Startups10.04.2015

Starter van de maand: Joost Kortlever


Iedere maand nemen we je mee in de worstelingen, juich- en afhaakmomenten van Startups. Deze maand inspirerende tips en ondernemerslessen van Joost Kortlever (24, CEO), Miguel Zamora Lopez (27, CPO) en Fabio Coduri (30, CTO). Samen hebben zij het bedrijf Bannerwise opgericht.

“Een idee kan nog zo goed zijn, alleen een sterk team maakt het succesvol!”

bannerwise
bannerwise

Bannerwise is door jullie drieën opgericht. Is er een duidelijke rolverdeling?

Ja, ze zeggen wel eens dat het ideale team bestaat uit een designer, hacker en hustler. Wat ons betreft klopt dat. Miguel is de front-end developer en met zijn Mexicaanse roots en creatieve brein absoluut de designer. Fabio is de Zwitserse “genius” en heeft een duizelingwekkende kennis van computer- en mensentalen. Joost is de hustler en altijd bezig met innovatie en nieuwe ideeën, daarnaast bewaakt hij als nuchtere Nederlander onze visie en regelt hij de zakelijke kant.

Doordat wij zo verschillend zijn op zowel persoonlijk als vakgebied, vullen wij elkaar heel goed aan. Een idee kan nog zo goed zijn, alleen een sterk en complementair team maakt het succesvol.

Hoe zijn jullie op het idee van Bannerwise gekomen?

Miguel werkte al 8 jaar voor internetbureaus en maakte banners voor Opel, Audi, ING, Randstad, KLM en Unilever. Met zijn ervaring in de online advertentiebusiness en de veelgehoorde frustratie uit de markt dat het maken van banners goedkoper en flexibeler moest kunnen, was het idee geboren. De vriendschap met Fabio en de goede samenwerking met Joost bij een internetbureau zorgde ervoor dat het team compleet was.

Jullie hebben deelgenomen aan het Web & Mobile Accelerator Program van Rockstart en zijn van de ruim 600 deelnemers bij de laatste 25 geëindigd. Wat heeft dit programma jullie gebracht?

Durf om te investeren, Passie, Motivatie en Inspiratie. We hebben ook veel aan het netwerk en komen nog regelmatig bij Rockstart over de vloer. Zij zijn erg betrokken en willen graag op de hoogte blijven. Helaas is onze deelname bij de groep van 25 gebleven. Een van de redenen hiervoor was dat andere startups vaak verder waren qua tractie (betalende klanten, partnerships, etc.).

Gedurende het traject hebben wij enorm veel geleerd van de gesprekken die wij hebben gevoerd met mentoren en onze pitches voor Amerikaanse Angelinvestors. Voorafgaand aan de 1:1 gesprekken met 6 mentoren tijdens de selectiedagen, hebben we via Skype met meerdere mentoren en investeerders gesproken. Hier leerden wij goed ons verhaal te vertellen.

Omdat ons product/ bedrijf heel technisch is en de online advertentiemarkt complex en totaal niet transparant is, kregen wij verschillende soorten feedback. Mede hierdoor hebben wij ook ons verhaal aangepast aan diegene die voor ons zat.

Waar staan jullie nu?

Net als Rutger Teunissen van 24Sessions, zijn we gelijk de markt op gegaan met een testomgeving en hebben wij gebruikers gevraagd naar hun bevindingen. Onze Bèta versie wordt medio april gelanceerd. In deze omgeving is het mogelijk zelf heel eenvoudig online banners te maken en te testen hoe deze er op een webpagina uitzien. Ook is het gelukt om direct aan te geven of de banners voldoen aan de technische richtlijnen van advertentieplatformen en netwerken, waaronder Google Adwords, zodat je niet onplezierig verast wordt op moment dat je de banner aanlevert of zelf upload.

Onze missie is: met Bannerwise wordt online adverteren leuker en winstgevender.

Hoe hebben jullie de funding geregeld voor de oprichting en ontwikkeling van Bannerwise?

Het investeringsklimaat in Nederland is verschrikkelijk. Zo voorzichtig als wij hier zijn, zo behulpzaam zijn ondernemers in Amerika. Naast onze eigen middelen, hebben we geld opgehaald door een Friends & Family Investment. Hier kunnen we nog een half jaar mee vooruit. Onze ambitie is echter groter en op termijn zullen we nog een flink investeringsbedrag moeten ophalen.

Waar willen jullie over 5 jaar staan?

We zijn een online onderneming met een kantoor in Amsterdam. De grens stopt niet bij Nederland. Onze ambitie is om ‘global’ te gaan. Over 5 jaar willen wij marktleider zijn en Dé GoTo… tool voor online bannerproductie. Daarnaast willen wij partners aansluiten voor uitbreiding van onze toepassing.

Welke 3 tips zouden jullie starters mee willen geven?

Tip 1 Zorg dat je in een team complementair bent aan elkaar

Je vult elkaar aan en je houdt elkaar scherp. Je kijkt immers met een andere blik naar kansen en risico’s.

Tip 2 Pas je verhaal aan, aan diegene die voor je zit

Het is belangrijk dat je altijd je verhaal aanpast aan wie er voor je zit. Ga dus niet alleen uit van het soort bedrijf en of er overeenstemmingen zijn tussen jou en diegene (dat doet iedereen), maar kijk ook naar iemand zijn persoonlijke achtergrond. Probeer in te schatten wat zijn of haar kennis is op het gebied X en op basis daarvan vertel je je verhaal.

Tip 3 Blijf naar jezelf luisteren. Geloof in jezelf en vaar je eigen koers.

Tijdens dit traject hebben wij vooral geleerd goed naar onszelf te blijven luisteren. Je moet zeker openstaan voor wat anderen zeggen, zeker op moment dat je hen respecteert. MAAR tot op een bepaalde hoogte. Als ondernemer heb je een eigen visie. Je gelooft ergens in en daarom ben je begonnen aan dit avontuur.

Nog een Gouden Tip?

Denk groot. Onderschat jezelf niet.

Als startup moet je niet denken dat CEO’s en andere topfunctionarissen binnen grote ondernemingen niet benaderbaar zijn. Uit onze ervaring en gesprekken met CEO’s blijkt dat zij juist openstaan voor startups, innovaties en wanneer je een goed verhaal hebt, je hen juist kan benaderen. Vaak zijn zij ook als jonge ondernemer begonnen en kunnen zich daardoor goed inleven. Sterker nog, vaak vinden ze het prettig en leuk!

Wij hopen ons ooit zelf in een dergelijke positie te bevinden en zullen dan zeker onze kennis er ervaring aanwenden om starters te helpen.

Een mooie gedachte van een sympathiek team jonge Startups. Wil je meer inspiratie, praktische videoworkshops en checklists, meld je dan nu aan voor de gratis Starterstraining.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.