Web 2.0 Expo en Conferentie Moscone Centre West, SF 2008

Vorig artikel Volgend artikel
Web 2.0 Expo en Conferentie Moscone Centre West, SF 2008

Wie zijn de nieuwe Socia-lites?

We zien duidelijk sterke stromingen ontstaan binnen de wereld van Web 2.0. Vorig jaar ging het voornamelijk nog om koele gadgets, social networking en communities. Web 2.0 lijkt nu te bevallen van een geheel nieuwe dienstensector. Web 2.0 Enterprise en Experience Management zijn twee voorbeelden waar de vraag naar webdiensten explosieve vormen heeft aangenomen en dan volgt er een rits van bekende namen snel op elkaar zoals Saleforce, Rearden, NetApp, Backbase, maar ook wat minder bekende zoals Gomez en Cognet. Voor de nerd zijn de gloriedagen bijna ten einde gekomen; er reist een nieuwe jonge wacht op die zich liever laat omarmen door internet groupies en die net zo veel tijd spenderen voor de spiegel als voor hun pc.

Op het feestje van Mashable in Mighty, toevallig voor de tweede keer geweest deze week met soortgelijke bedoeling van Jay Adelson van Digg, loop ik tegen Pete Cashmore aan, CEO van Digg, 23 jaar en bepaald niet een van de minst bescheiden Engelsen die ik ooit ben tegengekomen. Hij lijkt ook onwaarschijnlijk veel op Justin Timberlake, maar waarschijnljk heb ik dat verkeerd, ik ben niet meer van deze generatie.

Enterprise 2.0

De Web 2.0 Expo brengt iedereen op een ander spoor en als je binnen twee dagen braindead rondloopt ben je verkeerd bezig. Je moet verder zien dan de innovatie op zich van Web 2.0, en juist gaan denken aan de zakelijke kansen die zich voordoen. Yahoo is een van de belangrijkste spelers binnen het Web 2.0 ecosysteem en de verwachting is dat Microsoft het internet bedrijf een deze dagen wel zal toevoegen aan het imperium. Ondertussen staan de cijfers van de Amerikaanse economie er maar magertjes bij, wat de kranen in Silicon Valley toch even doet terugdraaien voor Web 2.0 start-ups. Maar de échte entrepeneurs en innovators zijn al met Web 3.0 bezig, semantics en voortuitstrevende mobiele applicaties. De conferentie heeft o.a. tot doel om discussie op te starten over nog steeds onopgeloste zaken zoals net-neutrality, open data, privacy, veiligheid, en hoelang we nog op het sponsor- en advertentie businessmodel kunnen vertrouwen. Web 2.0 is zakelijke ernst geworden. Het begint duidelijk te worden dat Ajax en reclame een lap op de laars was voor kleine start-ups van de laatste jaren, maar het levert in de bedrijfswereld geen lange termijn rendement op.

Keynote van Tim O Reilly; 23 april 2008

Ik ben op de beurs een aantal zaken tegengekomen die ik graag met jullie wil delen. Het is een vrij persoonlijke selectie geworden en een algemene greep uit de meer dan 300 exposanten op de expo.

Bookshare.org vond ik persoonlijk de moeite om aandacht te geven, het is non-profit initiatief. De vereniging maakt het mogelijk voor mensen met een visuele handicap om boeken in digitale vorm uit te lenen. Bookshare.org is een mooi initiatief en wordt door verschillende filantropische instellingen mogelijk gemaakt. Bookshare.org gelooft dat mensen met leesproblemen dezelde gemakklijke toegang moeten hebben tot literatuur en tijdschriften als mensen zonder handicap. De organisatie biedt mensen met diverse vormen van dyslexie en verminderd zichtvermogen legaal toegang tot een bieb met meer dan 37500 boeken en 150 tijdschriften die naar braille zijn geconverteert, in grote lettertype worden uitgegeven of in text-to-speech. Ongeveer 15% van de gehele collectie is nu ook toegankelijk buiten de Verenigde Staten.

Social-Light

Confident Technologies introduceert op Web Expo een paswoord oplossing voor mensen met SOS (Social overload Syndroom) en een visueel geheugen. Ze geloven dat ze het paswoord problem hebben opgelost. Het is een nieuw systeem van web authenticatie en wordt ingezet om login procedures op een betere manier te beveiligen. Zij maken gebruik van een sequentie van gekozen beelden in plaats van cijfers en letters. Ik voeg dit toe omdat ik vind dat ze op het gebied van monetization een aardig voorstel doen. Beelden kunnen door sponsors en adverteerders gebruikt worden voor branding.  Dus, mijn paswoord is voortaan, uh...Puma, Coco Chanel en iPod!??


Onlangs tekende Confident een contract om de authenticatie processen van drie van de grootse Open ID aanbieders te gaan beveligen. De webservice (je zet het wel op je eigen webserver) staat klaar voor integratie op ieder platform en belooft een goed toegangelijke API voor developers.

Real Time Content (RTC) creëert een gepersonificeerde mediaervaring voor de consument. Clips van uitzendingen en videos worden automatisch geassembleerd waardoor je een versie van de video-, audio- of tekstinhoud in real time kunt genereren die zich richt op een bepaald consumentprofiel of keuzes van bepaalde kijkers. De applicatie doet zijn werk binnen de context van het video content management en syndicatie syteem en is wellicht een interessante service voor internet tv broadcasters, IPTV of mobile TV. Focus ligt op de online videoreclamemarkt omdat ze vrij doelgerichte video reclamespots kunnen aanbieden met CPC. Campagnes worden in real time gemeten en geoptimaliseerd voor het doelprofiel. Ik zie wel innovatie in het principe van gepersonaliseerde tv, maar ik vrees dat Real Time Content beter als een eventuele plug-in zou functioneren. Er zijn al verschillende goede video managementsystemen op de markt met een veel beter aanbod qua adserving technologie.

En verder..

Je zou bijn denken dat de site instructables.com een grassroots start-up was, dat ongetwijfeld zonder een cent ergens vanaf de koffietafel onstond als grappig idee. In tegendeel begon Instructables binnen de muren van het MIT Media Lab en kwam het idee van de co-founders van Squid Labs. Het heeft allemaal een beetje dat retro-flowerpower gevoel maar dan met een hogere productieve waarde. Instructable is een web-based documentatie platform waarbij uiteraard een actieve en duidelijk gemotiveerde commmunity die van alles uit willen leggen: van hoe ik dreadlocks moet wassen tot hoe krijg ik mijn Xbox geinstaleerd met een 56 K modem.


Voor alle duidelijkheid, persoonlijk vindt ik 90% van wat ik op Nederlandse zenders zie geouwehoer over lucht, ik kan best apprecieren dat er een soort nostalgie naar uitgaat voor Nederlands expats. Ze kunnen diep adenhalen want voor wie Infungo installeert is er geen goede reden meer om een aflevering van Pauw & Witteman te missen. De ietwat verwarrend gekozen naam van het product is MyIPTV  maar gelukkig gaan ze dit veranderen, het heeft namelijk vrij weing met IPTV te maken. Je stelt thuis met de software in welke Nederlandse zenders je wilt bekijken als je op reis gaat en je speelt het gewoon in real time of downloads terug op je pc of mobieltje. Om alles te installeren moet je wel eerst een USB capture device of PCI capture card gaan halen, daarnaast heb je alleen de tv-kabel en uiteraard een pc nodig. Je kan hier kijken hoe je het installeert.

Gratis Beta: Spinscape

Als je voor eind april inschrijft op www.spinscape.com mag je achter de schermen kijken naar de mogelijkheden van Mind Mapping 2.0. Inloggen kun je met invitatiecode: spincode. Spinscape is een Web applicatie die de belofte doet structuur aan te brengen in de ontelbare hoeveelheid digitale info waar we dagelijks mee geconfronteerd worden.

Drop.io: een drop word uitgelegd als een virtuele private space waar je van alles kan sharen met vrienden en kennissen (fotos, video, audio, documenten etc). Drops zijn niet searchable en worden niet meegenomen door webcrawlers, dus blijft de info voor altijd tussen jou en je privé netwerk. Je hoeft geen account aan te maken om drop.io te gebruiken. Je kunt uiteraard nog altijd een mailtje sturen maar als je even zonder smtp server zit of geen tijd hebt om je webmail te openen lijkt me dit toch wel een handige applicatie. Drops kan je bijvoorbeeld gebruiken om een prive fotogallerij te openen, je kunt er gratis faxen mee versturen, vertrouwelijke informatie, opnames delen van prive feestjes, grote bestanden of persoonlijke foto’s van je kinderen bijvoorbeeld.

Oosah is een eenvoudig en laagdrempelig Web 2.0 content systeem. Je kunt je gehele media bestand opladen van video- tot audiobestanden. Het is snel en gemakklijk te installeren door iedereen die met een computer kan aanzetten. Oosah lijkt eigenlijk veel op Picasa behalve dat de interface eenvoudiger is en je hier uiteraard ook alle media files op kunt zetten.

Flock.com
en Yoono.com van het Franse bedrijf Buzzit waren ook van de partij. Beide bieden een browser plugin die op een vrij overzichtelijke wijze je netwerk contactlijsten van bijvoorbeeld Twitter of Facebook direct toegankelijk maakt vanaf een sidebar paneel binenn de webbrowser, je kunt de sidebar even gemakklijk wegschuiven. De bedoeling is dat activiteiten van je contacten binnen Flickr of YouTube ook direct zichtbaar zijn vanaf de browser. Yoono lanceert de beta versie pas op 5 mei en belooft een stapje verder te zijn, bovendien bieden ze downloadmogelijkheden tot 13 netwerken. Ik geef hier nog een oordeel over tot dat ik de beta heb kunnen installeren. Wie perse ook een beta van Yoono wil testen mag mij contacteren voor een access code.
     
Coghead.com biedt een web-platform voor verschillende toepassingen die door BT web services worden geleverd. De samenwerking tussen BT webservces en Coghead is vorig jaar al voorgesteld aan de pers, nu presenteert Coghead het nieuwe platform dat volledig nieuwe mogelijkheden biedt voor integratie van telefonie en sms tools. We zagen op de beurs een uitgebreide demo versie, de beta wordt later dit jaar gelanceerd. Het bedrijf biedt een volledige end-to-end oplossing voor de meeste web-entreprise toepassingen en is door iedereen te gebruiken zonder dat er veel verstand van programmeertaal aan te pas komt. Meer dan 35.000 webontwikkelaars gebruiken Coghead dagelijks om snel efficiente webapplicates te bouwen tegen zeer geringe kosten.

Etelos.com bood op de beurs een varia aan nieuwe diensten en producten. Voor wie dit bedrijf nog niet kent: Etelos biedt diverse on-demand web apps op eengezamelijk platform. In feite is dit een soort marktplaats voor SAS (software as a service). De Etelos marktplaats geeft zelfstandige webontwikkelaars een vereenvoudigde manier om nieuwe applicaties op de markt te brengen, ze handelen de administratieve en zakelijke kant af met betrekking tot licenties, distributie en monetization.

Woman 2.0 conferentie in samenwerking met de Stanford Woman in Business
‘Beyond the spark: Entrepeneurship redefined.’

Op 10 mei 2008 organiseert de universiteit van Stanford in samenwerking met Woman 2.0 een bijzondere conferentie voor vrouwelijke entrepeneurs werkzaam binnen de gebied van Web 2.0, en die met name geinteresseerd zijn om start-up projecten voor te stellen aan investeerders uit de omgeving van Silicon Valley. Toen ik op de site ging kijken lag ze eruit, maar hopelijk zien we haar snel terug online.

TellMe.com, een telg van Microsoft, bood op de beurs een opzienbaar nieuwtje met TellMe, een smart stukje Windows mobile software (ja, nog steeds) voor je Blackberry. Nu nog alleen in Amerika op de markt gebracht. Voor wie een hekel heeft aan scroll buttons en dergelijke op een PDA biedt Microsoft een handige oplossing. Je spreekt je boodschap in door de Talk button ingedrukt te houden: bijvoorbeeld: Stad: San Francisco, Doel: Pizza Restaurant. De GPS zoekt automatisch vanaf je positie de verschillende plekjes waar je snel een pizza kunt kunt gaan happen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies