Online09.08.2017

Hoe online casino’s reclame maken in een grijs tot verboden land


Online casino’s zijn al zo oud als het internet. Deze internet gokpaleizen doelen soms (on)bewust op Nederlanders en proberen hiermee een voorsprong te nemen op de toekomstige kansspelwetgeving in ons land. Dit is hen tot nu echter niet gegund, want de Nederlandse regering komt keer op keer met nieuwe wetgeving c.q. criteria waardoor casino’s niet langer online kunnen opereren.

Toch kiezen online casino’s ervoor om door te zetten totdat Nederland de gokwet verandert. Zo is het onder de Nederlandse wet verboden om reclame te maken voor online casino’s, een wet die veel online casino’s aan hun laars lappen door keer op keer het randje van het grijze gebied op te zoeken en zo toch voor een grote naamsbekendheid te zorgen.

Algemeen kansspelwetgeving

De huidige wetgeving is oud, heel oud. De kansspelwet uit 1964 voldoet niet meer aan de huidige moderne standaarden en is aan vernieuwing toe. Toch is deze wet helder; Artikel 1a geeft aan dat iemand zonder vergunning geen kansspel aan mag bieden maar door het gedoogbeleid kwamen online aanbieders hier lange tijd mee weg. Dit komt o.a. door het lastige handhaven (bedrijven op verre eilandjes) en een nieuwe gokwet die maar niet komt. Een bezoek aan Holland Casino of Jack’s Casino is op dit moment voor Nederlanders boven de 18 legaal, maar de online versies mogen simpelweg niet worden aangeboden.

Het is nog steeds onzeker wanneer hier verandering in gaat komen. Toch houdt dit online casino’s niet tegen om steeds weer de mazen in de wet te vinden om actief te blijven. Zo werden Nederlandse versies van online casino’s de laatste jaren steeds verder aangepast om aan de laatste regels te voldoen. Enkele criteria waren bijvoorbeeld het niet aanbieden op een .NL site en geen reclame op tv of drukwerk. Per 1 juni 2017 is hier een einde aan gekomen, want vanaf die dag zijn er zeer strenge nieuwe criteria in werking gegaan waardoor alle online casino’s hun diensten moeten staken. Deze criteria eisen dat er geen iDEAL aangeboden mag worden, geen enkele Nederlandse kenmerken en een blokkade op basis van het IP adres. Op basis van deze nieuwe regels zijn diverse grote en kleinere online casino’s zoals Polder casino en 888 casino al gestopt met het aanbieden van diensten in Nederland.

De kansspelautoriteit

Deze nieuwe regels zijn met hulp van de kansspelautoriteit opgesteld, dit is de toezichthouder op het gebied van kansspelen. Een kansspel is een spel waarbij kans een gigantische factor speelt, zoals bij roulette, blackjack of de loterij. Er zijn enkele uitzonderingen waarbij de kansspelautoriteit makkelijk een tijdelijke vergunning verleent, dit is bijvoorbeeld een promotioneel kansspel van een bedrijf. Bij een promotioneel kansspel kun je denken aan een loterij van een voetbalclub.

De kansspelautoriteit is op 1 april 2012 opgericht en heeft als doel om alle kansspelen die in Nederland worden aangeboden te controleren. De organisatie zet zich actief in om illegale casino’s te sluiten en te zorgen dat alles op de Nederlandse casinomarkt op de juiste manier en volgens de regels wordt uitgevoerd. Het is een onafhankelijke organisatie met als primair doel de casinomarkt veilig en betrouwbaar te houden.

De laatste jaren heeft de KSA diverse boetes uitgedeeld aan casino’s die zich online bezighielden met praktijken die onder de Nederlandse gokwet niet zijn toegestaan. Onlangs werden nog diverse boetes uitgedeeld aan onder andere Co-Gaming Limited (Comeon casino) uit Malta en Mansion Online Casino Limited (Casino.com) uit Gibraltar. Zij kregen deze boetes omdat zij kansspelen hebben aangeboden die in strijd zijn met de Nederlandse wet. Dit waren echter bedrijven welke destijds niet de criteria volgden en bijvoorbeeld hun casino in het Nederlands aanboden.

KSA sluit steeds verder de online casino markt

Eerder dit jaar besloot de kansspelautoriteit om een nieuw prioriteitscriterium samen te stellen: vanaf dat moment was het voor online kansspelaanbieders niet langer mogelijk om betalingen via iDeal aan te bieden. Dit zou voor een groot verschil in het aantal online spelers moeten zorgen. Toch is hier uitsluitend gesproken over iDeal en niet één van de vele andere betaalmethodes die online kansspelaanbieders inzetten. Zo is het voor Nederlandse spelers nog steeds mogelijk via creditcard tegoed bij het online casino te kopen. En ook via omwegen, zoals eerst een storting via iDeal uitvoeren bij Neteller, of het gebruik van PaySafeCards die met iDeal zijn gekocht, is het voor spelers gewoon mogelijk om nieuw tegoed aan te schaffen.

Deze nieuwe afspraak viel dan ook niet goed bij Betaalvereniging Nederland. Volgens een recente brief heeft de KSA de betaalvereniging niet op tijd op de hoogte gesteld van deze wijziging. Bovendien is er, volgens Betaalvereniging Nederland, nergens terug te vinden hoeveel spelers nu echt iDeal gebruiken bij deze websites en hoe groot de impact zou zijn als iDeal niet langer als betaalmethode werd aangehouden. Dit zou volgens Betaalvereniging Nederland schadelijk zijn voor iDeal en zou de KSA de vertrouwde naam iDeal flink schaden met deze nieuwe regels.

Advertentie convenant afgesloten

De kansspelautoriteit zet zich al jaren actief in om te zorgen dat online kansspelaanbieders hun potentiÎle klanten niet kunnen benaderen. Zo is er in 2013, toen Facebook hard in opkomst was in Nederland en Hyves langzaam van de radar verdween, met Facebook en Hyves afgesproken dat er geen online reclames gerelateerd aan online gokken aan Nederlanders mogen worden getoond. In de Nederlandse wetgeving is opgenomen dat het bevorderen van de deelname aan illegale kansspelen niet is toegestaan.

Facebook dient zich actief aan deze afspraken te houden en kan hoge boetes ontvangen wanneer zij regels op dit gebied overtreden. Echter is er nog nooit een dergelijke ‘promotie boete’ uitgedeeld. Dit is dan ook de reden dat Nederlanders op dit moment geen reclame van online kansspelaanbieders te zien krijgen. Indien de KSA een advertentie voor een online casino op Facebook vindt dan moet Facebook deze advertentie direct offline halen.

Hiermee wordt langzaam het gat gedicht dat via internet is ontstaan waarmee online kansspelaanbieders gemakkelijk bij Nederlandse consumenten kunnen adverteren. En dit heeft er bij veel van deze aanbieders voor gezorgd dat zij op hele andere manieren te werk gaan als zij het eigen casino onder de aandacht willen brengen.

Toch adverteren maar dan anders..

Zo koos Bwin, een online bookmaker, van 2005 tot 2008 voor het sponsoren van de hoogste Portugese voetbalcompetitie. Later stonden zij op de shirts van Real Madrid en in het seizoen van ë12/í13 waren zijn de officiÎle sponsor van Manchester United. Zij verkrijgen zo op een hele slimme manier naamsbekendheid over de hele wereld. Dit zijn teams die door grote toernooien zoals de Champions League in heel Europa te zien zijn. Adverteren voor online casino’s en websites met kansspelen is volgens de Nederlandse wet verboden, maar dankzij de vele internationale teams is het vandaag de dag erg eenvoudig om de naam van de website toch in de ogen van honderdduizenden en soms zelfs miljoenen Nederlanders te krijgen.

Zo sponsort Unibet, een van de grootste spelers op het gebied van online wedden, op dit moment nog steeds Aston Villa uit Engeland. Daarnaast sponsoren zij ook teams bij sporten zoals cricket, paardenraces en zelfs darten. Deze online gokbedrijven weten dat zij ontzettend veel naamsbekendheid kunnen opbouwen als zij op de juiste momenten in de ogen van sportfans verschijnen. En daar weten zij keer op keer in een grijs gebied gebruik van te maken.

Sluikreclame in persberichten

Daarbij wordt er de laatste jaren ook steeds meer op de media ingezet door online kansspelaanbieders. Grote mediabedrijven, zoals RTL en NOS, worden vaak op een slimme manier aangeschreven om te zorgen dat er steeds meer mensen op wedstrijden inzetten. Bookmakers, zoals de platforms waar men online kan wedden, ook wel worden genoemd, worden vaak als graadmeter aangehouden bij het voorspellen van de uitslag van wedstrijden. En dan gaat het niet om slechts het noemen van de ëoddí (de uitbetaling bij een juiste weddenschap) maar ook het benoemen van de namen van deze platforms.

Zo benoemde NOS onder andere tijdens het Brexit-referendum dat bookmaker William Hill, een bekend platform voor weddenschappen in Groot-Britannië, verschillende odds aanhield bij het opstellen van de weddenschappen over de Brexit. Dit artikel staat nog steeds online op NOS.nl en is hiermee een gratis uithangbord voor William Hill.

In dit persbericht uit 2014 noemt RTLNieuws bijvoorbeeld Unibet. Het is voor bookmakers en online casino’s mogelijk om in de media te komen als zij maar op het juiste moment inspelen op nieuwe wetswijzigingen of trends in de Nederlandse sportwereld. Het is niet vreemd dat er steeds meer persberichten over bookmakers komen wanneer Nederland deelneemt aan het WK of EK, omdat zij zeer slim inspelen op de manier waarop de media berichten overnemen. Met een goede journalist die persberichten kan schrijven aan hun zijde hebben zij een intern marketingbureau dat de Nederlandse consumenten kan bereiken.

Casino portals of vergelijkingssites

De online casino’s maken binnen hun marketingstrategie ook gebruik van casino portals. Dit zijn websites waar banners en andere soorten promotie van deze online casino’s te vinden zijn zoals op casinotechnieken.nl. Online casino’s kunnen tegen een bepaald bedrag (of vergoeding per klant) een reclame banner of ander promotiemateriaal afnemen. Bezoekers die op de website komen gaan hoogstwaarschijnlijk naar de meest aantrekkelijke kansspelaanbieder, dus het loont voor deze aanbieders om op zo veel mogelijk locaties zichtbaar te zijn. Wel dienen we hier te zeggen dat dergelijke sites vaak een lijst met online goksites hebben welke een vergunning hebben op bijvoorbeeld Malta (wat binnen de Europese unie valt). Omdat bedrijven achter deze sites vaak geld verdienen aan het doorsturen van verkeer zullen zij minder snel ‘foute’ goksites op hun sites plaatsen.

Opsturen van CDs met software

Tot enkele jaren geleden was het voor online casino’s winstgevend om consumenten CDís te sturen waar de software voor het online casino op stond. Gebruikers hadden de mogelijkheid om de software die op de CDís was gebrand te installeren op hun computer. Vaak kregen zij, net als dit vandaag de dag nog steeds gebruikelijk is, gratis tegoed bij het online casino om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Deze casino bonussen worden door een groot aantal online casino’s aangeboden om nieuwe spelers aan te trekken.

Conclusie

Het is voor online casino’s, ondanks het feit dat zij volgens de Nederlandse wetgeving niet actief mogen zijn en ook geen promotie mogen uitvoeren, op dit moment nog steeds mogelijk om via grijze gebieden te zorgen voor zo veel mogelijk naamsbekendheid. Hierdoor ontstaat er een aparte markt die onder de radar blijft, waarbij online casino’s en bookmakers met het grootste budget via omwegen steeds nieuwe klanten aantrekken en spelers actief houden.

Deze aparte markt kan voorkomen worden door autoriteiten meer toezicht te geven over de online casinomarkt. Dat er vraag is naar online gokken en wedden is duidelijk te zien aan de grote populariteit, maar totdat de politiek tot een open, eerlijke en legale markt kan komen zal het de casino’s met het hoogste budget blijven lukken om Nederlandse consumenten te bereiken. En wanneer hier geen controle over wordt uitgevoerd, kan het deze zelfde Nederlandse consumenten veel geld kosten en door het slechte toezicht leiden tot problemen op het gebied van gokverslaving.

[Afbeelding © ivanmateev – Adobe Stock]