De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Facebook biedt sinds kort aan andere websites de mogelijkheid om gebruik te maken van Facebook Connect. Dankzij die tool is het mogelijk om met je Facebook gegevens in te loggen op die site.
Maar dat is niet zo’n goed idee, zo blijkt uit een artikel bij CNet. Het zijn de mensen van CNet zelf die deze tool toegepast hebben. Wie op CNet een commentaar wil schrijven op een artikel, moet zich eerst registreren. Dat vormt een extra drempel, en de registratieprocedure bij CNet zelf was niet naadloos. Daarom werd beslist gebruik te maken van Facebook Connect, wat voor de Facebook gebruikers een extra gemak betekent: zij kunnen zonder extra registratie meteen deelnemen aan de fora en commentaren schrijven op alle sites van CNet.
Facebook connect
Maar Facebook connect is eigenlijk alleen een inlogprocedure, met daarachter uiteraard een databank met de gegevens van de gebruikers. Je kan Facebook Connect een beetje vergelijken met OpenID, dat eveneens de mogelijkheid biedt om met één inlog op alle sites die OpenID toepassen, in te loggen.
Maar er is wel een groot verschil: OpenID is waarlijk open, en niemand is eigenaar van de gegevens in de databank. En bij Facebook Connect is het Facebook dat eigenaar is van deze gegevens. En je leest het goed: alhoewel het jouw gegevens zijn, is Facebook er “eigenaar” van, want het kan beslissen om die gegevens te gebruiken voor marketingdoeleinden, door bijvoorbeeld gerichte advertenties te tonen aan bepaalde groepen gebruikers.
Door nu gebruik te maken van Facebook Connect heeft CNet het haar gebruikers wel gemakkelijk gemaakt (als ze tenminste een account hebben bij Facebook), maar tegelijkertijd heeft het een grote ‘rijkdom’, de gegevens over haar gebruikers, uit handen gegeven. En als morgen Facebook beslist om CNet uit te sluiten van Facebook Connect, dan heeft CNet helemaal geen verweer. Maar volgens deze beschouwing bij CNet is het in ieder geval wel een trend die je steeds meer zal zien: de identiteit van de gebruiker zal niet meer afhankelijk zijn van de sites die hij gebruikt, maar universeler worden, wat dus meer comfort brengt voor de internetter. Maar lees zelf bij TechCrunch dit interessante artikel “Jij, Je identiteit, en je data op het open web.”
Via: Netties
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023