Advertising26.05.2008

YouTube als vervanger voor TV commercials?


Met interesse volgde ik de recente Wehkamp commercial op de homepage van YouTube. Kosten: 10.000 Euro per 24 uur. Een commercial op TV kan zo 300.000 Euro kosten dus je zou in principe 30 dagen op de homepage van YouTube kunnen staan. En er komen inmiddels zo’n 4,5 miljoen unieke Nederlandse bezoekers op YouTube. Er is dus voldoende bereik. Het mooie is ook nog dat je direct het resultaat ziet van je commercial: je kan meten en je kan interactie oproepen. De video commercial kan langer zijn en er kunnen ook nog video’s worden toegevoegd. Wat wil je nog meer zou je zeggen.

Dus ik ging toch eens kijken wat de actie van Wehkamp had gedaan. 8006 views sinds 11 april. Oeps. De interactie blijft steken op zeer negatieve uitlatingen/reacties. Da’s niet zo best. Toch jammer. Dat betekent echter volgens mij helemaal niet dat het niet kan werken. De commercial was een echte TV commercial, de stem is inderdaad best irritant en ja er komen ook gerelateerde video’s die niet zo handig zijn naar boven.

Dus ging ik eens nog een aantal andere acties bekijken…..    

Een absolute succescase is en blijft Esmee Denters, het Nederlandse meisje dat vorig jaar werd ontdekt door Justin Timberlake via YouTube. Nu ze commercieel en contractueel vastgelegd is, blijft ze nog steeds enorm populair op YouTube met miljoenen views per video en dat werkt enorm goed voor haar eigen CD promotie. Dat is natuurlijk geen TV commercial maar wellicht ligt daar wel een deel van de oplossing.

Wat me opvalt is dat ze zich blijft gedragen als een YouTube’er: recht kijkend in de webcam en ze blijft covers maken van bekende artiesten. Een YouTube commercial zou in ieder geval totaal anders gemaakt moeten worden, veel persoonlijker en oprechter. Iets dat merken nog niet echt gewend zijn.

Je zou ook verwachten dat meer mogelijkheid bieden tot interactie kan helpen. Ik zag dan ook een aantal campagnes die vragen om het insturen en samenstellen van filmpjes. Dat lijkt echter niet echt te werken. Het vergt een redelijke investering om zoiets op te zetten en de reacties zijn vaak minimaal. Case 1 is Toyota, lees hier over de slechte resultaten en case 2 is Purple Proof met maar liefst 5 inzendingen. Momenteel loopt er ook 1 op de homepage van YouTube ter promotie van een film

Maar ja dat is eigenlijk ook niet echt een interactie te noemen en je vraagt gewoon teveel aan mensen. Toen las ik op DC dat de Rolling Stones een eigen YouTube kanaal zijn opgestart. En daar vind je toch een betere vorm van interactie. Je mag Mick en Keith per video een vraag stellen en als ie leuk genoeg is dan gaan ze die beantwoorden. Dat is iets dat fans absoluut een trigger geeft om actie te ondernemen. De Rolling Stones bouwen zo een online fanbase op die ze kunnen oproepen naar hun tour te komen of hun platen te kopen.

Conclusie die je hier uit zou kunnen trekken is dat een commercial op YouTube zeker geen kopie van een TV commercial zou moeten zijn, dat het erg dicht bij de wijze waarop YouTube wordt gebruikt moet blijven en dat er echt iets in zit dat de deelnemer een uniek gevoel van interactie geeft. Pionieren en proberen dus. Ik vind het goed van Wehkamp dat ze het als eerste hebben geprobeerd en ik hoop dat er velen zullen volgen met talloze experimenten.

Iedereen die zelf cases heeft of een aanvullende/andere mening zie ik graag bij de reacties verschijnen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik