SpinAwards Crowdpredictions

Vorig artikel Volgend artikel
SpinAwards Crowdpredictions

Op 22 en 23 maart waren de SpinAwards Inspirations days, de dagen waarop de genomineerden zichzelf presenteren voor de jury en het publiek. Dit is HET moment om creatief bij te tanken met de beste cases van het afgelopen jaar.

De uiteindelijke winnaars worden op de SpinAwards Night van 8 april bekend gemaakt tijdens het grote feest in de Westergasfabriek. De SpinAwards voert bij wijze van experiment dit jaar een voorspellings-onderzoek uit onder de aanwezigen bij de Inspirationdays. Dit onderzoek is uitgevoerd met gebruik van startup Crowdpredictions.

CrowdPredictions biedt een platform waarmee voorspellingen gedaan kunnen worden door een grote verscheidenheid aan deelnemers. Per gewenste voorspelling wordt een markt gecreëerd (een zogenaamde voorspellende markt, ofwel prediction market), waarin deelnemers in kunnen zetten op een uitkomst die zij het meest waarschijnlijk achten, ofwel waarvan zij denken dat het de daadwerkelijke uitkomst zal zijn van de gestelde vraag.

Deze markten blijven vaak voor een langere periode 'open', zodat eventueel nieuwe posities ingenomen kunnen worden. Deelnemers worden beloond voor hun participatie doordat elke markt een daadwerkelijke uitkomst zal hebben uiteindelijk, en bij juiste voorspellingen (gecombineerd met de hoogte en de tijdigheid van de inzet (bv voor of tijdens een ontstane markt-consensus) flinke winsten kunnen behalen. De winsten zijn virtueel (door gebruik te maken van punten i.p.v. cash, de deelnemers met de meeste winst zien zich zelf vermeld op het leader board en zij ontvangen vaak hele interessante incentives zoals cash, vakanties etc.

SpinAwards predictions

Voor de SpinAwards is onder de aanwezigen van de inspiration days een zestal markets uitgeschreven waarbij het publiek voorspelling kon doen over welke keuzes de jury zal maken en het aantal aanwezigen op het eindfeest. Let op, het gaat dus om het voorspellen van wie de JURY tot winnaars zal uitroepen, dus niet wie men zelf wil dat wint. In totaal hebben ruim 20 mensen actief deelgenomen aan de voorspellings markten. We vroegen een van de initiators van Crowdpredictions naar de betrouwbaarheid van een market met 20 actieve deelnemers: "de betrouwbaarheid bij de winnaar-voorspellingen in onze markten was zeker hoger geweest als het aantal actieve deelnemers hoger was. Dat laat niet onverlet dat het een goed beeld geeft van de crowd-consensus over de voorspelde winnaar."

1. De beste Online Campagne:

Je ziet hier dat in de afgelopen dagen de Volkswagen ‘pak de polo’ strak op de #1 plek qua voorspelling heeft gestaan. Om wat voor reden dan ook, is het sentiment in de afgelopen drie dagen omgeslagen en nu staat Cinema 21:9 op de #1 plek (52,1% kans). Dit betekent dat de Crowd voorspelt dat de jury de Philips campagne als de beste on-line campagne met goud gaat belonen.

2. Het beste website concept:

Bij deze categorie zie je dat Wiecke Zonneradar consequent de #1 positie heeft gehad, hoewel Pritt op een gegeven moment even dichtbij is geweest.

3. Het beste Cross media concept:

Bij deze categorie zie je weer een soortgelijke trend als bij ‘het beste website concept qua voorspellingen. Vanaf het allereerste moment heeft de Crowd Beagle benoemd als het concept dat door de jury als de #1 met goud beloond gaat worden. Halverwege het traject heeft even Volkswagen een spurt gemaakt (en heel even de hoogste waarschijnlijk voor goud gehad qua voorspellingen) die tegen het einde door de Crowd weer is genivelleerd door een alsnog wederom sterk opkomende ‘Daar ben ik’ case. Resultaat: #1 Beagle

4. Het beste mobiele concept

In de aanloop naar deze categorie moeten er al de nodige discussies zijn geweest. Het feit dat er maar een (1) nominatie is zegt wel iets. In de voorspellingen zie je dus ook dat de Crowd ‘in de war’ is. Ik doel er dan op dat vanaf het allereerste moment 50:50 is geweest qua voorspelling. Even een piek van +/- 75% die snel weer niveleert naar 50:50. Er is dus geen echte consensus bereikt over de uitkomst. Uiteindelijk zie je dat 'Appie' toch een kleine eindsprint heeft ingezet qua voorspelling, 57,4% kans dat er toch goud wordt uitgedeeld in deze categorie.

5. Het beste gaming concept


Een categorie waarin de voorspellingen wederom anders zijn verlopen als in de vorige categorieën. Boeiend om te zien hoe de Crowd zijn voorspellingen doet, terug komt op meningen en uiteindelijk consensus krijgt. Een tijd lang geen echte sterke voorkeur en daarmee verschil tussen de #1 en #2 concepten. De nummer 1 kandidaat is met name tegen het einde naar boven gekomen. Ik doel dan op het concept ‘Press to play’. Daarmee hebben ze halverwege de voorspellingen cyclus ‘13 i/d Oorlog’ ingehaald die uiteindelijk zelfs op de 3e plaats is geëindigd

6. Het aantal te verwachten bezoekers op de Spin Awards Night op 8 april as.


In bovenstaande grafiek zie je het verloop van de stemming en de daarmee samenhangende sturing vanuit het Prediction Platform. Binnen een bandbreedte van 1.000 – 3.500 mogelijke deelnemers zijn we op dit moment uitgekomen op een voorspeld aantal van 2.350 deelnemers aan de SpinAwards Night. Dit aantal moet je interpreteren als een getal met een bandbreedte van 2.150 – 2.450 bezoekers die je zou mogen verwachten.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies