Gaming06.09.2011

Lollipop Chainsaw is de Braindead van de zombie games [preview]

Wat je kunt verwachten van deze game, waarin een cheerleader haar high school moet zien te zuiveren van een zombie-plaag, kan ik samenvatten in twee woorden: Suda 51. De enfant terrible van de Japanse ontwikelaars heeft de onbedwingbare neiging om games te maken die rock’n’roll belichamen en dan liefst nog een flinke dosis seks en geweld toevoegen. Voornamelijk bekend van Killer 7, Shadows of the Damned en No More Heroes maakt de man thematisch verschrikkelijk gave games die vaak geplaagd worden door niet al te florissante gameplay. Zal Lollipop chainsaw daar ook onder zal gaan vallen? Geen idee, maar ik kan niet wachten totdat ik het kan gaan proberen.

Het is echt typisch Suda 51, met de complete bubblegum high school sfeer van de game, waarin hoofdcheerleader Juliet een kettingzaag heeft en niet te bang is om die te gebruiken. Denk aan Dead Rising meets No More Heroes en dan ben je er wel een beetje. De knotsgekke comic-stijl zorgt ervoor dat de game ondanks alle doormidden gezaagde zombies en liters bloed toch vooral leuk blijft. Het is precies de definitie van de Amerikaanse ‘comic violence’-term die altijd wordt gebruikt bij de ratings.

Screen Shot 2011-09-04 at 21.47.50

Het bizarre verhaal neemt allerlei highschool clichés en speelt er mee, met wiskundeleraar Mr. Fitzgibbon die je uitkaffert voor het verstoren van de klas en je hoofd daarna probeert op te eten en een punker, Zed, die diende als één van de eindbazen in de demo die we zagen. Die probeert je in een sporthal te vermoorden door je uit te schelden, waarbij de uitdrukking “sticks and stones may break my bones but words will never hurt me” op zijn kop gezet wordt, aangezien de scheldwoorden op je afkomen en je wel degelijk pijn doen als ze je raken. Het is weer niets dan bizarre en gekke shit en het sfeertje dat neergezet wordt is subliem.

Het commentaar dat de karakters onderling hebben op elkaar is ook ontzettend leuk, vermoedelijk mede door de inmenging van horrorschrijver James Gunn. Die was eerder verantwoordelijk voor films als Slither, de remake van Dawn of the Dead (en Scooby-Doo, helaas) en Tromeo en Juliet en weet dus wel hoe hij horror en comedy moet combineren. De donkere humor is een mooi contrast met het bijna grappige stijltje en de emmers bloed maken het dan helemaal af. De actie lijkt heel solide, al is was we te zien kregen allemaal relatief simpel. Hopelijk is er een diepere laag die de actie ook op peil houdt, dan kan Lollipop Chainsaw nog wel eens een titel worden om in de gaten te houden. Maar ja, dat zeg ik altijd van de Suda games. We zullen zien.

Release: 2012
Prognose: Killer action

” style=”width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 110px; padding-left: 192px; height: 200px;”>