De nieuwe Mazda3: prachtig design en comfortabeler dan zijn voorganger

De nieuwe Mazda3: prachtig design en comfortabeler dan zijn voorganger

Vanaf 15 maart in de showroom

Vorig artikel Volgend artikel

Eind vorig jaar werd de nieuwe Mazda3 op de Los Angeles Autoshow onthuld. De auto is gepresenteerd als een heel nieuw model, dus geen upgrade van zijn voorganger. Nog meer dan anders heeft het Japanse merk zijn best gedaan om bij het ontwerp de designtaal Kodo steeds in het achterhoofd te houden. De Mazda3 is een populair model, met wereldwijd 6 miljoen verkochte exemplaren. Vanaf 15 maart vind je hem in de showroom. Wij maakten kennis met de nieuwe Mazda3 in de omgeving van Lissabon.

Kodo designtaal zorgt voor prachtige lijnen en geen overbodige elementen

"Kodo is de kunst van het weglaten" hoorden we maar weer eens op de persconferentie in Portugal. En dat blijkt wel, want over zo'n beetje alles lijken de Japanners te hebben nagedacht bij het ontwerpen van de nieuwe Mazda3. De esthetiek is prachtig, de lijnen zijn zacht en van de weerspiegeling op de auto zijn we onder de indruk. Natuurlijk spreken de persfoto's van Mazda voor zich, maar ook in de praktijk zien we dit goed terug. De auto is verkrijgbaar in maar liefst 9 kleuren (voor de Hatchback en 8 voor de Sedan). De carrosseriekleur Polymetal Grey is exclusief voor de Hatchback verkrijgbaar.

Mazda3 kenmerken
Mazda3 Soul Red Crystal met SKYACTIV 2.0 motor (122 PK), de uitvoering die wij hebben getest

De eerste indruk: sportief uiterlijk, rustig innerlijk

Wij gaan rijden in de hatchback in de kleur Soul Red Crystal, omdat het een kenmerkende Mazda kleur is en we zelf een lichte voorkeur hebben voor het nieuwe model in dieprood. We kiezen voor een benzine uitvoering, deze heeft de Skyactiv-G 2.0 motor (122 PK) en een handgeschakelde zesversnellingsbak. De auto heeft een sportief uiterlijk, Mazda zegt zelf dat zij alle karakterlijnen achterwege hebben gelaten en vertrouwde op de fraai gebogen carrosseriepanelen, met gedurfde vormen in de grille. En daar kunnen we ons wel in vinden, dit nieuwe model oogt absoluut sportief.

De Sedan wordt omschreven als "sierlijk en elegant" en ziet er zeker veel traditioneler, en wat sjieker, uit. Het oogt wat meer volwassen dan de Hatchback. De prijzen van de modellen liggen niet ver uit elkaar.

Ook in het interieur zien we het Kodo-desgin goed terug. Geen overbodige elementen, geen druk dashboard, weinig afleiding. Dat geeft rust en zorgt ervoor dat je je ogen op de weg houdt. Het dashboard is voorzien van een symmetrische lay-out en een horizontale vormgeving, op basis van Mazda's 'less is more' filosofie. De schakelpook is klein en ligt prettig in de hand. Het valt op dat hij wat verder naar voren geplaatst is en daarom zijn we blij dat we onze arm kunnen laten rusten op de middenarmsteun. Vergeten we bijna te vermelden dat de Hatchback zwarte hemelbekleding heeft, mooi en rustig.

All-new Mazda3_Hatchback_2019_stills (14)
Sedan Mazda3
De Sedan wordt omschreven als 'sierlijk en elegant'
Interieur Mazda3 Soul Red Crystal
Interieur Mazda3
Interieur nieuwe Mazda3
Geen overbodige elementen in het interieur

Comfortabel rijden én zitten

Het woord comfortabel komt meteen in ons op zodra we instappen. En dat komt in eerste instantie door het zitcomfort dat opvallend goed is. Mazda geeft aan dat er onderzoek is gedaan naar de menselijke capaciteit om in balans te blijven en heeft gekeken naar hoe mensen hun bekken en wervelkolom gebruiken. Dat daar rekening mee is gehouden bij de stoelen in Mazda3, zien en voelen we zeker terug. De bestuurdersstoel is in hoogte en diepte 8-voudig verstelbaar, de passagiersstoel is 6-voudig te verstellen. Het stuurwiel is ook in hoogte en diepte te verstellen en nadat de stoel en het stuur in goede positie staan, kunnen we gaan rijden. Met mijn 1.80m is het nog weleens een uitdaging om een comfortabele positie te vinden, maar dat probleem is bij deze auto in ieder geval niet aan de orde.

We zijn heel benieuwd of we ook tijdens het rijden zo enthousiast blijven. De motor levert een vermogen van 122 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 213 Nm bij 4.000 t/min. Volgens Mazda is het brandstofverbruik 5,1 - 5,6 l/100 km, de auto heeft energielabel C gekregen. Het koelcontrolesysteem voor thermomanagement zorgt ervoor dat de motor snel opwarmt en dat vermindert het brandstofverbruik. Het systeem van de doorontwikkelde 2.0 Skyactiv-G schakelt automatisch heen en weer tussen twee-en viercilindermodus. De eerste en vierde cilinder wordt uitgeschakeld in situaties waarin rustig wordt gereden. Wij hebben de handgeschakelde versie getest, maar de auto is ook verkrijgbaar met een zestraps Skyactive-Drive automaat.

De auto is opvallend stil en krijg je niet snel hoog in toeren. Als je gewend bent om snel door te schakelen, dan merk je in de nieuwe Mazda3 dat de auto een beetje lui blijft. Dat kan goed te maken hebben met de atmosferische motor (zonder turbo). Je kunt er soms beter voor kiezen om wat lager in toeren blijven, zeker als je de auto laat klimmen. In de heuvels rondom Sintra ligt de auto lekker in de bochten en de sportieve uitstraling voelen we nu ook tijdens het rijden terug. Hij remt dan ook goed af op de motor en als we wel remmen, dan reageert de auto snel, zonder verlies van grip. Het start/stop systeem reageert behoorlijk rap. De motor herstart bijna direct, dat maken we weleens anders mee.

Mazda3 Skyactiv motor
De door ons geteste auto met 2.0 Skyactiv-G motor.
Mazda3_HB_SoulRedCrystal_Action (30)
Mazda3_HB_SoulRedCrystal_Action (3)

Veiligheid van de Mazda3

Mazda's i-Activsense reeks veiligheidstechnologieën moet je als bestuurder helpen bij het waarnemen van gevaren. De nieuwe Mazda3 is voorzien van drie nieuw-ontwikkelde veiligheidsfeatures: Driver monitoring, Front Cross Traffic Alert (FCTA) en Cruising & Traffic Support (CTS). Knipper je vaak met je ogen en vallen je oogleden dicht, dan waarschuwt het Driver monitoring systeem je met een waarschuwingssignaal. Komt er een andere auto uit een blinde hoek? Nieuwe radars aan de voorzijde kunnen dit zien en detecteren (FCTA). Het CTS moet je als bestuurder minder vermoeid maken, zo zorgt het er bijvoorbeeld voor dat je tijdens het filerijden een veilige afstand houdt.

De voorstoelen zijn doorontwikkeld om een whiplash te voorkomen. Sowieso zit je als bestuurder stevig in je stoel en worden bewegingen van je hoofd geminimaliseerd door de ondersteuning. De LED koplampen bieden ons tijdens het rijden een prima zicht.

Veel standaard opties en audio door speakers van Bose

Het standaard model is voorzien van een Bose premium-audiosysteem met 12 speakers. We kunnen ook niet anders zeggen dan dat het geluid hiervan prima is. Naast de prima speakers zijn alle versies van de nieuwe Mazda3 standaard voorzien van onder andere een Active Driving Display met voorruitprojectie (deze vonden wij heel duidelijk), LED koplampen en achterlichten, zwarte hemelbekleding in de Hatchback, navigatie met Apple CarPlay en DAB+ en een achtvoudig verstelbare bestuurdersstoel. Dat betekent dat je meteen een heel complete auto aanschaft.

Zijn er dan geen minpunten? Tijdens het rijden vonden we de nieuwe Mazda3 soms wat 'lui', zeker als het toerental laag is. Hoewel de pook lekker in de hand ligt, was deze nog wel een beetje stroef en ging het schakelen niet altijd soepel. De navigatie werkt prima, maar is tijdens het rijden niet altijd gemakkelijk te bedienen. Maar de positieve punten en het enthousiasme overheersen duidelijk en de kleine minpunten wegen wat ons betreft niet op tegen de vele fijne aspecten van de nieuwe Mazda3.

Voor de prijs van € 27.160,- krijg je een prachtige auto (Hatchback) met veel comfort. Later dit jaar komt de uitvoering met de Skyactiv-X motor op de markt. Deze beschikt over compressieontsteking, net als een dieselmotor. Dat zorgt voor een laag brandstofverbruik en de 2.0 viercilinder heeft 181 pk, dus nog meer power dan het model dat wij hebben getest. Dat past goed bij het sportieve uiterlijk!

Mazda3_HB_SoulRedCrystal_Detail (11)
Mazda3_HB_SoulRedCrystal_Detail (17)
Mazda3_HB_SoulRedCrystal_Detail (5)

Meer content

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies