Automotive06.10.2012

Eerste ‘Electric-Hydrogen’ aangedreven racewagen in 2013 op Le Mans


De 24 uren van Le Mans wordt al sinds 1923 verreden en is ’s werelds oudste actieve endurance race (een race waarbij het vooral gaat om het uithoudingsvermogen van mens en machine). De wagens voor dit soort langdurende en slopende race’s zijn hiervoor speciaal ontworpen. In 2013 zien we meer dan waarschijnlijk een volstrekt ander soort racewagen op de grid tijdens de 24 uren van Le Mans. 

Rijders en publiek maken dan kennis met de GreenGT H2, een milieuvriendelijke raceauto die gebruik maakt van een waterstof gevoede brandstofceltechnologie die twee elektrische 200kW-motoren bedient. Deze zorgen voor een slordige 544 pk met een max. koppel van rond de 4000 Nm welke goed zijn voor een topsnelheid van 300 km/h.

eerste-electric-hydrogen-aangedreven-rac.jpg
eerste-electric-hydrogen-aangedreven-rac.jpg
greengt-h2-lemans-2.jpg
greengt-h2-lemans-2.jpg

Elektrische motoren verslijten 5 keer minder onderdelen dan verbrandingsmotoren waardoor ze veel betrouwbaarder zijn. Dat aspect speelt een grote rol in de autosport en vooral in een 24-uurs endurance race. De wagen weegt nu nog 1.200 kg wat te zwaar is voor Le Mans. Daarbij moet hij binnen 3 kwartier alweer aan de kant om de aan de flanken ondergebrachte waterstof tanks bij te vullen. Wie meer gedetailleerde specificaties wil hebben over de GreenGT H2 kan hier de factsheet downloaden.

greengt-h2-lemans-3.jpg
greengt-h2-lemans-3.jpg

GreenGT-H2-LeMans-4
 

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.