Technology09.12.2010

Van der Vaart, Hyves en Partyflock scoren goed op Google


van-der-vaart-hyves-en-partyflock-scoren.jpg
van-der-vaart-hyves-en-partyflock-scoren.jpg

Vandaag maakt Google bekend welke zoektermen het meest populair zijn in 2010. Het eindejaarsrapport van Google, Zeitgeist, geeft een goed beeld van welke zoekopdrachten Nederlanders het vaakst invoeren. Verder geeft het rapport een antwoord op vragen als:

Wie was de snelst stijgende beroemdheid?
Op welke lijsttrekker werd het meest gezocht?
Op welk automerk zochten mensen het vaakst?
Wie was de meest populaire speler van het Nederlands elftal?
Op welke bank werd het meest gezocht?

Nederlanders zien het Internet duidelijk als een plek om informatie met elkaar te delen en vrienden en familie op te zoeken. Aanbieders van e-mail en sociale netwerken scoren hoog in de top tien van meest gezochte zoektermen.

 Ook opvallend is dat grote evenementen en populaire tv-series, zoals het WK voetbal en ‘Oh Oh Cherso‘, direct een plek innemen in de lijst van snelst stijgende zoekresultaten.                                      

Er werd dit jaar het meest gezocht op Hyves. Chatroulette was de snelst stijgende zoekopdracht in vergelijking met 2009. Rafael van der Vaart is de meest gezochte Nederlandse beroemdheid. BMW is het populairste automerk, Partyflock is de meest voorkomende zoekterm in relatie tot nachtleven en de huishoudbeurs was de snelst stijgende zoekopdracht gerelateerd aan ‘kaartjes’. Hoewel Postbank en DSB niet meer bestaan, scoren beide banken toch relatief hoge plaatsen in de toptien van meest gezochte banken.

Het rapport Zeitgeist wordt samengesteld op basis van de analyse van miljoenen zoekopdrachten die Google dagelijks van gebruikers ontvangt. Door analyse van zoekopdrachten weerspiegelt Google de tijdsgeest (‘Zeitgeist’). Naast het Zeitgeist-rapport, dat een overzicht geeft van de populairste trends in 2010, biedt Google verschillende tools aan, waaronder Google Insights for Search en Google Barometer, die gebruikers inzicht geven in wereldwijde, regionale, actuele en historische zoektrends.

De Google Zeitgeist-tools zijn niet te gebruiken om de identiteit van individuele gebruikers te achterhalen. De data is geanonimiseerd en gebaseerd op verzamelde tellingen van de frequentie van zoekopdrachten door de tijd.

Meest gezochte zoekopdrachten op basis van volume
1. Hyves
2. YouTube
3. Google
4. Marktplaats
5. Facebook
6. Hotmail
7. Tv
8. You
9. Weer
10. ING

Snelst stijgende zoekopdrachten
1. Chatroulette
2. iPad
3. Oh oh Cherso
4. Gmail inloggen
5. Wk 2010 speelschema
6. Wk 2010
7. Hotmail sign in
8. ING inloggen
9. Voetbal.nl
10. Justin Bieber

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd