Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Automerken stappen meer en meer over op elektrisch aangedreven auto’s. Voor autofabrikanten een keiharde noodzaak want vanaf 2020 wordt de Europese emissiestandaard nog strenger. De vlootwaarde van een merk moet dan voldoen aan een gemiddelde waarde uitgedrukt in CO2. Voor 2020 wordt deze verlaagd tot 95 g/km C02. Kom je daar niet aan, dan betaal je als automerk een forse boete die kan oplopen tot miljarden euro’s.
Het is dus niet vreemd dat automerken na 2020 met emissievrije auto’s op de markt komen. Dit zijn sowieso dubbeltellers in de spelregels van de EU want vanaf 2020 telt iedere auto met minder dan 50 g/km CO2 uitstoot voor twee auto’s waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot van de vlootwaarde zal dalen. Vooral de grote autofabrikanten investeren mede hierdoor versneld in de ontwikkeling van emissievrije auto’s.
Volkswagen ID. ROOMZZ
Volkswagen komt als een van de grootste automerken ter wereld (nek aan nek met Toyota) met de ID. ROOMZZ concept car, inmiddels al het zesde model binnen de ID. productfamilie op het elektrisch MEB-platform. De ID. ROOMZZ is tevens de tweede elektrische SUV in nieuwe ID.-familie en moet in 2021 op de markt gaan komen
De Volkswagen ID. ROOMZZ, in navolging van de meer compacte ID. CROZZ werd dit weekend geïntroduceerd op Autoshow van Shanghai. De productieversie van de ID. ROOMZZ is ontwikkeld voor zowel gezinnen als voor zakelijk gebruik.
ID. ROOMZZ designtaal
De styling van de ID. ROOMZZ past bij de strakke designtaal van de ID.-familie waarbij vooral de ogenschijnlijk naadloze overgangen tussen de verschillende carrosseriedelen opvallen. Deze styling wijkt volledig af van de disigntaal van de huidige generatie van Volkswagen die veel hoekiger is.
Autonoom rijden
De Volkswagen ID. ROOMZZ is als concept car uitgevoerd met een nieuw interieur- en zitconcept wat meer veelzijdigheid en personalisatiemogelijkheden mogelijk maakt voor zowel de bestuurder als de passagiers. Dankzij de IQ.DRIVE-systemen kan de ID. ROOMZZ volledig autonoom rijden. Als bestuurder schakel je van ID. Drive (zelf rijden) over naar ID. Pilot (gereden worden) door je hand minimaal vijf seconden te laten rusten op het VW-logo op het stuurwiel.
Het interieur van de ID. ROOMZZ maakt verder drie verschillende zitconfiguraties mogelijk die de SUV kunnen veranderen in een lounge op wielen. De productieversie krijgt in totaal zeven zitplaatsen. Bovendien is de ID. ROOMZZ uitgerust met een digitale cockpit die bestaat uit een volledig glazen frontpaneel met een geïntegreerd digitaal stuurwiel. Naast touchscreens toont een 5,8 inch display alle relevante informatie.
Het Augmented Reality-scherm projecteert navigatie-instructies in de virtuele ruimte vóór de auto. Het nieuwe ID. Light omvat een nieuwe interactieve lichtstrook, onder de voorruit tussen de A-stijlen, die aanvullende informatie over hulpsystemen, navigatie en luchtkwaliteit verschaft aan alle inzittenden.
ID. ROOMZ actieradius
Natuurlijk draait alle bij elektrisch aangedreven auto’s om de actieradius. De aandrijving van de ID. ROOMZZ wordt verzorgd door twee elektromotoren die samen goed zijn voor 225 kW. De vooras kan rekenen op 75 kW, terwijl de achteras is voorzien van een 150 kW sterke elektromotor. De aandrijving wordt verdeeld via een elektrische 4MOTION-aandrijving en worden in de basis alleen de achterwielen aangedreven.
De ID. ROOMZZ accelereert binnen 6,6 seconden naar 100 km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 180 km/u. Het 82 kW accupakket maakt een actieradius mogelijk van 450 km (WLTP). De batterij opladen gaat door middel van inductie, maar kan ook conventioneel via een stekker.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Verder lezen over Volkswagen
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
DC Business19.08.2024
Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot
Automotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopAutomotive08.12.2023
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik
Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzienAutomotive16.11.2023
VW schaalt EV-productie af
Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV'sAutomotive15.11.2023