Technology28.11.2011

Wil het echte sociale netwerk opstaan?


wil-het-echte-sociale-netwerk-opstaan.jpg
wil-het-echte-sociale-netwerk-opstaan.jpg

Google Plus is nu vijf maanden in de lucht. In die tijd is het netwerk tot officieel 40 miljoen gebruikers gegroeid in oktober. Daarmee is het het snelst groeiende sociale netwerk ooit. In die tijd rolde Google allerlei verschillende nieuwe functionaliteit en verbeteringen uit op het netwerk. De laatste grote toevoeging was Google+ Pages oftewel de mogelijkheid voor organisaties om een eigen pagina te openen op Google Plus. Maar met al die commotie is G+ nog altijd een stuk kleiner dan facebook. Iedereen zit op facebook en is daar verbonden met familie, vrienden en collega’s. De mensen op G+ zijn nu nog in bepaalde groepen te vinden zoals fotografen en nerds. En deze groepen zijn zeer actief , maar voor de gemiddelde gebruiker niet relevant. Velen worden daardoor verleid om G+ te duiden als een interesse netwerk. Een variant op het sociale netwerk zoals facebook dat is. G+ wordt daarmee onderschat en facebook gezien als definitie van een social netwerk. Onterecht, omdat G+ de toekomst is van online sociale netwerken en facebook het verleden.

Verschil
Het belangrijkste verschil tussen facebook is dat G+ zowel meer als minder is dan een sociaal netwerk. Wat ik daarmee bedoel is het volgende. Hoe is Google+ te gebruiken (eventueel in combinatie met andere Google toepassingen)?

– sociale zoekmachine naar interessante mensen en organisaties
– e-mail client
– intranet
– extranet
– crowdsourcing medium
– openbaar communicatiekanaal
– communicatiemiddel alleen naar vrienden en familie
– portfolio 
– blog

En er zijn nog veel meer te bedenken. Kort gezegd is G+ een sociale laag die het mogelijk maakt om de diverse diensten van Google te gebruiken. Van persoonlijk voor familie en vrienden tot complete marketing communicatie sociale media oplossingen voor multinationals en alles wat daartussen zit.  

Sociaal 
G+ is dus niet alleen een sociaal netwerk, het is een compleet online platform. Om het dus te definieren als een interesse netwerk is een verkeerde inschatting. Dat is slechts een onderdeel van het geheel. Daarbij is het vreemd, omdat het facebook neemt als uitgangspunt van wat sociaal is. Namelijk online verbinden met mensen die je al kent is dan de definitie. Echter het ontmoeten en omgaan met in eerste instantie vreemden is net zo goed sociaal als alleen met bekenden. Volgens die facebook definitie is bijvoorbeeld twitter dan ook geen sociaal netwerk. 

Verder worden onbekenden weer bekenden en socialiseer je daarmee. Daarnaast is het zo dat als G+ verder groeit en als  meer vrienden, familie en collega’s er op een gegeven moment op zitten dat Google Plus wel aan deze definitie voldoet. Het netwerk groeit nog steeds. Ook is het zo dat degenen die er succesvol gebruik van maken beamen dat de sociale interactie op G+ van een hoge kwaliteit is. En de gebruikers zelf zorgen ervoor dat de kwaliteit ook hoog blijft.

Daarbij mag ook opgemerkt worden dat de Google medewerkers op hun eigen platform aanspreekbaar zijn. Er wordt duidelijk gereageerd op de feedback die er wordt gegeven. Die feedback is zeker van invloed op features die worden uitgerold. Eigenlijk is het platform tegelijkertijd ook een grote crowdsource machine voor het verbeteren van het sociale netwerk. Iets wat bij facebook minder het geval is. Want hoeveel engineers kun je op facebook vinden om vragen aan te stellen? 

Strategie
Het doel van Google is uiteindelijk niet om een tweede facebook te worden. Hoewel het wel het doel is om facebook te verslaan. Niet alleen vanwege de advertentie inkomsten die op zich interessant zijn. Met bijna alleen zoekmachine advertenties gaat Google dit jaar al naar de 38 miljard $ omzet. Facebook gaat naar de 4 miljard $ omzet. Interessant aangezien mensen meer tijd op facebook doorbrengen dan op Google.

Google is bezig om cloud diensten te veroveren. Ze willen de plek zijn waar je al je online zaken doet. Vandaar ook de ontwikkeling van de Chromebook. Het enige echte post pc apparaat op dit moment. Als je namelijk al je content (adressen, mensen, foto’s, tekst, video) in de cloud opslaat dan heb je alleen maar een apparaat nodig dat continu in verbinding is met de cloud. En die informatie wordt weer gebruikt om advertenties te verkopen die alle diensten van Google “gratis” houden. Een dienst in dat pakket is een sociaal netwerk platform. 

Conclusie 
Google+ is dus een sociaal netwerk. Veel geschaalder en uitgebreider qua concept en techniek dan facebook ooit is geweest en ooit kan worden. En daarmee kan het het leven van de mens in al zijn sociale facetten veel beter faciliteren. Sociaal is meer dan alleen contact en delen met je vrienden, familie en collega’s. Het is ook nieuwe mensen vinden en ontmoeten, samenwerken, discussieren, publiceren, ondernemen en nog veel meer. Dat is wat G+ mogelijk maakt en daarmee is het naar mijn mening een beter en echter sociaal netwerk dan facebook. De toekomst van sociale netwerken is namelijk de drager te zijn van het maatschappelijk verkeer in al zijn breedheid. En zeker niet de visie van een selecte groep (of misschien zelfs wel een persoon) over wat delen met je vrienden en familie inhoudt.  

Brendan Thesingh

Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes