Online04.04.2013

Moleskine vandaag naar de beurs


moleskine-vandaag-naar-de-beurs.jpg
moleskine-vandaag-naar-de-beurs.jpg

Vandaag gaat Moleskine naar de beurs. Geschatte waarde: $626 miljoen. Startprijs van de aandelen is €2,30. Waarom bloggen over een papieren product in een digitale tijd? Omdat de Moleskine community online floreert. Omdat ze een smart notebook maken met Evernote. Omdat ze een app hebben. En omdat ik zelfs sinds eind jaren negentig geen ander dagboek heb dan een moleskine. 

Toen schrijver Bruce Chatwin in 1986 hoorde dat zijn geliefde notitieboekjes niet meer werd gemaakt, probeerde hij er honderd te bestellen bij zijn plaatselijke boekhandel. Hij kreeg als antwoord: “Le vrai Moleskine n’est plus”. Deze anekdote staat in het boek De Gezongen Aarde (The Songlines). Ik las het in 1989. Chatwin was net overleden en als jonge twintiger zag ik een verband tussen het teloor gaan van het schrijversmateriaal en de schrijver zelf.

Opstanding

Jaren later zag ik het notitieboek in een winkel. Het bleek dat in 1997 het Italiaanse Modo & Modo naam en product weer tot leven hadden gewekt met een oplage vijfduizend stuks. Twee jaar laten begon de distributie naar de rest van Europa en Azië volgde in 2004. In 2006 nam Franse investeerder Société Générale Capital het bedrijf met tien man personeel over. Het assortiment werd uitgebreid met thema’s: wijn, reizen, films en speciale edities zoals LEGO, Mickey Mouse en recent The Hobbit. In 2012 verkocht Moleskine Srl aan 22.000 boekhandels en designwinkels in 95 landen. En nu gaan ze dus naar de beurs. 

Analoog geluk

Waarom zo verliefd op een merk? Ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik was een Chatwin-lezer, ben een fervent dagboekschrijver en misschien hoopte ik dat zijn talent zo een beetje zou afgeven op mij. Onzin, natuurlijk, maar sinds wanneer is merkliefde logisch? Het is wel zo dat goed papier beter doet schrijven. De inkt vloeit (ja, ik schrijf ook met vulpen). Het formaat is perfect, het past in tassen en zakken, de buitenkant is stevig en overleeft zelfs de langste reizen. Een vak achterin voorkomt dat losse papiertjes eruit vallen. Een lintje zorgt dat je altijd weet waar je gebleven bent. Een elastiekje erom beschermt te binnenkant. Analoge zaken. Maar allemaal met het doel de schrijver te dienen. De eindgebruiker, zeg maar. 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.