Advertising28.12.2011

Wat is de potentie van mijn AdWords campagne?


Menig marketingmanager heeft hier waarschijnlijk al wat hoofdbrekens over gehad. U hoort de succesverhalen van collega’s, maar ook over de hoge klikprijzen van het medium. Is AdWords bruikbaar voor onze onderneming en wat is de potentie van het medium? In deze blogpost een aantal nuttige adviezen om inzichtelijk te krijgen wat de potentie is van Google AdWords.

Weet welke gebruikers u wilt bereiken
In AdWords kunt u het volledige marketingbudget binnen de kortste keren volledig opbranden. Om budget zo effectief mogelijk in te zetten moet u ervoor zorgen dat u weet welke gebruikers u wilt bereiken. Wat zijn de interesses van deze doelgroep, welke zoekopdrachten gebruiken zij en hoe zorgen we voor een landingspagina die aansluit bij de behoeften van de gebruiker? Vaak kunt u veel van deze gegevens halen uit de eigen websitestatistieken. Analyseer op welke zoekwoorden de website nu wordt gevonden en kijk ook naar de belangrijkste instappagina’s van de website. Deze learnings zijn prima te gebruiken om relevante zoekwoorden te bepalen en een landingspagina te ontwikkelen voor AdWords verkeer.

wat-is-de-potentie-van-mijn-adwords-camp.jpg
wat-is-de-potentie-van-mijn-adwords-camp.jpg

Weet de waarde van uw lead
Niet elke lead wordt klant, analyseer dus wat het succespercentage is van leadopvolging. Wanneer u weet dat bijvoorbeeld 40% van de leads uiteindelijk klant wordt kunt u deze gegevens meenemen in het bepalen van kosten per lead doelstellingen. Kijk bij de waardebepaling van leads ook naar customer lifetime value. Hoe lang blijven mijn klanten “klant” en wat is de frequentie van herhalingsaankopen voor bijvoorbeeld webshops? Wanneer deze data inzichtelijk is kunt u redelijk eenvoudig doelstellingen bepalen welke kosten per lead u maximaal wilt maken.

Bereken de potentie van AdWords
Nu u weet welke gebruikers u wilt bereiken en welk bedrag u hier maximaal voor wilt betalen is het zaak dit te vertalen naar AdWords doelstellingen. Hierbij zijn twee variabelen van essentieel belang: wat is een haalbaar conversiepercentage en wat is de maximale klikprijs die u wilt betalen?

Conversiepercentage is het percentage bezoekers dat het gestelde doel op de website volbrengt. Dit percentage kan variëren van 0,10% tot wel 50%, afhankelijk van doel/doelgroep en branche. Vanuit Google Analytics is het mogelijk een beter beeld te vormen wat reële conversiepercentages zijn voor de eigen website. Dit kunt u doen door te kijken wat het conversiepercentage is van relevante zoektermen vanuit organisch zoekverkeer, mits u hier verkeer op hebt.

Stel dat u weet dat u maximaal €80 per lead wilt betalen en het conversiepercentage rond de 2% is. U weet dus dat u gemiddeld 50 klikken nodig hebt voor een conversie ofwel €80/50= €1,60 per klik. Dergelijke analyses zijn tot op zoekwoordniveau te maken. In onderstaande tabel een duidelijk overzicht van de kosten per lead bij verschillende conversiepercentages en klikprijzen:

screen-shot-2011-12-28-at-10-30-40-am.jpg
screen-shot-2011-12-28-at-10-30-40-am.jpg

Houd hierbij rekening dat veel variabelen invloed uitoefenen op conversiepercentage. Denk hierbij aan advertentiepositie, advertentie uitingen en natuurlijk content op de website zelf. Daarnaast kunnen conversiepercentages sterk verschillen tussen zoekwoorden in de campagne. Bovenstaande tabel is daarom vooral bruikbaar als leidraad om diverse scenario’s inzichtelijk te maken.

Wanneer duidelijk is wat u maximaal wilt en kunt betalen voor een klik is het zaak de AdWords strategie hierop af te stemmen. Kunt u het u permitteren algemene zoektermen in te kopen of is een long tail strategie realistischer? Door vooraf al een duidelijk beeld te hebben wat u wilt betalen per klik, is na de start van een campagne snel in te zien welke zoekwoorden voor u potentie hebben en welke u beter direct kunt pauzeren omdat het verwachte rendement niet haalbaar is.

Google AdWords als goudmijn
AdWords is een kanaal dat zich uitermate goed leent om nieuwe leads te genereren. Zorg er echter wel voor dat u inzicht heeft in de potentie van het kanaal en u vooraf stelt welke strategie voor u het meest zinvol is. Zorg dat u altijd het volgende weet en blijft analyseren gedurende de campagne: wat wil ik maximaal betalen per lead, wat is mijn verwachte conversiepercentage (tot op zoekwoordniveau) en wat kan ik dan maximaal betalen per klik.

Deze blogpost is geschreven door Bas de Knegt van Expand Online.

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd