'Long Tail - uitleg' moet Wijnvoordeel.nl weer laten stunten

Vorig artikel Volgend artikel
-133.jpg

Op de website www.wijnvoordeel.nl kon je tot voor kort wijnen bestellen met een korting tot wel 50%. De Reclame Code Commissie maakte daar vorige maand een einde aan. Wijnvoordeel.nl gaat daartegen nu in beroep.

Het verbod werd opgelegd naar aanleiding van een klacht van de STAP, de Stichting Alcohol Preventie. Door de kortingen van meer dan 50% zou de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank geschonden worden. De Reclame Code Commissie was het hier mee eens. Wijnvoordeel.nl gaat nu in beroep en maakt daarbij gebruik van de Long Tail - theorie.

Wijnvoordeel.nl werd vorige maand bestraft op een artikel in de reclamecode (pdf). Kijkend naar deze reclamecode zouden er maar enkele artikelen kunnen zijn waardoor Wijnvoordeel de regels overtreedt. STAP geeft zelf aan dat er twee artikelen worden overtreden: er wordt geen leeftijdsgrens op de website genoemd (artikel 25.1) en de aanbieding die gedaan wordt is te groot, er mag niet meer dan 50% van de orginele prijs afgehaald worden, zie artikel 20:

Behoudens bij proeverijen is reclame waarbij alcoholhoudende drank door een lid van de branche of met actieve medewerking van een lid van de branche gratis of tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs van de alcoholhoudende drank aan particulieren wordt aangeboden, niet toegestaan.

Opvallend is dat de eerste klacht over de leeftijdsgrens direct verworpen is. De leeftijdsgrens bleek wel op de site te staan, STAP was alleen zo ‘slordig’ geweest slechts een screenshot van de helft van de pagina (zie bijlage bij deze brief) te maken waarop deze grens vermeld stond... De tweede klacht werd door de Reclame Code Commissie echter wel gehonoreerd, met name omdat op de website de indruk wordt gewekt dat wijnvoordeel.nl aanbiedingen doet voor de helft van hun eigen prijs.

Wijnvoordeel.nl gaat nu in beroep. In hun beroepschrift beroepen zij zich indirect op het principe van de Long Tail: Wijnvoordeel geeft aan dat het (ver)kopen van wijn via het internet zo enorm kostenbesparend is dat een voordeel van 50% “eerder regel dan uitzondering” is. De kostenbesparingen worden uitgespaard doordat Wijnvoordeel zelf haar wijn importeert (geen importeurskosten), er geen fysieke winkel nodig is (erg Long Tail!) en er lage organisatorische kosten zijn.

Tot slot doet Wijnvoordeel een beroep op de vooruitstrevendheid van de commissie. Volgens Wijnvoordeel.nl is “Door de populariteit en snelle groei van wijnverkopen op internet” de markt aan het veranderen. Daarmee moet volgens hen rekening worden gehouden.

Ik moet zelf zeggen dat als je naar de site kijkt en er ziet staan “van € 6,50 voor € 2,95 per fles” je er van uit gaat dat het dan gaat om korting op de originele prijs op die website en niet op de marktwaarde...

De uitspraak inzake het beroep is op 20 juni 2007. Alle documenten in deze zaak zijn op de website van Wijnvoordeel terug te lezen. Proost.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies