*bliep: nieuwe mobiele provider door jongeren

Vorig artikel Volgend artikel
*bliep: nieuwe mobiele provider door jongeren

Gisteren schreven wij over de website What The *bliep, een website waarop jongeren misstanden in de telecomwereld aan de kaak stellen. Later op de dag is bekend gemaakt dat er een nieuwe mobiele telecomprovider op de markt verschijnt met de naam *bliep. Bij *bliep zijn het de jongeren die het voor het zeggen hebben. Uitvoerend directeur Joost van der Plas over *bliep: 'Een telecomproduct voor de nieuwste generatie gebruikers kunnen alleen jongeren zelf bedenken. Daarom sloten we een pact met een groep jongeren: zij zouden bepalen wat er gemaakt moest worden, wij zouden het maken. Zij zijn in feite onze opdrachtgever.' De jongeren van *bliep hebben een formele rol en verantwoordelijkheid als Raad van Commissarissen. Opvallend genoeg is dat deze Raad van Commissarissen bestaat uit jongeren in de leeftijd van 12 t/m 18 jaar, wat tevens het grootste gedeelte van de doelgroep is van *bliep.

*bliep is een prepaid simkaart voor de smartphone waarbij onbeperkt internet hoog in het vaandel staat. Via een speciale app of sms kunnen gebruikers dagelijks zelf kiezen welke diensten en internetsnelheden ze willen gebruiken. Bij geen gebruik betaalt de gebruiker niets. De nieuwe telecomprovider heeft geen eigen netwerk, vandaar dat *bliep gebruik maakt van het netwerk van T-Mobile.

Iets wat opvallend is, aangezien T-Mobile ook tot het rijtje providers hoort waar What The *bliep kritisch over is. Volgens RvC-lid Pam Boschma (17) is dit niet vreemd: 'Dat wij het netwerk van T-Mobile gebruiken, betekent niet dat wij niet kritisch mogen zijn over de provider zelf. Wij zijn een zelfstandig bedrijf en staan op het netwerk na volledig los van T-Mobile.' 

Voor € 0,50 per dag krijgen *bliep-gebruikers de mogelijkheid om onbeperkt te internetten (384/64 kbps) en onbeperkt te sms'en. Ook het gebruik van alle diensten van de BlackBerry Internet Service (dus ook pingen) is onbeperkt. Voor € 1 per dag krijgen *bliep gebruikers supersnel internet (3,6/1 Mbps, max. 2 GB per maand) en kunnen zij onbeperkt bellen met andere *bliep gebruikers. Bellen in Nederland kost € 0,25 per minuut. Bij iedere euro die een gebruiker opwaardeert, krijgt hij of zij een gratis belminuut. Alle belminuten en het eurotegoed zijn onbeperkt geldig zolang de simkaart actief is. De simkaart wordt gedeactiveerd als de gebruiker de simkaart langer dan zes maanden niet heeft gebruikt.

Opmerkelijk is dat *bliep momenteel nog niet te gebruiken is in het buitenland. De woordvoerder gaf aan dat dit voor de zomervakantie mogelijk zal zijn, zodat *bliep-gebruikers met een gerust hart kunnen genieten van hun vakantie in het buitenland. *bliep heeft geen telefonische helpdesk, maar opereert volledig via sociale netwerksites.

Is *bliep de mokerslag voor alle bestaande mobiele telefoonproviders? Of biedt *bliep weinig meerwaarde ten opzichte van alle bestaande mobiele telefoonproviders? 

Nichal Joosse