Roadtrip Berlijn - Koblenz

Roadtrip Berlijn - Koblenz

in een Tesla Model S

Vorig artikel Volgend artikel

Het internet is vergeven van de besprekingen van de nieuwe Tesla Model S waarbij journalisten ten treuren toe de wagen op alle mogelijke manieren testen. Maar hoe zit het nu wanneer je met dit beestje op vakantie wil en wat met de autonomie wanneer partner, kinderen en bagage er ook bij zitten? Mijn vrienden zeiden altijd lacherig dat je met die kar dus nergens raakt en eigenlijk begon ik het nog te geloven ook. Bij deze onze ervaringen:

Dit is een gastbijdrage van Bart Van Den Kieboom en Valérie Pelzer.

Tesla Model S
Voor vertrek

Met enige schrik in het hart hebben we met het gezin een uitstap van een week gepland naar Berlijn en Koblenz. Berlijn is eigenlijk geen probleem, Superchargers te over op de route tussen Borgworm (mijn thuisbasis) en Berlijn. Wat voor ons bij de start een onbekende was, was hoe snel die laders effectief opladen. Volgens het boekje laad je de wagen in 20 minuten half op. Mja, maar wat als je aankomt met een halve lading en hem terug volledig wil voltanken want wanneer de batterij reeds half vol zit gaat het vermoedelijk niet zo snel. Misschien enige extra uitleg : als eigenaar van een Tesla mag je levenslang gratis laden bij Superchargers die in tegenstelling tot de klassieke laadpaal niet in wisselstroom maar direct in gelijkstroom de batterij opladen. Het hele omzet proces wordt dus overgeslagen. hierbij bekom je laadtijden van 42 KW in 20 minuten (de batterij van een Model S heeft een capaciteit 85 of 60 KW). Om u een idee te geven, als ik thuis de wagen half wil opladen dan kost mij dat 4 uur omdat ik laad op 16A 3 fasen krachtstroom (dan kan ik aan 11KW per uur opladen). Zo'n supercharger doet dat dus in 20 minuten (volgens het boekje herhaal ik nogmaals).

Wij dus om 6:30 's morgens met niet al te veel bagage (tsja, extra gewicht is minder ver rijden hé) op weg naar Berlijn. Hierdoor hadden we nog erg veel plaats over in de twee koffers (vooraan en achteraan) maar zoals u wellicht weet, je neemt toch altijd teveel mee dus eigenlijk bleek dat achteraf dus een goede beslissing (minder sleuren). De eerste stop was 246 km verder in Kamen (Duitsland). De rit was vlotjes, gemiddeld aan 130 km/u en tegen dat we daar waren hadden we nog 76 km autonomie. Ik had de batterij maar voor 85 procent geladen, voor een stuk omdat dit door Tesla wordt aangeraden, laden tot 100 procent doe je enkel wanneer je het echt nodig hebt en deels omdat ik wist dat ik in Kamen lekker gratis kon volladen. In Kamen aangekomen kwam dus de eerste test met een Supercharger.

Superchargers bestaan uit 6 tot 8 oplaad-units die je zo kan aansluiten op je oplaadstopcontact. Het was met enige spanning dat ik de kabel aansloot en toen begon het... terwijl ik thuis al content ben als ik aan 50km per uur kan opladen dan zat ik hier binnen de kortste keren aan 510 km per uur!!! Aan dit ritme gooi je hem dus vol in 50 minuten. Die Superchargers staan ook steeds aan restaurants en/of hotels. Terwijl wij dus rustig gingen ontbijten liet ik ons karretje tot 95 procent vollopen. Via de mobiele app kon ik volgen hoe vol de batterij al zat. Het ging zo snel dat wij nog niet gedaan hadden met eten of ik kon al zien dat de wagen klaar was met opladen. Voor alle duidelijkheid, het ritme van opladen verminderd naarmate de batterij voller raakt. Dat heb ik ook kunnen constateren. Op het einde ging het nog (maar) aan 334 km/u.

Het viel me ook op dat we steeds de enige Tesla waren op één enkele keer na toen er ook een Belg stond te tanken. Nog redelijk exclusief dus. De volgende rit was 317 km naar Hohenwarsleben. Stevig afstandje, dus opletten geblazen maar ook hier weer 120 tot 130 km/u gereden, af en toe eens een Duitse blazer moeten kalmeren die dacht dat hij met zijn vette Mercedes het alleenrecht had op het linkerbaanvak. Dit soort kindergedrag kan je best achterwege laten. De Tesla is perfect bij constante snelheden maar als je per sé de 4.4 seconden van 0 naar 100 wil demonstreren dan doe ja dat best wanneer je weet dat je een lader in de buurt hebt. Maar bon, ik kon het niet laten en de batterij slonk dus iets sneller dan voorzien. Gevolg, met 23 km autonomie aangekomen bij de supercharger van Hohenwarsleben. Vrouw kwaad wegens machogedrag van man maar gelukkig zaten we nu wel voor op schema want het was nog maar 11 uur en een uur later zat de Tesla al terug vol. Intussen waren de kindjes weer goed gevoederd en waren we klaar voor de laatste 153 km naar Berlijn.

Kleine randopmerking: De tussenstops duren inderdaad langer dan een gewone tankbeurt maar het doet goed even te rusten en eigenlijk blijf je steeds vrij relaxed. Terwijl ik vroeger in één ruk reed waarbij er af en toe een chauffeurswissel was doe ik dat nu met de Tesla anders. Het duurt langer maar het voelt korter.

Tesla Model S
Charging

Tijdens deze trip heb ik ook het multimedia systeem aan een iets grondiger onderzoek onderworpen. Tesla heeft een deal met twee internet streaming diensten die je à volonté kan gebruiken met de bijgeleverde 3G kaart en dit doorheen heel Europa. De kostprijs van dit alles : gedurende de eerste 4 jaar : Gratis. Roaming is dus een zorg die je niet hebt. Ik heb wel gemerkt dat de internet-verbinding soms uitviel ook al was er goede ontvangst. Ik denk dus dat Tesla niet met alle providers een deal heeft. Op zich is dit geen probleem, even switchen naar Radio, DAB of je iPhone en klaar is kees. Wat je wel merkt is dat het navigatiesysteem geen kaarten meer oplaadt en het kan dus gebeuren dat je enige tijd enkel de instructies kan volgen (die blijven gelukkig wel actief) zonder dat je de Google Maps kaart op je console ziet. Ik moet hier verduidelijken dat Tesla een mengeling gebruikt van enerzijds Google Maps maar voor de navigatie zelf heb ik mij laten vertellen dat het Waze is dat wordt gebruikt. Waneer de 3G verbinding wegvalt zie je dat pré-loaden van kaarten stopt maar de kaart die je ook op het dashboard aan je stuur ziet schijnt daar geen last van te hebben. Er zit dus volgens mij een gemengd systeem in de wagen.

Intussen komen wij dus aan in Berlijn. O ja, er is één ding waar je aan moet wennen, deze wagen heeft een reputatie, en een positieve, het is dus niet ongebruikelijk dat je mensen ziet vertragen naast jou en een thumbs up teken doen. Grappig want nog nooit eerder meegemaakt en best wel leuk. Ook word je op parkings dikwijls aangeklampt door mensen die een praatje willen slagen over de wagen. Dit moet je wel mee opnemen in je reisschema want dat kost dus extra tijd :-).

Aan het Hotel wachtte ons een aangename verassing. Het hotel Intercontinental had duidelijk al eens een Tesla op bezoek gehad want er werd meteen een verlengkabel uitgerold met krachtstroom zodat de wagen zonder problemen tijdens de nacht kon volladen. De voituriers deden dit zelfs voor mij want ze kenden blijkbaar het systeem zelf. Al mijn angst om in Berlijn zonder stroom te vallen verdwenen als sneeuw voor de zon. Er zijn wel degelijk laadpalen in Berlijn die met een kaartje van The New Motion kunnen gebruikt worden maar vraag gewoon op voorhand aan je hotel of ze kunnen laden, het lost veel problemen op :-). De rest van het verblijf in Berlijn verliep zonder veel problemen. Buiten een parkeerboete konden we 4 dagen later met een volle tank richting Koblenz gaan.

De rit naar Koblenz ligt ook bezaaid met Superchargers (maar liefst 4) dus ook daar geen noemenswaardig probleem. Wat we echter niet wisten was of er ter plaatse kon opgeladen worden. Ik had het hotel wel gebeld maar ze begrepen niet goed wat ik nu eigenlijk wou. Dit is wel degelijk het grootste probleem, er zijn zoveel mogelijkheden en standaarden (Type 2, 3, gewoon stopcontact, krachtstroom) dat je goed moet opletten en eigenlijk ben je pas zeker als je naast het laadpunt staat en effectief kan vaststellen dat alles naar behoren werkt. Een fase-verschil, een communicatiefout met de laadpaal en je staat mooi voor schut. De theorie en de praktijk liggen soms ver uit elkaar. Zelfs in België kan je niet steeds zeker zijn dat een gewone laadpaal het op jouw auto zal doen. Zo heb ik gemerkt dat de laadpalen die in de NMBS parkings staan het niet doen op een Tesla ook al zien ze er perfect uit. Dit lag blijkbaar aan de firmware die werd gebruikt op de laadpalen in kwestie. Leuk om te weten maar redelijk hard balen wanneer je met een lege batterij zit.

Aan het hotel in Koblenz aangekomen heb ik meteen duidelijk kunnen maken dat een gewoon 220 Volt stopcontact voor mij ook goed was. Met een grote glimlach hebben ze mijn kabel aangesloten in de keuken van het hotel (zie foto) en ’s nachts laadde Tesla rustig op (aan 220V laad je op aan 13km/u dus vergeet een snelle laadtijd). Die 100 km autonomie die er per nacht bij kwam was meer dan genoeg voor het dagelijks gebruik en op het einde was de wagen zelfs 100% volgeladen. Perfect dus voor de terugrit van 240 km. In het hotel hadden ze zelfs een compatibele krachtstroom-stopcontact maar jammer genoeg werkte één van de 3 fasen niet meer zodat ik dat niet kon gebruiken.

charging kabel
Charging

Conclusie

Ik heb even alle plus en minpunten samengevat in een tabel die u hieronder ziet. Het spreekt voor zicht dat je steeds met de beperkte actieradius zit en dat je je gedrag en reisroute moet aanpassen aan dit element. Met een Tesla heb je dikwijls het gevoel dat je ook hebt wanneer je in een conventionele wagen plots het lampje ziet aanspringen dat je nog maar 50 km kan rijden voor de tank leeg is. Als je hier niet mee om kan gaan dan is elektrisch rijden (voorlopig) nog niets voor jou. 

Bovendien kan je op dit moment gewoonweg niet overal geraken in Europa tenzij je 100% zeker weet dat er op de route en eindbestemming een laadmogelijkheid is (en dan heb ik het over serieuze laadpunten, geen 220 volt stopcontact). Vergeet ook niet dat laden tijd vergt. Superchargers zijn daarom een geniale uitvinding van Tesla want ze gaan poeiersnel en staan je toe op één dag gemakkelijk duizend kilometer af te leggen maar dan ben je dus inderdaad wat gelimiteerd op dit moment qua mogelijkheden. Je moet je route goed plannen en ook duidelijk informeren naar laadmogelijkheden. Buiten nog enkele kleinigheidjes is er voor de rest eigenlijk geen verschil. Je hebt alleen een Berline onder je kont met 422 PK die je naar de 7de hemel brengt qua rijcomfort.

Onze volgende trip zal naar Marseille zijn. Er moeten nog Superchargers komen tussen Brussel en Parijs om deze trip haalbaar te maken maar aan de snelheid waarmee Tesla nu Superchargers bijplaatst verwacht ik dat dit geen probleem zal zijn (de laatste week van juli zijn er maar liefst 7 bijgekomen in Europa waarvan een pak in Frankrijk).

+ -
Veel bagageruimte. Wat de actieradius betreft heb ik geen significante impact gemerkt door de extra passagiers en bagage trouwens. Internet verbinding viel dikwijls weg tijdens het rijden. Lastig als je op dat moment een kaart van Google maps wat meer in detail wil bekijken.
Kinderen kunnen comfortabel slapen omdat er geen aandrijfas in het midden loopt. Eentje gezellig op de grond, de andere op de zetel (maar dat mag eigenlijk niet omdat ze dan hun veiligheidsgordels moeten uitdoen). Moeilijk om te weten te komen of je ter plekke ook laadpunten hebt en of ze werken. Meestal ben je pas zeker als je er effectief bent en het ook kan testen maar dat is natuurlijk risicovol.
Superchargers zijn duidelijk aangeduid in je navigatiesysteem De zetels zijn vrij hard. Je zit er meer op dan erin.
Steeds plaats vrij aan de superchargers en ze laden inderdaad erg snel. De 19inchers hebben het wat moeilijk om het koppel op een natwegdek goed te kunnen plaatsen. Na een regenbui in Berlijn hebben we de achtertrein tweemaal voelen wegschuiven bij een iets te enthousiaste start.
Bekijk besprekingen op andere sites voor de pluspunten qua rijcomfort en prestaties. Daar ga ik het hier niet over hebben. De internet-radio en het bijgeleverde rdio-abonnement werkt goed maar de zoek-functie loopt niet zoals het moet. Je kan steeds maar één nummer spelen van een album en daarna kiest rdio een ander nummer van hetzelfde genre maar niet van dat album. Hopelijk brengt een update soelaas.
Het opstarten van de Tesla loopt (heel) soms een beetje mis waardoor soms de tractiecontrole, soms de bluetooth of het APS-systeem niet werkt. De wagen meldt dit ook maar het voelt wel een beetje vreemd aan. De wagen rebooten helpt meestal (alsof ik in een iPhone met 4 wielen zit).

Hotels bezocht :

http://www.ihg.com/intercontinental/hotels/gb/en/berlin/berha/hoteldetail

http://www.hotelfriends.de/alle-standorte/mittelrhein/

Energieverbruik

1856 KM gereden en 486 KW energie verbruikt (26.18 KW per 100 km) en hiervoor 0 Euro betaald.

Opmerking: Dit geeft een theoretische autonomie van 324 km met een volle 85 KW batterij. Ik kan echter bevestigen dat bij een normale rijstijl je wel degelijk 400 km kan halen. Hoe je de 502 km autonomie kan halen die in het boekje staat is mij een raadsel (net zoals alle theoretische cijfers bij eender welke wagen trouwens).

Redacteur

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies