Online14.01.2012

Wat we kunnen leren van de jeugdserie Spangas


wat-we-kunnen-leren-van-de-jeugdserie-sp.jpg
wat-we-kunnen-leren-van-de-jeugdserie-sp.jpg

[Roel de Lange] Vroeg thuis. Toch die buis maar aan. Even liggen op de bank. Dit scenario volgende ik een tijdje geleden. Nietsvermoedend zette ik Nederland 3 aan en zag ik het laatste stukje van de TV-serie Spangas. Spangas is een jeugdserie die nu al vijf seizoenen loopt. Wordt er goed in geacteerd? Nee, niet echt. Prijswinnend camerawerk dan? Nee, ook niet. Het script? Mwaah… Toch is het een enorm succes. Het leuke van Spangas is dat er maatschappelijke thema’s op een luchtige manier besproken worden. Dit is niet nieuw. In veel series, soaps en films wordt er geprobeerd om ons na te laten denken over maatschappelijke problemen.

Maar Spangas pakt het slimmer aan… Van content naar interactie. Het blijft een flinke uitdaging voor veel merken, marketeers en PR adviseurs. En dit is juist wat we van Spangas kunnen leren. Zij hebben namelijk een prachtig systeem ontwikkeld. In 4 stappen van aftiteling naar (online) interactie:

Stap 1: De aftiteling met call to action
Tijdens de aftiteling van elke aflevering praat een personage nog even alleen na over het thema van de aflevering. Zo sprak Deef na over zijn conditie. Hij vertelde dat hij ergens mee zat…”Wil je weten waarmee? Kijk op www.spangas.nl” Hop! Dat doet Deef slim! Een prachtige call to ation naar de website. Ik pakte meteen mijn iPad…

Stap 2: Het online dagboek
Omdat ik heel nieuwsgierig was naar Deef zijn probleem, surfde ik als een gek naar Spangas.nl Eenmaal daar aangekomen zag ik al snel het dagboekfilmpje van Deef.

Stap 3: De open vraag
Deef heeft dus een slechte conditie en is hier een beetje onzeker over. In zijn dagboekfilmpje vraagt hij op de valreep nog even hoe onze conditie is. Een open vraag, waar ik natuurlijk graag even op wilde reageren. Dat kon, natuurlijk! Naast het filmpje stond een link naar Deef zijn Agenda. Hier kan ik aan Deef vertellen hoe mijn conditie is en hierover chatten met andere Spangas fans.

Stap 4: De community
Eenmaal opgenomen door de Spangas community;) werd ik weer wakker…Ik keek om me heen en zag overal knoppen op de website. Forum, blog, wallpapers, foto’s, tests, filmpjes, achter de schermen enz. Ik bleef toch nog even rondzwerven en werd Spangas fan.

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die op deze manier Spangas fan is geworden. Misschien wel de enige uit mijn leeftijdsgroep trouwens, maar ach.

Het lukt Spangas op deze manier om maatschappelijke problemen (online) bespreekbaar te maken bij jongeren. En dat op een hele leuke, luchtige manier. Chapeau!

Spangas laat mij nadenken over content en de conversie hiervan. Alleen content bestaat niet meer. Content moet altijd een opwarmertje zijn voor meer.