op welk vlak jij de snelheid van je website kunt verbeteren.

4. Maak gebruik van een “out” pagina

Als affiliate publisher stuur je bezoekers vanaf een affiliate website naar de website van een adverteerder. Het is daarom ten alle tijden belangrijk om je bezoekers duidelijk te maken dat ze van je eigen website af gaan. Het laatste wat je wil is dat een bezoeker verward raakt na het klikken op een button of link. De beste oplossing hiervoor is het gebruiken van een out-pagina (tussenpagina).

Een out-pagina is een pagina tussen de link op je affiliate website en de website van de adverteerder. Op deze pagina laat je de bezoeker weten dat hij of zij wordt doorgestuurd. Met een script op deze pagina zorg je ervoor dat de bezoeker wordt doorgestuurd naar de juiste website.

Een voorbeeld:

Als je op je affiliate website (in dit voorbeeld de affiliate website datingsitekiezen.nl) een bezoeker wilt doorsturen naar Lexa, stuur je deze niet direct naar de affiliate link, maar eerst naar /out/lexa/. Op deze pagina geef je enkele seconden een melding “Je wordt nu doorgestuurd naar Lexa”. Direct daarna wordt de bezoeker alsnog doorgestuurd naar de affiliate link. Het inbouwen van een out-pagina vergt enige kennis aangezien je moet inbouwen dat de pagina /out/lexa/ gekoppeld is aan de juiste affiliate link.

voorbeeld-outpagina

Tracking

Ook voor het meten van de uitgaande kliks vanaf je website is het ideaal om gebruik te maken van een out-pagina. Met bijvoorbeeld een frame, pixel of andere tracking techniek kun je exact meten hoeveel van je bezoekers zijn doorgeklikt naar de desbetreffende adverteerder.

5. Leef je in! Bedenk in welke fase je bezoeker zich bevindt

Op het moment dat je veel kliks ontvang maar weinig conversies kan het zijn dat je niet goed inspeelt op de behoefte van de bezoeker. Bedenk daarom in welke fase de bezoeker zich bevindt. Is de bezoeker zich aan het oriënteren of al bereid om een keuze te maken? Er zijn 3 verschillende fases waarin een bezoeker zich kan bevinden:

  • Oriëntatie: De bezoeker is zich zonder voorkennis aan het oriënteren over het desbetreffende onderwerp. De bezoeker wil hierbij voornamelijk informatie inwinnen.
  • Overweging: De bezoeker heeft al enige kennis over het onderwerp en is aan het overwegen om een aankoop of inschrijving te doen. De bezoeker wil hierbij voornamelijk de verschillende opties vergelijken om een juiste keuze te maken.
  • Beslissing: De bezoeker is zover om een keuze te maken voor een product of dienst.

Bedenk per pagina in welke fase je bezoeker zich bevindt en pas je content aan op de juiste fase. Als een bezoeker zich nog in de oriëntatiefase bevindt is jouw taak als affiliate publisher om te helpen bij informatievoorziening. Hiermee help je de bezoeker door de verschillende fases heen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies