Oprichter Playfish over de groei én het verdienmodel van social gaming

Vorig artikel Volgend artikel
Oprichter Playfish over de groei én het verdienmodel van social gaming

Zoals eerder aangegeven vandaag een aardig deel aandacht voor mobiele en sociale games tijdens de eerste dag van LeWeb. Waar "Angry Birds" in 2010 wellicht de toon heeft gezet voor "mobile gaming", is het Britse Playfish misschien wel de enige partij die zich mag meten met de absolute authoriteit op het gebied van social gaming: Zynga. Mede-oprichter Sebastien de Halleux sprak kort en bondig over de razende ontwikkelingen van 2010, de samenwerking met gamesgigant Electronic Arts en het verdienen van geld met social games.

Sebastien de Halleux in de mede-oprichter van gamesproducent Playfish. In zijn huidige rol is verantwoordelijk voor de distrubutie van games, het verder ontwikkelen van new business en het onderhouden en verbeteren van de samenwerking tussen Playfish en grote broer Electronic Arts, dat in november 2009 de gamesproducent overnam.

Volgens De Halleux zijn de vooruitzichten voor social games op zijn minst vreugdevol. Inmiddels spelen meer dan 250 miljoen mensen per maand een game op Facebook, daarmee elke twijfel rondom social gaming wegvagend. Want intussen verkoopt Playfish dagelijks meer dan 90 miljoen virtuele items in hun Facebook-game "Pet Society". Ter vergelijking: dat is bijna 2x het totaal aantal verkochte items per dag op eBay. 

Wie denkt dat de markt snel zal verzadigen vergist zich, aldus De Halleux. Want we zien op dit moment vooral grote aantallen "Farmville-achtige": simulatiegames met een trigger om op gezette tijden terug te komen. Maar waar blijven de shooters, de RPG's of de sportspellen? Volgens De Halleux zullen we juist in dit categorieën de komende jaren een immense groei zien. Om het goede voorbeeld te zetten, bracht Playfish recent niet alleen de FIFA-voetbalfranchise naar Facebook, maar zal het ook "the mother of all social games" Monopoly op het sociale netwerk beschikbaar stellen.

Er is dus nog genoeg te innoveren. Daarbij hoeft techniek niet eens een belemmering te zijn, vindt De Halleux: "Nintendo has set an example regarding that. They proved that technique isn't the number one tool to become a marketleader, it's the premiss of innovating games". Nee, het zal volgens De Halleux vooral neerkomen op goede concepten in nieuwe categorieën. "It's all about bringing people together on a passionpoint".

De komende tijd zal Playfish zich voornamelijk richten op het verbreden van het verdienmodel. De indrukwekkende groei en brede acceptatie van microbetalingen heeft de gamesproducent nieuwe insights gegeven rond betaalmodellen voor games. Zo blijken gamers eerder bereid meer te betalen dan de geeikte "micro" bedragen mits de content maar lonend is. 

Daarnaast is er een toenemende interesse vanuit adverteerders voor ingame advertising binnen social games. De reden daarvoor is volgens De Halleux simpel: sociale games liggen dichter bij de werkelijkheid, waardoor het logischer is om branded content terug te zien in de game, terwijl het voor consolegames vaak een inbreuk is in de fantasiewereld die er wordt neergezet.

Het lijkt dus logisch dat Playfish een dedicated Facebook-producent blijft. Toch kijkt Playfish verder dan het sociale netwerk. Volgens De Halleux niet meer dan logisch, aangezien grote broer EA dé nummer één is op het gebied van mobile gaming op het moment. De Halleux benadrukt overigens daarbij de optimale samenwerking Facebook, dat in den beginne natuurlijk nooit bedoelt was als gamesplatform. Maar het heeft zich, net zoals de iPhone, wel opgeworpen als het absolute nummer 1 social gaming platform, aldus De Halleux.

Waar 2010 meer dan genoeg vuurwerk bracht op het gebied van mobile en social gaming, is het de vraag op welke manier en waar het vuur zich in 2011 verder verspreidt. Lees ook het artikel over social en mobile gaming op Dutchcowgirls!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies