Hoe bereik ik online mijn klanten?

Vorig artikel Volgend artikel
Hoe bereik ik online mijn klanten?

Je ziet ze regelmatig langskomen, onderzoeken naar het online aankoopgedrag van consumenten. De belangrijkste bevinding is meestal dat het e-tailers onvoldoende lukt om klanten op hun website vast te houden. Of nog belangrijker, aan te zetten tot het plaatsen van orders. Het aanbod van online shops is groot. Internetgebruikers vormen binnen enkele seconden hun oordeel. Zij zijn vaak snel weer weg als hetgeen ze krijgen voorgeschoteld hen niet aanstaat. Een ander opmerkelijk online fenomeen zijn de vele volle ‘winkelwagentjes’ die de kassa uiteindelijk niet halen. Deze zelfde twijfels over effectiviteit en conversie gaan op voor online advertenties. Wat kunnen e-tailers en adverteerders doen om (potentiële) klanten meer aan zich te binden? Hoe halen zij optimaal rendement uit hun internetinvesteringen?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk redelijk voor de hand liggend: de klantervaring verbeteren. Met gebruik van rijke internetapplicaties kunnen e-tailers de aantrekkelijkheid en het gebruiksgemak van hun commerciële platforms verbeteren. Hierdoor blijven klanten langer hangen en gaan sneller over tot aankoop. Voor adverteerders geldt dat zij de ‘look and feel’ van hun  advertenties (nog) nauwkeuriger moeten toespitsen op de beoogde doelgroep. Dit klinkt echter eenvoudiger dan het is. Want wat de ene klant handig en aantrekkelijk vindt, kan voor een ander veel minder voor de hand liggend en overtuigend zijn. Gelukkig wordt het tegenwoordig steeds eenvoudiger om rijke internetapplicaties en content te personaliseren. Hiermee kan worden ingespeeld op de specifieke wensen van gerichte doelgroepen en individuele klanten.

De laatste uitdaging die overblijft is hoe je als e-tailer te weten komt wat deze specifieke wensen van je klanten dan precies zijn. En als adverteerder waar je doelpubliek gevoelig voor is. De cirkel van optimalisatie van klantervaringen wordt rondgemaakt met analyse. Met de juiste tools is het mogelijk om het gedrag van internetgebruikers binnen e-commerce platforms volledig te monitoren. Aan de hand van deze gegevens kunnen content (bijvoorbeeld advertenties) en applicaties (bijvoorbeeld aankooptools) nauwkeurig worden toegespitst.

Met de cyclus ontwerp, creatie, implementatie, analyse en optimalisatie worden e-tailers en adverteerders in staat gesteld betere e-commerce producten en diensten te (laten) ontwikkelen en de online betrokkenheid van klanten te vergroten. Vanuit deze gedachte heeft Adobe besloten om de krachten te bundelen met Omniture. Door de creatie van content en rijke internetapplicaties te combineren met webanalyse- en meettechnologieën onstaat een krachtig e-commerceplatform. Hiermee worden e-tailers en adverteerders in staat gesteld om zich daadwerkelijk te verplaatsen in de wensen en interesses van potentiële klanten en hun oplossingen gericht te optimaliseren. Op deze manier kunnen zij zich ervan verzekeren dat hun internetinvesteringen echt doeltreffend zijn.

Paul van Keeken

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies