Bol.com neemt grootste deel tweedehands boekenmarkt in

Vorig artikel Volgend artikel
Bol.com neemt grootste deel tweedehands boekenmarkt in

Met meer dan een half miljoen verkochte tweedehands boeken is bol.com binnen een jaar de grootste verkoper van tweedehands boeken in Nederland geworden. Vorig jaar stapte de mediawinkel naast de verkoop van nieuwe boeken bewust in het nieuwe marksegment. Dat in 12 maanden meer dan 1,2 miljoen boeken zouden worden aangeboden op de site, waarvan er 500.000 verkocht zijn, overtreft alle eerdere verwachtingen. Ruim een derde van de verkochte tweedehands boeken zijn studieboeken. Studenten ontdekten vorig jaar in grote getale de koop- en verkoopmogelijkheden van hun gebruikte studieboeken. Dit jaar verwacht bol.com voor het nieuwe studiejaar meer dan het driedubbele aantal studieboeken te verkopen. Bol.com was in Nederland al een van de grootste boekverkopers van nieuwe boeken en is dat nu ook voor tweedehands boeken. Inmiddels is 1 op de 7 verkochte Nederlandse boeken bij bol.com tweedehands.

Ze zijn goed bezig daar bij Bol.com onlangs werden ze al verkozen tot beste webwinkel van Nederland en werd Michel Schaeffer verkozen tot DM-man van 2008.

Om de populariteit van het tweedehands boek bij boekliefhebbers te markeren, opent bol.com op zondag 18 mei in Amsterdam, in samenwerking met Amsterdam Wereldboekenstad, de grootste tweedehands boekenkraam ter wereld. Met maar liefst 20 boekenkramen op de Nieuwmarkt en een ludieke actie, een knipoog naar de campagne van AmsterdamWereldBoekenStad, viert de mediawinkel haar succesvolle jaar.

"Door de transparantie die we via ons platform bieden van vraag, aanbod en de geboden kwaliteit van gebruikte boeken, is de verkoop van tweedehands boeken een stuk volwassener geworden. We hebben afgelopen jaar als gevolg van de uitgebreidere keuze van het totale boekenassortiment gezien dat klanten zich geïnspireerd voelden. Klanten kiezen geregeld voor een tweedehands verkrijgbaar boek dat nieuw niet meer verkrijgbaar is omdat dit beter aan hun wensen voldoet. En anders is de lagere prijs de reden", aldus Ben Solleveld, manager tweedehands boeken.

Groter aanbod


Daniel Ropers, directeur van bol.com, ziet ook steeds meer zakelijk animo bij professionele aanbieders van tweedehands boeken en bij particulieren om via de mediawinkel gebruikte boeken aan te bieden: “Het ‘uploaden’ van boeken, dus aanbod plaatsen, is heel makkelijk en ook nog eens gratis.

De kans op het daadwerkelijk verkopen van je boek is nergens groter, omdat er dagelijks honderdduizenden boeken worden gezocht. Het bestellen en afleveren is over de hele linie erg goed verlopen. Het lijkt er op dat we een nieuwe standaard hebben kunnen neerzetten in een markt die toe was aan een volwassen en transparant koop- en verkoopmechanisme
".

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies