PICNIC08: Hackers zijn de nieuwe creatieven

Vorig artikel Volgend artikel
PICNIC08: Hackers zijn de nieuwe creatieven

Mediamatic verrast bezoekers van PICNIC 08 met interactieve installaties en wearables (electronische kleding). Iedere bezoeker krijgt een speciale 'ik'-tag met een RFID chip. Hiermee kunnen bezoekers bijvoorbeeld foto's maken met de Ik-Cams, Google laten orakelen via het theekopje van iTea, digitaal contact maken via een fysieke hug, of kijken hoe je 3D avatar zich gedraagt, wiens DNA bepaald wordt door de trefwoorden die in je PICNIC profiel staan.

Bijna alle toepassingen zijn gloednieuw want ze worden in de dagen voorafgaand aan PICNIC bedacht en gemaakt tijdens het Mediamatic Social RFID Hackerscamp.

Het hackerscamp is onderdeel van PICNIC Labs, een programma met workshops om nieuwe innovatieve producten en diensten te ontwikkelen. Mediamatic brengt vanaf 19 september ruim 30 zeer getalenteerde hackers, electronici en ontwerpers samen. Hun opdracht is om nieuwe toepassingen te ontwikkelen die de interactie tussen PICNIC bezoekers stimuleert.

Ze maken vooral gebruik van RFID, de technologie die ook in de OV chipkaart wordt gebruikt. In 5 dagen, en vaak ook nachten, werken de creatieve hackers door zodat de PICNIC-bezoekers vanaf 24 september met de nieuwe interactieve installaties kunnen spelen.

Mediamatic organiseerde vorig jaar ook een Hackerscamp tijdens PICNIC. De meest succesvolle uitkomst was de photobooth, een fotokabine die foto's maakte en op Picnicnetwork (en op Flickr) plaatste. PICNIC bezoekers gingen zo vaak met elkaar op de foto dat de homepage van Flickr er mee vol stond.

De photobooth gaat dit jaar in reprise als de Ik-cam. Ook de door Mediamatic Lab ontwikkelde Friend Drink Stations zijn er weer. Bezoekers die een nieuw contact maken in www.picnicnetwork.org, het sociale netwerk van PICNIC met ruim 10.000 leden, krijgen automatisch elkaars visitekaartje en een voucher waarmee ze alleen sámen een gratis drankje kunnen drinken.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies