Events16.09.2010

eDay: SocialIJs de Twitterende IJscoman


eday-socialijs-de-twitterende-ijscoman.jpg
eday-socialijs-de-twitterende-ijscoman.jpg

Naast internationale keynote sprekers zijn er voldoende andere interessante presentaties op eDay. Zo was ik aanwezig bij de presentatie van Marten Schuurman, student Small Business en Retail Management en de Twitterende ijscoman. In januari 2010 startte hij Socialijs, waarbij hij Twitter, Hyves, Facebook en Foursquare inzet om onder andere zijn locatie bekend te maken.

Marten vind ik het bewijs dat social media voor elke ondernemer geschikt is, mits je het correct toepast. Hij begon met het inchecken via Foursquare, om zijn locatie bekend te maken en voorzag de Mayor van gratis ijs. Via zijn website kondigt hij zijn locaties aan. De lancering was op Koninginnedag jongsleden en iedereen was dan ook benieuwd naar de resultaten.

In een warme oude Amerikaanse schoolbus voor op het terrein bij de Van Nelle fabriek hield Marten zijn presentatie over zijn ervaringen als ijscoman. Op een paasochtend zag hij een ijscoman voorbij fietsen en zo ontstond het idee, om zelf ijs te gaan verkopen. Maar niet op de traditionele manier, maar op de ‘Web 2.0’ manier. Zijn drijfveren waren lol, avontuur en toch wel het starten van een groot experiment. 

Door een social media newsrelease en een artikel op Marketingfacts is het balletje gaan rollen. Hier heeft hij veel reacties op gekregen. Marten besloot om pro-actief zijn klanten te gaan benaderen en stuurde op de warme ‘zomerdag’ 23 juni 2010 een Tweet via zijn account. De tweet luidde: Wie heeft  er zin in ijs? Door deze tweet werd Marten overspoeld met reacties van zijn volgers en zat hij de rest van de dag op zijn fiets om ijs te verkopen. Werknemers van CNV en Rijkswaterstaat pikte deze tweet op en regelde een groep  klanten voor de Twitterende ijscoman. 

Na deze en nog veel meer acties, werd Marten landelijk nieuws. Verschillende partijen klopte bij hem aan, waaronder NOS Headlines, 3FM, NRC Next, Financieel Dagblad, het AD, de Telegraaf, Misset Horeca en Out of Home shops. Het mooiste was dat dit niet op 1 dag gebeurde, maar gelijkmatig waardoor Marten optimaal van deze publiciteit kon profiteren.

Tijdens zijn campagne heeft hij Hyves, Foursquare en Twitter voornamelijk ingezet. De resultaten waren wisselend en het meeste heeft hij uit Twitter gehaald. In 30 dagen heeft hij 2378 ijsjes verkocht en 5.000 euro verdiend. 20% Van de verkoop kon Marten direct herleiden uit social media.

Marten gaat nu weer gewoon de schoolbanken in en gaat waarschijnlijk volgend jaar weer ijs verkopen!

Meer eDay kijk op de website, backchannel of de livestream van Blueshots.

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag