De opkomst van digitale muziek is niet meer te ontkennen. Slechts 3 jaar geleden, in 2009, stond Spotify’s CEO Daniel Ek op het podium van SXSW om te vertellen over zijn innovatieve Europese start up en was het de vraag of het op korte termijn naar de Verenigde Staten zou komen. Fastforward naar vandaag, zelfde event, andere Spotify medewerker. Het muziekplatform is intussen de nummer 2 digitale muziek leverancier in de Verenigde Staten, CCO Ken Parks nam vanochtend de tijd om meer uit te leggen over Spotify en de toekomst van (digitale) muziek.
De van origine Zweedse dienst heeft intussen meer dan 10 miljoen actieve gebruikers wereldwijd en groeit nog elke dag. En dat terwijl de critici dachten dat er geen markt zou zijn, aldus Parks – verantwoordelijk voor de Amerikaanse content van Spotify.
Volgens Park is het kenmerkend voor de opkomst van digitale consumptie dat een initiatief als Spotify wist te slagen in “piratenland” Zweden en vanuit daar Europa veroverde. Het aanbieden van een alternatief van illegaal downloaden, makkelijker en sneller, heeft echter genoeg hardcore piraten doen kiezen voor Spotify. “We’re about reclaiming dedicated pirates”, aldus Parks. En dat is terug te zien in de demografische gegevens van het platform: het merendeel van fanatieke piraten is tussen de 18 en 24 jaar, exact het grootste deel van de gratis Spotify-accounts: “People in the age of 18 to 24 simply don’t want to buy music”.
De recente samenwerking met Facebook is volgens Parks absoluut van belang geweest bij de groeispurt die Spotify de afgelopen maanden heeft doorgemaakt. Hoewel de naadloze integratie van Spotify binnen het sociale netwerk in de eerste weken na lancering op een storm van kritiek mocht rekenen, is de wind gaan liggen en plukt Spotify de vruchten. Mensen die via Facebook aanmelden als nieuw Spotify-lid maken niet alleen meer playlists aan binnen het systeem, ze upgraden ook tot 3x sneller naar een betaald account.
Maar het bezorgde Spotify ook veel vragen, de catalogus van de muziekdienst is immers nog steeds in opbouw. En daar ligt volgens Parks ook de grootste uitdaging voor de komende jaren voor Spotify. Volgens de Amerikaan moet het platform actief gaan samenwerken met artiesten op een uiterst creatieve manier. “We can’t control how much money get’s paid out to the artist at the moment”, aldus Parks.
Daarmee insinueert de Amerikaan dat de dienst buiten de platenmaatschappijen om wil gaan, maar dat lijkt op voorhand een onmogelijke missie. Maar dat heeft Spotify vaker gehoord…
Verder lezen over Muziek
Online03.04.2024
Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie
Online23.01.2024
Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple
Entertainment25.12.2023
Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?
Entertainment25.12.2023
Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify
Entertainment07.12.2023
Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom
Online03.12.2023
AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie
Entertainment29.11.2023
Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten
Entertainment29.11.2023
Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?
Verder lezen over Spotify
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendTechnology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Entertainment01.03.2024
Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Verder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014