Technology08.11.2011

Google+ bedrijvenpagina’s, en nu?


google-bedrijvenpagina-s-en-nu.jpg
google-bedrijvenpagina-s-en-nu.jpg

Het is eindelijk zover, zoals gisteren ook bij ons al aangekondigd, de bedrijvenpagina’s zijn live in Google Plus. Ze waren er niet meteen in het begin. En bij Google hebben ze nog wat problemen gehad om sommige organisaties ervan te overtuigen niet de persoonlijke profielen te gebruiken als bedrijvenpagina. En eerst moesten nog Google Apps ingericht worden zodat die accounts (vooral van bedrijven) ook op Google+ konden inloggen. Maar na die horden is het dan eindelijk toch gebeurd. Op het G+ netwerk gaat het op dit moment bijna alleen over de bedrijvenpagina’s en dat mensen ze aan het aanmaken zijn. Maar moet je nu meteen beginnen met een bedrijvenpagina op Google Plus? 

Moet je nu gelijk beginnen met een bedrijvenpagina?

JA! En wel om de volgende redenen die ik al eerder in vorige blogs heb vermeld:

1. SEO, de bedrijfspagina wordt geindexeerd door Google

Als je je ergens voor inschrijft op Google Plus dan is het voor vindbaarheid in Google. In tegenstelling tot facebook worden de profielpagina’s geindexeerd. Op de profielpagina kun je heel veel informatie kwijt en het is tevens een plek waar G+ leden direct contact met jouw organisatie kunnen opnemen. Profielpagina’s komen ook hoog in de zoekresultaten. 

2. G+ als sociaal netwerk is here to stay

Hoewel er genoeg kritische berichtgeving is over Google Plus is wel duidelijk dat het een kracht van belang is. Ga niet wachten om te weten of het een succes wordt. Of G+ facebook verslaat is irrelevant voor jouw organisatie. Je (potentiele) klanten zitten er al dus jij moet er ook zijn. 

3. Leren 

Als je nu opent heb je gelijk een voorsprong op de concurrentie. Alleen al door je naam en de informatie van jou organisatie neer te zetten ben je al een leermoment verder. Google Plus is een sociaal netwerk (en meer dan dat), maar zeker niet hetzelfde als facebook of twitter. Over de cultuur en het proces heb ik geschreven op mijn eigen blog (let niet op de vreselijke opmaak en lange tekst). Echter dat ga je alleen ervaren en toepassen als je dit netwerk ook gebruikt. Het is dan ook zeker aan te raden om naast je bedrijvenpagina een eigen profielpagina te openen als je die niet al had. 
 

Het verschil tussen bedrijfspagina’s en persoonlijke pagina’s

Natuurlijk zijn er een aantal verschillen tussen de persoonlijke profielen en de bedrijfspagina’s.

– Een Bedrijfspagina kan mensen niet volgen voordat een Bedrijspagina is vermeld (zoals @gerbuiker in twitter) of is toegevoegd aan een kring van een gerbuiker

– Een Bedrijfspagina kan worden aangemaakt voor verschillende categorieen. Een profiel enkel voor een persoon

– De standaard instelling voor de verschillende elementen op een Bedrijfspagina is openbaar dus voor iedereen op het internet te lezen

– Een Bedrijfspagina heeft een +1-knop

– Een Bedrijfspagina kan een andere Bedrijfspagina geen +1 geven, tevens kunnen ze websites geen +1 geven

– Een Bedrijfspagina kan geen spelletjes spelen 😉

– Een Bedrijfspagina kan niets delen met “Uitgebreide Kringen” oftewel de vrienden van je vrienden.

– Een Bedrijfspagina ontvangt geen notificaties via email, SMS of in de Google bar

– Een Bedrijfspagina kan niet deelnemen aan een hangout op een mobiel apparaat

– Een Bedrijfspagina voor lokale bedrijven heeft speciale velden waarmee gebruikers de fysieke locatie kunnen vinden van het bedrijf/merk op de Page 

Met dank aan Arvid Bux voor bovenstaande, meer op GooglePlusWorld.

Van bovenstaande is de eerste het belangrijkste. Een bedrijfspagina kan niet zomaar iemand gaan volgen. Iemand moet eerst het bedrijf zelf aan zijn kringen toevoegen of het bedrijf vermelden in een post of in een commentaar op een post. Een belangrijk verschil met persoonlijke profielen waarbij iedereen elkaar mag volgen. Wat de uitwerking daarvan in de praktijk is moeten we nog achter komen.

 
Organisaties die al actief zijn

De livegang van Google+ Pages is ook gelijk met een aantal internationaal bekende organisaties uit allerlei bedrijfstakken. Dit zijn ook officiele geverifieerde accounts. Zie hieronder een aantal voorbeelden:
 
The Muppets
The New York Times
Coldplay
FC Barcelona 

Maar ook kleinere organisaties hebben een profiel:

Zen Bikes 

Nederlandse organisaties

Nu Bedrijfspagina’s live zijn, zijn er ook velen in Nederland al actief. Een Nederlands geverifieerd account is Fiat Nederland. Die morgenochtend om 10.45 ook een Hangout organiseren. In de onderstaande lijst staan nog meer Nederlandse organisaties, maar of deze allemaal officieel zijn heb ik niet geverifieerd.

Dutchcowboys Google+
T-Mobile Nederland

NOS 
Albert Heijn
Dagblad de Pers
Volkskrant 
Sony Ericsson Nederland 

Maar ook organisaties als:

Indivirtual
Cosy Kapsalon & Home
Elf Kinderfotografie
De Werkstudent

En non profit als:
GroenLinks

En niet te vergeten:

Dutch Cowboys
Style Cowboys

De hele lijst die in drie uur is gecrowdsourcet op Google Plus had 98 organisaties. Dus waar wacht je nog op om je eigen Bedrijfspagina aan te maken?

Conclusie

Met Bedrijfspagina’s heeft Google Plus het laatste essentiele onderdeel geplaatst. Tot het einde van het jaar zullen er overigens nog steeds nieuwe features uitgerold worden. Voor zowel de persoonlijke als de bedrijfspagina’s. De komende periode zal vooral interessant worden om te zien hoe de Google en de (commerciele) gebruikers om zullen gaan met deze integratie van search, service en social.
 

Brendan Thesingh

Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes