De Toyota Motor Corporation heeft zojuist een ‘niet gebruikelijke aankondiging’ gedaan over de vrijgave van maar liefst 23.740 royaltyvrije patenten met betrekking tot bijvoorbeeld elektromotoren. Het doel van Toyota is om wereldwijd het gebruik geëlektrificeerde auto’s een stevige impuls te geven. De actie is niet nieuw voor Toyota want al eerder gaf de grootste autofabrikant ter wereld patenten vrij voor de toepassing van waterstoftechnologie met als doel om schone mobiliteit te stimuleren.
Patenten zijn vaak het goud van een bedrijf. Wil je er gebruik van maken dan moet je vaak de hoofdprijs betalen. Vind je zelf iets uit wat door een ander al eerder is uitgevonden en breng je je vinding toch naar de markt, dan kun je een leger aan advocaten inhuren. De prijs voor het schenden van een patent is een kostbare zaak. Wat Toyota nu doet is eigenlijk een groot deel van hun ‘geheimen’ (zonder royalty’s) vrijgeven voor de markt dus inclusief de concurrentie. Eigenlijk gooit Toyota letterlijk de markt open en daar is meer dan alleen moed voor nodig.
Maar er is meer want andere automerken kunnen bovendien tegen een vergoeding rekenen op technische ondersteuning als ze geëlektrificeerde auto’s ontwikkelen waarbij gebruik wordt gemaakt van Toyota’s technologie, zoals onder meer elektromotoren, batterijen en Electronic Control Units (ECU’s).
Het harde statement van Toyota is dat zij het gebruik van geëlektrificeerde auto’s wereldwijd een stevige impuls willen geven. Het is ook een statement naar de wereld waarin Toyota duidelijk een bijdrage wil leveren aan de samenleving om klimaatdoelen te kunnen realiseren. Alleen als alle automerken overstappen, op de inzet van schonere energie, maken we pas echt stappen. Samenwerken is een must en daar lijkt Toyota zich zeer van bewust te zijn.
De vele patenten hebben alle betrekking op de geavanceerde technologie die Toyota in zijn hybride modellen gebruikt. Voorbeelden zijn elektromotoren, Power Control Units (PCU’s) en laadtechnologie. De patenten zijn in een periode van ruim twintig jaar aan Toyota Motor Corporation toegekend.
In Nederland biedt Toyota negen hybride modellen aan, waaronder de nieuwe Toyota RAV4 en de eveneens pas geïntroduceerde Toyota Corolla. Laatstgenoemde is als enige in zijn klasse leverbaar met de keuze uit twee zelf opladende geëlektrificeerde hybride aandrijflijnen, een 1.8 Hybrid met 90 kW/122 pk en een 2.0 High Power Hybrid met 135 kW/180 pk.