Events12.11.2008

Dutch fashion goes international


dutch-fashion-goes-international.jpg
dutch-fashion-goes-international.jpg

We kunnen er niet omheen; mode is hot in Nederland. Tekenend daarvoor zijn de prestigieuze Dutch Fashion Awards. Iedereen die belangrijk is in de fashionscene was vrijdag 7 november aanwezig in de Beurs van Berlage in Amsterdam.

Hier vond de tweede editie van de Mercedes-Benz Dutch Fashion Awards plaats. De show werd wederom gepresenteerd door de mooie Hanna Verboom. Naast de prijs van 25.000 euro, aangeboden door Mercedes-Benz, kreeg de winnaar dit keer ook de Dutch Fashion Incubator Award; deze award is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de modewereld en de zakenwereld om de ontwikkeling van het winnende modelabel te stimuleren.

De grote winnaar van de avond was Monique van Heist.

New York, London, Parijs, Milaan en Tokyo zijn al decenia lang belangrijke modesteden. Amsterdam is hard op weg om in dat rijtje te komen. Angelique Westerhof, Directeur Dutch Fashion Foundation en initiatiefnemer van de Mercedes-Benz Dutch Fashion Awards: “We dienen via dit initiatief primair het belang van de Nederlandse mode-industrie en dragen zo op positieve wijze bij aan het imago van Nederland en Amsterdam.”

Dat Nederland talent in huis heeft weten we, kijk eens naar Viktor & Rolf, Daryl van Wouw, Paul Helbers (Hoofd mannenmode Louis Vuitton en dit jaar ook jurylid), Frans Molenaar, Jos van Tilburg (oprichter en directeur van G-Star), Monique Collignon en Lucas Ossendrijver (Lanvin). Maar hoe kan een modeontwerper uit ons kikkerlandje opvallen in de keiharde wereld van fashion? Met de support van een bedrijf als Mercedes-Benz kan een ontwerper internationaal op de kaart worden gezet.

De heer Blum, bestuursvoorzitter van Mercedes-Benz Nederland: “In steden als New York, Milaan en Berlijn sponsoren wij de modeshows voor aanstormend talent al meer dan tien jaar. Wij moedigen de ontwikkeling van jong talent graag aan. En de thema’s design, internationaal en emotie zie je ook terug in ons automerk.”

Dankzij de grote buzz en dus grote groepen invloedrijke mensen rondom mode-events willen steeds meer bedrijven hun naam eraan verbinden. Met support van onder andere Mercedes-Benz, de Bijenkorf, Bols, KLM, Hilton Amsterdam en Desso (voor de rode loper) zijn de Dutch Fashion Awards 2008 een groot succes.

Volgens Terron Schaefer, één van de juryleden en Group Senior Vice president Creative and Marketing van Saks Fifth Avenue in New York, heeft de winnaar van de Dutch Fashion Awards de potentie om in de voetsporen te treden van grootheden als Valentino, Armani en Galliano. Schaefer is sinds het succes van Victor & Rolf (volgens hem de beste lancering in de geschiedenis van Saks Fifth Avenue) onder de indruk van het modetalent in Nederland.

Schaefer haalde ondermeer de Nederlandse mode-illustrator Piet Paris naar New York om daar een grootse reclamecampagne op te zetten voor het warenhuis. Ook volgens Paul Helbers doen Nederlanders het heel goed in de mode: “Bij alle grote merken zitten Nederlanders achter de schermen.”

Dus kunnen we Nederland, met Amsterdam als boegbeeld, serieus nemen in de internationale mode-industrie? Yes we can!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.