eDay: SocialIJs de Twitterende IJscoman

Vorig artikel Volgend artikel
eDay: SocialIJs de Twitterende IJscoman

Naast internationale keynote sprekers zijn er voldoende andere interessante presentaties op eDay. Zo was ik aanwezig bij de presentatie van Marten Schuurman, student Small Business en Retail Management en de Twitterende ijscoman. In januari 2010 startte hij Socialijs, waarbij hij Twitter, Hyves, Facebook en Foursquare inzet om onder andere zijn locatie bekend te maken.

Marten vind ik het bewijs dat social media voor elke ondernemer geschikt is, mits je het correct toepast. Hij begon met het inchecken via Foursquare, om zijn locatie bekend te maken en voorzag de Mayor van gratis ijs. Via zijn website kondigt hij zijn locaties aan. De lancering was op Koninginnedag jongsleden en iedereen was dan ook benieuwd naar de resultaten.

In een warme oude Amerikaanse schoolbus voor op het terrein bij de Van Nelle fabriek hield Marten zijn presentatie over zijn ervaringen als ijscoman. Op een paasochtend zag hij een ijscoman voorbij fietsen en zo ontstond het idee, om zelf ijs te gaan verkopen. Maar niet op de traditionele manier, maar op de 'Web 2.0' manier. Zijn drijfveren waren lol, avontuur en toch wel het starten van een groot experiment. 

Door een social media newsrelease en een artikel op Marketingfacts is het balletje gaan rollen. Hier heeft hij veel reacties op gekregen. Marten besloot om pro-actief zijn klanten te gaan benaderen en stuurde op de warme 'zomerdag' 23 juni 2010 een Tweet via zijn account. De tweet luidde: Wie heeft  er zin in ijs? Door deze tweet werd Marten overspoeld met reacties van zijn volgers en zat hij de rest van de dag op zijn fiets om ijs te verkopen. Werknemers van CNV en Rijkswaterstaat pikte deze tweet op en regelde een groep  klanten voor de Twitterende ijscoman. 

Na deze en nog veel meer acties, werd Marten landelijk nieuws. Verschillende partijen klopte bij hem aan, waaronder NOS Headlines, 3FM, NRC Next, Financieel Dagblad, het AD, de Telegraaf, Misset Horeca en Out of Home shops. Het mooiste was dat dit niet op 1 dag gebeurde, maar gelijkmatig waardoor Marten optimaal van deze publiciteit kon profiteren.


Tijdens zijn campagne heeft hij Hyves, Foursquare en Twitter voornamelijk ingezet. De resultaten waren wisselend en het meeste heeft hij uit Twitter gehaald. In 30 dagen heeft hij 2378 ijsjes verkocht en 5.000 euro verdiend. 20% Van de verkoop kon Marten direct herleiden uit social media.

Marten gaat nu weer gewoon de schoolbanken in en gaat waarschijnlijk volgend jaar weer ijs verkopen!

Meer eDay kijk op de website, backchannel of de livestream van Blueshots.

Meer content

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies