Automotive01.12.2016

Almere wil het Formule 1 circus naar Nederland halen


maar of dat haalbaar is?

“Max Verstappen jonguh!” schrijft crackdavid (goeie naam trouwens) in het commentaar onder een artikel op Autoblog dat impliceert dat Nederland een F1-parcours zou gaan krijgen in 2019. Het is het antwoord op de vraag van iemand anders waarom de Nederlanders enthousiast zouden moeten worden voor een GP als het in Duitsland, een land met meer dan tien wereldtitels in de pocket, niet lukt. Het is de perfecte verwoording van het sentiment dat omdat ‘onze Max’ opeens meerijdt om de winst, we dan ook maar meteen een Formule 1-parcours moeten krijgen. Dus maakt iemand een model van een parcours, zegt dat het wel gaaf zou zijn om het in Almere te doen en we hebben er weer een proefballonnetje bij.

Natuurlijk komt de Formule 1 niet naar Almere. Formule 1 komt niet eens naar Nederland.

In a rich man’s world

Sterker nog: moeten we helemaal niet willen met zijn allen. Om te beginnen zijn er de praktische argumenten: het kost iedereen die erbij betrokken is klauwen vol met geld. Niet alleen het bouwen kost een fortuin, al is dat ook een probleem. Om alleen al een circuit te bouwen heb je ongeveer een miljard euro nodig en dan ben je nog niet begonnen aan de lopende kosten.

Geen Max, geen interesse

Racepark Almere, zoals de video hierboven beschrijft is een idee van iemand en niks meer dan dat. Prima model, laat goed zien hoe een racebaan in Almere eruit zou kunnen zien, maar het gaat compleet voorbij aan de realiteit van de F1, die het moet hebben van bergen sponsoring van bedrijven die echt heel veel geld over hebben. Tickets zijn astronomisch duur, dezelfde tickets die dus goeddeels door Nederlanders gekocht moeten worden als we een Grand Prix in het land zouden krijgen.

Hoe veel enthousiasme gaat de Nederlander nog kunnen opbrengen om af en toe een auto voorbij te horen razen als Max Verstappen straks toch geen wereldkampioen gaat worden? Dat de man een talent van formaat is, daar kunnen we het allemaal over eens zijn. Dat wil echter nog lang niet zeggen dat hij het ook goed blijft doen. Maar goed, zelfs zonder Max Mania is er nog steeds veel interesse in de F1 in Nederland. Hoeveel mensen die graag de wedstrijd volgen zullen echter ook voor vier à vijfhonderd euro in de stands willen staan?

Circuit of Amsterdam

De kans dat het circuit van Amsterdam (want niemand gelooft toch echt dat de naam Almere buiten Nederland gebezigd gaat worden?) noodlijdend zal zijn, zoals veel F1-circuits trouwens, is zo groot dat we dit niet moeten willen. De enige reden dat veel circuits nog overleven is steun van de regering, dus stel je maar voor wat er gebeurt als we er allemaal op achteruit gaan terwijl er in Almere miljoenen in een circuit wordt gepompt zodat we meneer Ecclestone en zijn rijke vrienden mogen ontvangen voor een weekendje racen. Het is niet alleen maar het bouwen en onderhouden van de baan, als je wilt dat F1 naar Nederland komt moet je daar rijkelijk voor betalen en als we de verhalen daarover moeten geloven word je flink uitgeknepen. De Nederlandse staat zal er dus ver weg van blijven.

Al dat geld zou dus uit de markt moeten komen en ook daar zijn de vooruitzichten niet goed. Het is precies als de waanzinnige pogingen om het WK of de Olympische Spelen naar Nederland (of de Benelux) te halen: te duur, te weinig voordeel op de lange termijn en onnodig. Er zijn al genoeg racebanen op de wereld waar een GP gereden kan worden. Laten we maar gewoon zeggen dat we in de Benelux al Spa-Francorchamps hebben. Het is genoeg.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

In de automotive industrie is de behoefte aan efficiënte en effectieve reinigingsmethoden belangrijker dan ooit. Met de voortdurende evolutie van voertuigtechnologieën en de toename van complexe componenten, biedt ultr...

Lifestyle09.04.2024

De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

Innovatieve producten voor een grondige schoonmaak
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Ze waren opvallend geel, ze hebben een vorm die we verder nog nooit hebben gezien en ze waren er om je te helpen bij pech en nood: de praatpalen van de ANWB. Veel Europese landen hebben ze nog, de praatpalen, maar in 201...

Automotive11.03.2024

​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Elon Musk maakt graag grote statements en zo ook met de Tesla Roadster. Nu stelt hij dat de bolide van 0 naar 100 kilometer per uur gaat in slechts een seconde. Dat is voor een gewone elektrische auto vrij ondenkbaar, al...

Automotive29.02.2024

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Sneller dan geluid
Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?

Als je afbeeldingen van mensen genereerd met AI, dan kom je vaak teleurgesteld uit: het is een complexe taak om een mens mooi te maken met normale oren, ogen, tanden en handen. Echter leert de AI steeds meer en zul je oo...

Online28.02.2024

Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?