Social Media21.05.2013

Finale Eurovisie Songfestival goed voor 152.000 tweets


finale-eurovisie-songfestival-goed-voor-.jpg
finale-eurovisie-songfestival-goed-voor-.jpg

De finale van het Eurovisie Songfestival het afgelopen weekend heeft in totaal 151.992 tweets gerealiseerd. Onder Nederlandse Twitteraars verslaat Anouk haar Europese collega’s v.w.b. het aantal tweets. Maar er werd niet alleen over de deelnemers getwitterd, ook de presentatoren en de Nederlandse commentatoren waren dankbaar onderwerp voor de tweets. Een en ander blijkt uit een extra rapportage van de Social TV Ratings door SPOT in samenwerking met Remotely.tv.

Het is niet helemaal verrassend te noemen dat Anouk het meest getwitterde topic was naast Songfestival en Eurovision. Maar tijdens haar optreden (22:06-22:09 uur) was het juist muisstil op Twitter. Iedereen luisterde ademloos. Daarna barstte de tweets los. Naast Nederland deden ook Italië, Roemenië en Griekenland het erg goed op Twitter. Vreemd genoeg werd er over de winnaar Denemarken relatief weinig getwitterd.

Uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat Nederland massaal is ingeschakeld op de finale afgelopen zaterdag en dat kijkers instromen tot het moment dat Anouk begint om 22:05 uur. Kijkers blijven doorkijken tot de afsluiting met het winnende Deense Liedje. In het twitter-gedrag zit meer dynamiek. Dat begint eigenlijk pas ná het optreden van Anouk om in te zakken tijdens het intermezzo vóór de stemmen worden doorgegeven. Nadat Nederland ook van Hongarije punten krijgt wordt het voor de NL kijker spannender wat leidt tot een toename in het aantal tweets.

De Social TV Ratings maken een onderscheid in geslacht van de twitteraars op basis van accountgegevens en met behulp van een algoritme. Uit de analyse over de drie uitzendingen van het Eurovisie blijkt dat een klein merendeel van de twitteraars mannelijk is. Opvallend is dat de tweede halve finale mannelijker is dan de eerste halve en eind finale. Het optreden van Anouk trekt wellicht een breder publiek aan.

In totaal heeft de 2013 editie van het Eurovisie Songfestival 273.672 tweets gerealiseerd, waarvan 151.991 tijdens de finale. Ter vergelijk, de registratie van de inhuldiging van Koning Willem Alexander op 30 april realiseerde ‘maar’ 61.085 tweets. Dit gebeurde in een uitzending van 09:00 uur tot 23:00 uur.

Het Eurovisie Songfestival is een bonte verzameling van acts gepresenteerd door een extravagante presentatrice met dito jurk en voorzien van Nederlands commentaar door ‘experts’. Kortom, stof genoeg om over te twitteren. Jan Smit heeft het behoorlijk te verduren gehad en was voor sommige kijkers ook reden om over te schakelen naar het Engelse commentaar van Graham Norton bij de BBC. Overigens was de verrassende performance van good old Bonny Tyler ook goed voor de nodige tweets, zo bleek uit de Twitter cloud van de finale.

tagcloud 

Verder lezen over Twitter

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze week gingen er natuurlijk wat meer voetbalgrappen en -grollen viral door het EK, en dat vinden we helemaal niet erg. De leukste virals delen we traditiegetrouw met je in het weekend.

Social Media22.06.2024

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week hebben we veel viral zien gaan, maar we kunnen maar met één viral video beginnen en dat is de haaienspeech van Trump. Let's go!

Social Media16.06.2024

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel