Hoe e-mail marketeers kunnen leren van social media trends [5 Tips]

Hoe e-mail marketeers kunnen leren van social media trends [5 Tips]

Vorig artikel Volgend artikel

Je zal het niet snel zeggen, maar als e-mail marketeers kunnen we veel leren van de sociale media om ons heen. Al die miljoenen gebruikers op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Snapchat en alle andere sociale media, raken gewend aan de snelle ontwikkelingen op de verschillende social media kanalen. Denk aan Snapchat met de verschillende filters, of Instagram waar je story’s toe kan voegen. Zo zouden we een aantal jaar geleden ook nooit gedacht hebben dat twitteren een officieel Nederlands woord zou worden.

Maar hoe leer je nu als e-mail marketeer van de ontwikkelingen op social media? Simpel: door ze te herkennen, eigen te maken en toe te passen! In dit artikel vertel ik graag over een paar ontwikkelingen uit de sociale media die toegepast kunnen worden in de e-mail marketing.

TIP 1: [Type content] omschrijven met blokhaken

Op Twitter en Facebook, maar ook in de blogger- en vloggerwereld wordt het steeds vaker ingezet: de blokhaken. Met blokhaken kan je eenvoudig aangeven wat het type content is dat je deelt. Een paar kleine voorbeelden:

  • De 8 best practices van social media [infographic]
  • 7 lessen om mensen in beweging te krijgen [case]
  • Zet lokale socialmedia-marketing op [stappenplan]

De blokhaken kosten je niks, behalve een kleine moeite. Zet deze blokhaken in de onderwerpregel of in de snippet van je mail. Zo maak je jouw mail makkelijk vindbaar in iemands inbox en optimaliseer je de mail voor de information overload van deze tijd.

spotler1

TIP 2: Verhoog je conversie met animated GIF als call-to-action

Een GIF is een afbeelding die bestaat uit meerdere lagen die na elkaar op dezelfde plek worden getoond. Een soort mini-video dus. Omdat e-mail echte video’s niet ondersteunt, maar GIF bestanden wel, zijn GIF’s de ideale uitkomst voor je e-mail! Instagram en WhatsApp maken tegenwoordig ook steeds meer gebruik van GIF’s. Je kan ze eenvoudig maken, selecteren en delen. De GIF in je mail moet dé boodschap uit je mailling bevatten, omdat de GIF de aandacht trekt. Maak dus wijs gebruik van bijvoorbeeld knipperende woorden of verspringende producten en iconen.

In de tijd van information overload kunnen deze GIF’s de uitkomst bieden om snel en gemakkelijk je boodschap over te brengen naar je doelgroep. Het verwerken van een GIF-mailing is op dit moment eerder een uitzondering dan een regel, maar daar waar ze worden ingezet bewijzen ze effectief te zijn. Dus pak de GIF-maker erbij, maak originele GIF’jes en verwerk ze in al je mailings. Een recept tot verhoging van conversie.

spotler-2

TIP 3 ❤️ We love emoticons!

Op bijna ieder social media kanaal kun je jouw tekst versterken met emoticons. Emoticons worden ingezet om de emotie en sfeer van het bericht weer te geven. Geef in de inbox van je ontvanger al de sfeer van je mailing weer door emoticons toe te voegen in de onderwerpregel of snippet.

Verschillende reisorganisaties maken hier al slim gebruik van door zonnetjes of vliegtuigjes te plaatsen in de onderwerpsregel. Hierdoor krijg je alvast zin in vakantie, zonder de mailing te openen. Als je de mailing dan opent en de foto’s van zonovergoten vakantieresorts komen tevoorschijn, lig je in gedachte al in de hangmat met uitzicht op het bounty eiland. Waar wacht je nog op? Ga naar http://getemoji.com/ en plaats relevante emoticons in jouw onderwerpregel.

Let op! Een computer, smartphone of tablet bepaalt trouwens zelf hoe een emoticon eruitziet. iOS, Android en Google hebben allemaal hun eigen variant die ze weergeven:

spotler3

TIP 4: Populariteit maakt jouw content aantrekkelijk

Eén van de grootste redenen dat een foto, video of bericht viraal gaat, is wanneer mensen zich herkennen in het bericht, de foto of video. Hoe meer mensen zich erin herkennen, hoe meer het bericht de foto of video wordt geliket en gedeeld, hoe meer mensen dit weer (willen) zien.

Door bij je artikelen in je e-mail ‘x-aantal keer bekeken’ op te nemen, breng je de ontvangers in de verleiding om het artikel óók te willen bekijken. Als 1450 mensen je voorgingen, moet jij het ook hebben gezien. Laat tekstruimte ontwikkelen naast je CTA-button in het template en plaats hier handmatig een tekst hoe vaak het artikel gelezen is.

spotler4

TIP 5: Wek interesse met extra herkenning

Een herkenbaar beeldmerk kan bijdragen aan de open ratio van artikelen in je mailing. Dit zie je bijvoorbeeld ook vaak op YouTube langskomen. Op YouTube gebruiken veel vloggers een herkenbaar beeldmerk om op te vallen in het YouTube overzicht dat iedereen ziet. Door dit herkenbare beeldmerk lezen mensen soms niet eens de titel of de omschrijving van het artikel, maar klikken ze direct op de CTA-button om meer te weten te komen.

Door in het beeldmerk de essentie van het artikel op te nemen, is een titel of omschrijving soms niet eens nodig. Ontwikkel in je eigen afbeeldingen of artikelblokken een herkenbaar beeldmerk waarin bijvoorbeeld de essentie van de mailing/het artikel is opgenomen. Zo maak je het de ontvangers van je maling gemakkelijk en is alles in één oogopslag overzichtelijk.

spotler5

Meer over social en e-mail marketing?

Wil je weten hoe je een goede social media strategie maakt voor e-mail, hoe je mailings op verschillenden manieren deelbaar kunt maken voor social of hoe je inschrijvers uit social haalt? Download dan ons white paper "De kracht van e-mail marketing en social media."

Deze blogpost is geschreven door Janneke Dirks / Customer Success Manager / Spotler.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies