Social media in verkiezingstijd: wie kent dé succesformule?

Vorig artikel Volgend artikel
Social media in verkiezingstijd: wie kent dé succesformule?

Campagnes staan klaar en debatten zijn gepland, op 12 september gaat Nederland weer naar de stembus. Met de lage campagnebudgetten in tijden van recessie, is social media van levensbelang voor de partijen. Clipit houdt daarom in de aanloop naar de verkiezingen politieke peilingen op basis van berichtgeving binnen online en social media. Welke politieke partij weet online de grootste merkwaarde te creëren? Welke partij bereikt de meeste kiezers via online media?

In mei heeft het CDA de meeste aandacht voor zijn merk weten te genereren; de berichtgeving representeert maar liefst 28,9 miljoen euro aan online PR-waarde. Dit wordt met name veroorzaakt door de grote hoeveelheid aandacht rond de lijsttrekkersverkiezing binnen de partij, welke gewonnen werd door Sybrand van Haersema Buma. Ook GroenLinks eindigt hoog in de Clipit-peiling met een PR-waarde van 25,2 miljoen euro. De meeste berichtgeving gaat hier over de strijd om lijsttrekkerschap tussen Jolande Sap en Tofik Dibi.

Leidt veel berichtgeving dan direct tot een hoge merkwaarde? Nee. Dat blijkt uit de positie van de PVV. Na het CDA wordt over deze partij het meest bericht binnen online en social media, in de PR-waarde top 10 eindigt de PVV echter op een vijfde plaats. Het sentiment en de mate van branding in de berichtgeving spelen hierbij een rol. De PVV komt namelijk in ruim 73% van de gevallen negatief naar voren in de online en social media berichten.

De SP daarentegen weet een derde plaats in de top10 te bereiken met een kleine hoeveelheid berichten. Dankzij een positieve tone of voice en online aandacht via sites met een groot bereik stijgt de PR-waarde van de SP naar 20,4 miljoen. SP creëert daarmee kwalitatieve merkwaarde die hen een plek op het erepodium bezorgt.

Maar wat is nu dé succesformule om binnen online en social media de meest waardevolle PR voor je partij te creëren? Op Twitter zijn de meningen verdeeld. De volgende tweet legt het risico voor GroenLinks goed bloot: "CDA heeft lijsttrekker, nu GroenLinks nog, laten ze dat snel intern oplossen. onrust binnen partij is niet goed voor zetels". Een andere twitteraar is echter van mening: "#Groenlinks kaapt wel alle media-aandacht van @stembuma en #cda weg met #referendum #kvdb #nieuwsuur".

De lijsttrekkersverkiezingen hebben GroenLinks en CDA naast onrust veel media-aandacht opgeleverd. Ondanks eventuele negatieve gevolgen van onrust binnen de partij, hebben de twee partijen de afgelopen weken wel een enorm podium gecreëerd voor het uitdragen van hun boodschap en hebben daarmee op dit moment een puntje voor op hun tegenstanders.

Infographic Politiek mei
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies