Waarom print leading zou moeten zijn in user interface design

Vorig artikel Volgend artikel
Waarom print leading zou moeten zijn in user interface design

In een goed gevulde Ballroom A in het Austin Convention Center trapte Mike Kruzeniski, creatief directeur van Microsoft, de zaterdagochtend van SXSW af. Een traditionele titel, want eigenlijk is Kruzeniski meer een interaction designer, die momenteel werkt aan de nieuwe Windows Phone. In zijn sessie keek Kruzeniski naar de ontwikkelingen op het gebied van interaction design de afgelopen jaren en wat we kunnen leren van zijn traditionele evenknie: print design.

Om vooruit te kijken moet je altijd even terugkijken, aldus Kruzenski. Als voorbeeld van primitief interaction design gebruikte hij Vannevar Bush' Memex-machine, een grafische weergave van een machine waar uiteindelijk de eerste computer uit kon worden afgeleid.

-1120.jpg

Vanaf dat moment zijn we met user interface designs voor computers voornamelijk bezig geweest met het zoeken naar de juiste manier om een analoge wereld in digitaal om te zetten om de technologie begrijpelijk te maken. De laatste jaren is daar wel een verandering merkbaar, interfaces gaan steeds verder van hun analoge tegenhanger afstaan. En dat is een goede ontwikkelingen volgens Kruzenski: "I don't need a book to look like a book to understand it's a book". 

De introductie van het web zorgde voor een nieuwe wending: informatie werd de user interface. Men verwacht interactie vanuit de content. En dus zien we volgens Kruzenski nu twee duidelijke stromen: informatie en object. 

Daar ligt volgens Kruzenski ook het verband met print design. Want printdesign gaat eeuwen uit van informatie als interface, met creatieve uitspattingen als bijvoorbeeld de Bauhaus en Swiss Style bewegingen. 

Toch heeft het web zich altijd afgezet tegen print. Jakob Nielsen liet kort geleden nog weten dat de twee werelden zo ver uit elkaar liggen dat er echt verschillende technieken nodig zijn. Dat is volgens Kruzenski de afgelopen tijd juist onzin gebleken: "What is true voor print design is true for interaction design".

Wat zijn volgens Kruzeniski de belangrijkste aandachtspunten:

  • Hierarchie en structuur met het gebruik van grids
  • Maak goed gebruik van wit-ruimte
  • Minimaliseer het gebruik van verschillende elementen
  • Simplificeer je beeldgebruik
  • Meer nadruk op typografie 
  • Proportionering en uitlijning 
  • Universeel gebruik van iconen

Dylan Tweney noemde de recente ontwikkelingen van bijvoorbeeld Flipboard een opkomende stroming: "The Undesigned Web". Kruzeniski is het daar niet mee eens, al snapt hij Tweney wel. Maar het gevoel van Tweney is volgens Kruzeniski juist terug te leiden naar een beter begrip van designers en het terugvallen van principes die al jaren gelden. In de printindustrie.

-1121.jpg

Sketchnote by @Marjolijn

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies