Helft Nederlanders krijgt te maken met poging tot identiteitsfraude

Vorig artikel Volgend artikel
Helft Nederlanders krijgt te maken met poging tot identiteitsfraude

Maar liefst de helft van de Nederlanders heeft ooit te maken gehad met een poging tot identiteitsfraude. Toch denkt slechts 8 procent van de Nederlanders dat ze daadwerkelijk slachtoffer kunnen worden. Dit is het laagste percentage in Europa. De resultaten komen uit het Europese onderzoek 'ID Fraud prevention research 2012'* naar identiteitsfraude, dat in uitgevoerd in opdracht van het bedrijf Fellowes.

Bijna de helft van de Nederlanders is ongerust over het feit dat er fraude met hun identiteit gepleegd kan worden. 50 procent van de Nederlanders kwam al eens in aanraking met bedrieglijke praktijken door identiteitsfraudeurs. De meest toegepaste manier om identiteitsfraude te plegen is het sturen van e-mails, zogenaamd namens een bank, waarin de ontvanger wordt gevraagd zijn beveiligings- en persoonlijke informatie te updaten. Een ander veel voorkomend voorbeeld is het verzoek om geld te doneren aan een goed doel.

Ondanks dat persoonlijke gegevens tegenwoordig vaak digitaal opgeslagen worden, schuilt er ook nog altijd een aanzienlijk risico in de papieren opslag van fraudegevoelig materiaal. Nederlanders bewaren hun persoonlijke gegevens namelijk het vaakst in een kast of la thuis (27 procent) of in hun tas of portemonnee (23 procent), tegen 22 procent op een pc of op een laptop, telefoon of tablet (ook 22 procent).

12 procent al eens slachtoffer
Van de Nederlanders werd 12 procent al eens daadwerkelijk slachtoffer van identiteitsfraude. In de meeste gevallen ging het om geld dat van de bankrekening gehaald werd. Andere voorbeelden zijn het aanvragen van een credit card op naam van het slachtoffer, het openen van een nieuwe bankrekening onder valse naam, het gebruik maken van diensten of zelfs het kopen van een huis of een heel leven leiden onder andermans naam.

Financiële schade
In Nederland duurt het gemiddeld ruim anderhalf jaar voordat slachtoffers zich bewust worden van identiteitsfraude. Het kost gemiddeld ook nog eens 11,8 maanden om de situatie op te lossen. In sommige gevallen kan dit zelfs jaren voortduren. 71 procent van de Nederlandse slachtoffers leed een financieel verlies als gevolg van de identiteitsfraude, met een gemiddelde schade van 6.219 Euro per persoon.

Michel Savelkoul is manager van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten, dat onderdeel is van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hij wijst op het risico van het afgeven van kopieën: 'Identiteitsfraude vindt onder andere plaats door kopieën van identiteitsbewijzen te misbruiken voor andere doelen. Eenvoudige maatregelen als het schrijven van doel en datum op de kopie, zal misbruik bij een andere organisatie of op een andere datum al kunnen voorkomen.'

Voor het onderzoek werden 5.507 respondenten ondervraagd in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Italië, Polen, Rusland en België. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies