Online27.10.2011

Competitie 2.0


competitie-2-0.jpg
competitie-2-0.jpg

Hebt je je ook wel eens afgevraagd waarom mensen zoveel roddelen? Volgens mij heeft het er mee te maken dat je dan voor je gevoel samen ‘gelijk’ hebt. De anderen zitten echt fout! Iemand uitnodigen tot roddel is als uitnodiging om toe treden tot de winners, uiteraard ten koste van de losers. Ik vraag me wel eens af of we roddelen niet gewoon nodig hebben als simpele manier om jezelf winner te voelen, zo je mandje ‘basic trust’ voeden, als bron van sociale cohesie: ‘conflict creates comfort‘. Een kwestie van zelfmanifestatie. Wie durft immers echt op eigen inzicht te vertrouwen en werkelijk op zijn eigen stip te gaan staan als het er op aan komt? Dit mechanisme lijkt soms niet alleen op te gaan voor personen, maar ook voor de politiek en voor hele landen.

Roddelen kost tijd, maar levert binnen de onderneming niets op. Organisaties met veel roddels en ander ‘splitsend gedrag’ zijn dus te duur. Interessant om te zien of roddelen als sociale activiteit daarmee het internet overleeft. Internet stelt immers steeds meer mensen in staat snelle, harde, real time conclusies te trekken over organisaties. We komen daarmee steeds verder in de piranha samenleving. Dit dwingt tot ‘faster, better, cheaper’ voor iedere organisatie, ja voor ieder land. Voor te duur of te langzaam – voor roddel – is daarin geen plaats. Gaat internet daarmee roddel uit de wereld helpen of wereldwijde roddel toch versterken? Drukt internet de roddel weg als non value adding activity?

De vraag is: wat dan? Ik doe een gok: niet conflict maar ‘competence creates comfort’. Gewoon weer goed worden in je vak als basis voor samenwerking met anderen die dat ook zijn, met peer-to-peer review als kwaliteitssysteem. Dat lijken net gilden…

Competitie 2.0 ‘To win is to lose. To share is to gain‘. Vind je niet? Niet tegen elkaar maar met elkaar. Van machtsstrijd naar strijdmacht, afgedwongen door het internet.

Een mooi perspectief.

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).