3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Vorig artikel Volgend artikel

Black Friday is een paar jaar geleden overgewaaid vanuit de Verenigde Staten naar Nederland en gaat een steeds grotere rol spelen in de (online) retail wereld. Je kunt er als winkelier, maar ook als consument haast niet meer omheen. Steeds meer consumenten wachten dan ook in deze periode tot ze kunnen profiteren van de beste deals. Om die reden wordt het ook steeds belangrijker om als retailer na te denken of je wilt deelnemen aan Black Friday en met welke acties. Gamification kan hierbij een mooie uitkomst bieden. Wij geven je drie manieren om gamification in te zetten in combinatie met Black Friday.

Gamification en retail

Gamification is een handige marketingtool voor retailers om de betrokkenheid tussen de (web)winkel en klanten te vergroten en om meer (nieuwe) klanten aan te trekken en te behouden. Gamification is niets anders dan spelenderwijs proberen om mensen een duwtje in de voor jou juiste richting te geven. Of je nu meer nieuwe klanten wilt aantrekken, de huidige klantenkring betrokken wilt houden of simpelweg meer verkopen wilt genereren, met gamification kun je verschillende marketingdoelstellingen voor jouw onderneming behalen op een leuke en speelse manier voor de klant.

Gamification is een handige marketingtool voor retailers om de betrokkenheid tussen de (web)winkel en klanten te vergroten en om meer (nieuwe) klanten aan te trekken en te behouden.

Gamification tijdens Black Friday

Op en eigenlijk de weken in aanloop naar Black Friday draait het allemaal om de beste deals scoren. Het doel van veel ondernemers is dan ook om zoveel mogelijk verkopen te genereren. Maar je kunt helaas niet altijd simpelweg heel je etalage in de uitverkoop doen in de hoop dat mensen jouw producten sneller kopen. Daarnaast wil je niet altijd een enkele actie met Black Friday communiceren waardoor je de dagen en weken voor en na Black Friday in een dip komt. Wat je wel kunt doen, is gamification inzetten om op een slimme en speelse manier mee te doen aan Black Friday en zowel nieuwe als huidige klanten actief te laten deelnemen. Wij geven je daarom drie voorbeelden van gamification waar je voor, tijdens en na Black Friday profijt van kunt hebben.

1. Adventskalender: aftellen tot Black Friday

Bij een adventskalender denk je natuurlijk al snel aan de feestdagen. Dat is op zich niet gek, want advent betekent letterlijk de periode in aanloop naar Kerst. Maar in de marketingwereld betekent een adventskalender simpelweg het creëren van meer binding en een betere merkbekendheid. Ongeacht de periode. Dus waarom niet een soortgelijke actie tijdens Black Friday?

Een adventskalender is niets meer dan aftellen naar een moment en daarbij de betrokkenheid vergroten door elke dag iets leuks weg te geven. Dit kan prima in aanloop naar Black Friday. Sterker nog: veel bedrijven maken hier al gebruik van. Denk aan Media Markt die elke dag in aanloop naar Black Friday een andere kortingsactie communiceert. Maar je kunt ook betrokkenheid vergroten, door bijvoorbeeld online elke dag een kortingsbon weg te geven als mensen terugkeren naar hun profiel in jouw webshop. Deze kortingsbonnen zijn vervolgens in te wisselen op Black Friday. Zo betrek je jouw doelgroep in aanloop naar Black Friday beter bij jouw shop en vergroot je de kans op meer aankopen tijdens Black Friday zelf. Een adventskalender is daarmee een vrij makkelijke manier om gamification in te zetten om betrokkenheid te vergroten in aanloop naar Black Friday.

adventkalender-online-marketing

2. Direct korting winnen

Een andere makkelijke manier om gamification in te zetten, is om mensen actief te laten deelnemen om korting te winnen. Op die manier geef je niet blind een kortingspercentage weg op de gehele collectie, maar vergroot je de betrokkenheid door klanten te laten spelen voor korting.

Het principe hierbij is simpel. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een online rad of casino spelletje waar klanten in de week van Black Friday twee keer aan kunnen deelnemen om zo veel mogelijk korting bij elkaar te spelen. Je bepaalt hierbij zelf wat er te winnen valt. Eigenlijk kun je dus de kortingsactie houden die je van plan was om in te zetten tijden Black Friday, maar op deze manier heb je de binding tussen de klant en het merk in de aanloop naar Black Friday flink vergroot. Dat komt doordat het voor klanten veel interessanter is om dingen te winnen in plaats van te krijgen. Je maakt het hiermee persoonlijker en de klant heeft het gevoel dat hij dat zelf voor elkaar heeft gekregen en voelt zich speciaal. Zo werden er vorig jaar bij Coop en Carlsberg in Denemarken door middel van een simpel spelletje 70% van de gewonnen prijzen ingewisseld tijdens Black Friday.

Gamification-black-friday-lead-famly

3. Verzamel leads door middel van follow-up mailings

Je kunt gamification ook inzetten om meer verkopen te genereren na Black Friday, terwijl je toch de betrokkenheid vergroot in aanloop naar Black Friday. Hierbij geef je de korting eigenlijk pas op of na Black Friday weg, maar triggert de klant wel om betrokken te zijn voor Black Friday.

Door middel van een online spelletje kunnen mensen deelnemen aan een winactie. Denk hierbij aan een groot exclusief product of shoptegoed met een hoge waarde. Iets wat iedereen wilt winnen. Door het spelelement toe te voegen, zoals wederom een casino spelletje of bijvoorbeeld memory, vergroot je op een makkelijke manier betrokkenheid bij de winactie en daarmee Black Friday.

Op Black Friday zelf maak je de winnaar bekend middels een direct mailing. Doordat iedere deelnemer benieuwd is of hij heeft gewonnen, is de kans op een hoog openingspercentage van de email vele malen groter dan bij een reguliere mailing. Dat is al een doelstelling op zich.

Uiteraard kan er maar een de winnaar zijn, maar niet getreurd; als ‘troostprijs’ bied je alle deelnemers namelijk alsnog een kortingsbon aan die na Black Friday nog te besteden is in je shop. Zo betrek je de doelgroep in aanloop naar Black Friday, voorkom je een dip na Black Friday en verzamel je nieuwe leads voor aankopen en een groter klantenbestand.

Je kunt gamification ook inzetten om meer verkopen te genereren na Black Friday, terwijl je toch de betrokkenheid vergroot in aanloop naar Black Friday.

Bepaal jouw Black Friday doelen

Hoe je Black Friday ook wilt aanpakken, het is belangrijk om jouw doelen op een rij te zetten. Gamification is een prima middel voor een enkele sales gerelateerde actie, maar ook om een gehele customer journey uit te werken. Bepaal dus goed in welk stadium jouw webshop zich bevindt en koppel het juiste spelelement aan een bepaald doel. Denk aan nieuwe leads verzamelen, betrokkenheid vergroten, zo veel mogelijk verkopen genereren etc. Zo haal je het maximale uit jouw gamification activiteit tijdens Black Friday.

Gamification inzetten op Black Friday

Voor je het weet is het zover en wil je helemaal klaar zijn om te knallen met Black Friday. Hoe groot of klein je uitpakt, bepaal je helemaal zelf. Ook welke spelvarianten je gebruikt, hangt helemaal af van jouw doel en wat bij jouw publiek past. Wil je weten welke mogelijkheden er zijn voor jouw webshop? LeadFamly Gamification is een software bedrijf die licenties verschaft om zelf aan de slag te gaan met gamification. Of je nu helemaal zelf iets wilt opzetten of gebruik wilt maken van bestaande concepten. Met behulp van gamification wordt deze Black Friday voor jouw webshop een ongekend succes!

Afbeeldingen: Unsplash & LeadFamly

Johan van Kalmthout

Content manager bij Red Banana • Social media & advertising • Inhakers en woordgrappen • Voetbal • Reizen • Sneakers • Nog meer standaard bio-dingen •...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies