Technology12.08.2010

Don’t be Evil! Unexplained Google Search Traffic Drops


don-t-be-evil-unexplained-google-search-.jpg
don-t-be-evil-unexplained-google-search-.jpg

Het zesde punt van Google’s Bedrijfs filosofie luidt: “You can make money without doing evil“. Een prachtig statement en als er de Universele verklaring van de rechten en plichten van een commerciele onderneming zou bestaan, zou dit motto daar zeker een prominente plaats in moeten krijgen. Probleem voor de bestuurders van Google zal zijn dat dit motto in alle gevallen moeilijk is te handhaven als het bedrijf maar groeit en groeit, beursgenoteerd is geworden, in veel delen van de wereld feitelijk monopolist is, voor vele klanten met hun search machine de omzet kan maken en breken, en de eigen omzet zo hard is gegroeid dat het spel met concurrenten misschien niet in alle omstandigheden netjes kan worden gespeeld. Een flinke uitdaging dus voor Google.

Niet veel mensen hebben moeite met het feit dat Google als uitvinder en exploitant van zijn search engine zelf bepaalt wat het algoritmes zijn, en deze naar believen kan aanpassen/wijzigen. Zeker als een ander statement van Google hoog in het vaandel blijft staan: “richt je op de gebruiker; de rest volgt vanzelf” zullen wijzigingen en onderhoud van het algoritme altijd nodig en dus goed zijn. Ook als wijzigingen voor jouw website dan even niet positief uitpakken.

Zolang de algoritmes maar als automaat en zonder aanzien van een website worden toegepast en dus voor alle spelers op het internet gelijk zijn is er -ook als Google feitelijk een dominante partij in de markt is- niets aan de hand. Echter: als Google meent ook het recht te hebben handmatig en na eigen believen voor bepaalde websites in te grijpen dan zal Google zichzelf toch wat procedure-regels moeten aanmeten, om te voorkomen dat ze in strijd kan gaan komen met haar eigen motto: “don’t be evil“.

Na de laatste wijzigingen in de Search Engine van Google (Mayday, en Caffeine-update) zijn er op het Internet veel vragen over verlies van traffic dat via de Google Engine naar je site komt. En de vraag die dan altijd voorligt is: “is dit het gevolg van het wijzigen van de regels óf is het omdat Google medewerkers handmatig de pagerank wijzigt, ad-words manipuleert, of domeinen bant”.

Omdat het algoritme van Google geheim is en de kennis daarover voornamelijk is gebaseerd op gissingen, analyses en interpretatie van een handvol SEO-deskundigen, weten we nooit zeker wat de oorzaak is van (onverwachte) wijzigingen in het verkeer via de Google zoekmachine naar het domein komt. Sommige wijzigingen laten zich wel beredeneren, maar er blijft een categorie over van plotselingen wijzigingen in de traffic die ik zou willen noemen: “Unexplained Google Search Traffic Drops“. Recentelijk is zo’n voorbeeld weer boven water gekomen over het verkeer van Demand Media. En Demand media leeft grotendeels van dat internet verkeer en in de generatie daarvan is de rol van Google belangrijk. In de grafiek zie je dat eind juli het verkeer opeens dramatisch afnam en niet meer lijkt terug te komen. Eind juli was toevalligerwijze een paar dagen voor de IPO en nadat Demand Media in zijn IPO proces had aangegeven dat ze hun data wil afschermen voor de zoekmachines omdat anders waardevolle informatie dan gratis via Google op te zoeken zou zijn. Toeval? 

Laten we er eens vanuit gaan dat de laatste algoritme wijzigingen (Mayday) van Google zo’n verval in traffic niet heeft kunnen veroorzaakt. Daar is het en te omvangrijk voor, en het is te lang na de meimaand van Google Mayday. De drop op één dag zonder verdere tekenen van “instabiliteit” (snel wisselende verkeerscijfers) lijkt toch op een menselijke ingreep. Ook de eerste reactie van Demand media zelf dat het te wijten is aan een technische fout (“measurement tag is fallen off“) is niet een erg waarschijnlijk. Immers een bedrijf dat zo leunt op het internet en midden-in een IPO-procedure zit moet in staat worden geacht een technische defekt in een paar uur op te lossen.

Blijft dan een paar mogelijkheden over:

– er is door een Google evaluatie-medewerker (want dat soort personeel heeft Google aan het werk) is een vergissing gemaakt en de site is ten onrechte en per ongelijk in rank gedevalueerd. Kan gebeuren; ik zou zeggen: Google controleren maar, snel corrigeren en openbaar excuses aanbieden!

– er is op eigen houtje door een Google medewerker een streek uitgehaald en die medewerker vond het wel grappig om een bedrijf in een IPO proces even een poets te bakken. Komt voor; Google speur hem/haar op en direct ontslaan.

– er is bewust door een beslissing van Google-leiding een hinderlijke gebruiker even een lesje geleerd: wil je informatie niet met ons delen, dan zullen we je in de traffic wel krijgen?

Dat laatste zou niet netjes zijn en zeker in strijd met hun eigen “don’t evil” motto, maar we weten van Google dat ze in Adwords zaken ook wel wil manipuleren en zelf blokkeren; zie hiervoor de recente uitspraak van de rechter in Frankrijk in het geval van Navx.

Wat het irritante van dit alles is, is dat Google geen loket, procedures heeft, of aanspreekbaar is bij het vragen over wat in dit soort gevallen aan de hand is. Ik denk dat gezien de machtspositie van Google op de markt van Search machines ze er verstandig aan doet om bij het uitdelen van penalties, menselijk ingrijpen op de regels van de zoekmachine, zij altijd de eigenaren van de website daarover zal moeten informeren en hen de mogelijkheid geven daartegen in verweer te komen.

Als Google dat zelf niet gaat doen, dan zal onvermijdelijk overheden dat voor hen gaan regelen!

Wie kent overigens meer van dergelijke gevallen van  “Unexplained Google Search Traffic Drops“? Meldt het ons svp!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.