Marketing03.04.2010

Als Seth Godin spreekt luistert de zaal


als-seth-godin-spreekt-luistert-de-zaal.jpg
als-seth-godin-spreekt-luistert-de-zaal.jpg

‘In Tokyo staat een eettent waar elke klant de bestelling van de vorige klant krijgt voorgeschoteld.‘ Met dit soort eenvoudige, maar entertainende verhalen slaagde marketinggoeroe Seth Godin er gisteravond vrij makkelijk in om de meer dan duizend aanwezigen in de Antwerpse Elizabethzaal bij de les te houden. Of nog één: ‘Marketing is way too important to be left to the marketing department’.

Seth Godin is de voormalige vice president direct marketing van het Amerikaanse internetportaal Yahoo! en de auteur van ondertussen al 11 boeken over marketing in het “post-industrie & TV”-tijdperk. Op uitnodiging van het Flanders District of Creativity – dat vorig jaar ook al Sir Ken Robinson naar Vlaanderen bracht- spreekt Godin 65 minuten lang over de machtsverhoudingen in communicatie tussen bedrijven en consumenten (klanten).

Seth Godin heeft het over ‘permission marketing’: niet alleen moeten marketeers meer respect tonen voor hun klanten; ze kunnen zich ook steeds minder permitteren om klanten te onderbreken of te storen. Bij permission marketing toon je eerst je potentiële waarde aan de klant en mag je misschien daarna je verkoopspraatje houden.

De tijd dat middelmatige mensen reclame voor middelmatige producten maakten ligt achter ons, aldus Godin. De wereld heeft nu nood aan mensen die briljante ideeën hebben en anderen kunnen overtuigen van hun ideeën. Of gewoon aan mensen die bestaande ideeën marketingwijs in hun voordeel ombuigen. Net als Nike de marathoncultuur uitvond (die overigens al lang bestond, maar geen uithangbord had), vonden de Beatles de popcultuur uit. De Beatles vonden de tiener niet uit, maar bedachten wel een manier om een ganse generatie jongeren te leiden.  Of Bob Marley, die de leider van de rastafari’s werd, maar zeker niet de uitvinder ervan was.

Hebben we daarvoor genieën nodig? Neen, zegt Godin, want genie is een door Einstein verkracht woord. ‘Een genie is gewoon iemand die een probleem oplost op een manier waarop dat nooit eerder is gebeurd’, aldus deze 50-jarige Amerikaan.

En net als Sir Ken Robinson dat vorig jaar deed, gelooft ook Godin dat kinderen van drie allemaal genieën zijn. Ze maken prachtige tekeningen (Robinson vertelde vorig jaar hoe een kleutermeisje een tekening van God zou maken, tot de kleuterjuf haar zei dat niemand weet hoe God er uit ziet. ‘Wacht maar even!,‘ was het antwoord). Maar in onze cultuur worden mensen vervolgens getraind om te gaan doen wat anderen hen opdragen en hun eigen creativiteit te onderdrukken. ‘De grootste fabriek van de wereld is dan ook de openbare school’, aldus de ex-Yahoo-topman. ‘Zouden we 7-jarigen niet beter vragen hoe we de Griekse crisis op kunnen lossen, bijvoorbeeld?’

Net daarom hebben we mensen nodig die ons verrassen, geen mensen die middelmatige zaken aanprijzen aan middelmatige consumenten, maar mensen die uitblinken, omdat ze begrepen hebben dat competentie niet langer een zeldzame gave is. Hoe je iets doet is niet belangrijk, wel wat je resultaat of eindproduct is. Zo geeft de Londense koffiebar Prufrock ‘ongetrouwheidskaarten’ uit. Telkens je een concurrent bezoekt krijg je een stempel en na 8 stempels krijg je bij Prufrock een gratis kopje. De eigenaars zijn zo overtuigd van hun eigen brouwsel dat ze er niet om geven dat je bij 8 andere koffiebars gaat shoppen. Uiteindelijk komt de klant toch terug en heeft hij genoten van een unieke marketingstunt.

Godins besluit is voorspelbaar: wees jezelf, wees niet bang voor falen en laat de kunstenaar in je los. Iedereen heeft faalangst, maar de kost van falen is vandaag lager dan die ooit is geweest. De persoon die uiteindelijk wint, heeft die faalangst een plaats kunnen geven. Die plaats heet emotionele arbeid, oftwel gewoon WERK.

Concrete richtlijnen voor succes heeft deze marketinggoeroe niet. ‘Ik heb geen idee hoe daar te geraken. Negeer alle richtlijnen en ga aan de slag’.

Tot slot een paar nadenkertjes:

  • Competence is no longer a scarce commodity
  • Marketing is way too important to be left to the marketing department
  • ‘How?’, isn’t important
  • Anxiety is anticipating fear
  • Labour is difficult
  • Do work that matters
  • Your job is a platform to do your art
  • Ideas that spread win
  • The market for someone to believe in is infinite
  • Genius = solving a problem in a way nobody solved it before
  • If I can write down what you do, I can find someone to do it cheaper
  • We were hunter first, than farmer and factory worker. Now we have a chance to be artists

[Via]

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.