Social Media10.06.2009

Social media marketing: doen of niet doen?


social-media-marketing-doen-of-niet-doen.jpg
social-media-marketing-doen-of-niet-doen.jpg

(Artikel door Mick Lodder – The Peoples Valley) Social Media: er wordt door bedrijven veel over gesproken. Zij stellen zich de vraag of ze er iets mee moeten doen en zo ja wat dan en hoeveel (tijd) mag dat kosten? In de media hoor je veel berichten over de toename van het gebruik van virale filmpjes op Youtube, het voeren van campagne op Hyves, LinkedIn en Facebook en er wordt steeds meer getwitterd. Maar waar begin je? En is een humoristisch filmpje het ei van Columbus?

Op de Ilounge Social Media Marketing gistermiddag in Amsterdam werd dit onderwerp uigebreid besproken. Dat je er iets mee moet doen als bedrijf is duidelijk. Dat is de algemene conclusie van Bas van den Beld, gespreksleider van de tweede editie van de DDMA iLounge in Dek West te Amsterdam. Een middag die werd verzorgd door Miriam Martinus (Checkit), Claus Moseholm (GoViral), Stef de Jong (Isobar Human Media) en Robbert Cornelissen (Buzzer). Stuk voor stuk sprekers met een goed verhaal doorspekt met relevante voorbeelden die tot de verbeelding spraken van de aanwezigen.

In de paneldiscussie na afloop van de presentaties werd het gezegd: start gewoon, ga luisteren op het web wat mensen van je merk of bedrijf vinden en onderzoek of je daarmee iets kunt doen om bijvoorbeeld een misvatting weg te nemen rondom een product of gewoonweg problemen op te lossen voor klanten. Hiermee versterk je je reputatie als merk of bedrijf.

Ter illustratie, als je op Twitter een klacht lanceert over je Vodafone abonnement, geheid dat je binnen korte tijd een relevant antwoord ontvangt van het Vodafone Twitterteam en ook Aegon Bank is er mee bezig.

De vier sprekers gaven elk hun eigen invulling aan het begrip Social Media Marketing. Met concrete voorbeelden van cases die ze zelf hadden uitgevoerd werd het bovendien erg ‘hands-on’ gemaakt.
Essentie van social media marketing
Wat is het en wat zijn de belangrijkste regels bij Social Media Marketing? Miriam Martinus van search buro Checkit zette het kader neer van de middag. Impact hebben op je doelgroep: dat is wat je wilt bereiken. Op welke manieren kun je bereik genereren en welke is het meest effectief? Er zijn drie soorten:
1. Eigen media (bijv. je website)
2. Ingekochte media (zoals banner advertising)
3. Verdiende media (earned media: aandacht door relatie aan te gaan en dialoog te voeren )

De “earned”media levert het grootste en kwalitatief het beste bereik op. Hoe doe je dat? De volgende uitgangspunten zijn de revue gepasseerd.

    * Wees als merk/product vindbaar op internet
    * Spot je doelgroep, maak gebruik van “brand lovers” of “creators” (een soort early adopter)
    * Zorg voor goede content
    * Luister en wees eerlijk over je merk, bedrijf, product en bedoelingen

Relevante content
Contentdistributie klinkt heel erg saai maar kan veel opleveren. Want als je content online zet op Youtube heb je dan per definitie goed bereik? Volgens Claus Moseholm van Go Viral ligt dat genuanceerder. Het verschil zit in 150.000  of 1.150.000 views van je filmpje. Je moet juist je content op de sites zien te krijgen waar je doelgroep graag en veel tijd besteed (contextual environments), dan is het relevanter. Want wie surft er elke dag lekker door Youtube en zoekt er op zijn favoriete merk?
Een tweede aspect wat bepaald of je content relevant is, is wat je ermee kunt doen. Zijn devies is, maak je content interactief en verlaag het aantal barrières zodat je directere respons kunt ontvangen. Bijvoorbeeld door een interactieve laag aan te brengen in een filmpje. Nike heeft dat fantastisch gedaan en met veel humor.

Help mijn fans praten terug
Hoe Adidas op Hyves de echte fans bereikt en dialoog en met ze aangaat werd uit de doeken gedaan door Stef de Jong. Hij was onderdeel van een campagne van Adidas op Hyves en legde de aanwezigen de case voor. Adidas wilde met deze campagne aan branding doen. Social media management bleek essentieel om dialoog gaande te houden en proactief relevante content in te brengen in campagnes. Waarom? Omdat zonder echte dialoog je als merk niet geloofwaardig bent. En je moet snel en proactief kunnen reageren op respons. Bijvoorbeeld, kan ik bij Adidas werken? Of waar kan ik bepaalde spullen kopen bij mij in de buurt? Soms antwoordde Adidas maar in veel gevallen loste de Adidas Hyves het zelf op.

Hoe vaak praat jij over scheren?
De laatste spreker van de dag was Robbert Cornelissen van Buzzer. Buzzer test producten met een panel van 50.000 consumenten. Deze  buzzers testen en rapporteren op vrijwillige basis en krijgen daarvoor geen beloning. Zij delen hun ervaringen met anderen waardoor er meer bereik voor het product ontstaat en rijkere content. De content wordt hergebruikt voor product-, service- en marketingverbetering, het liefst nog voordat het betreffende product op de markt komt. Leuk concept dat Buzzer, eigenlijk een nieuwe manier van panelonderzoek, gebruikmakend van sociale media.

Cornelissen wist de aanwezigen duidelijk te maken dat online weliswaar onmisbaar is in die hele strategie, maar dat juist offline er ook een belangrijke rol in speelt. Voor Buzzer is niet content King, maar product.

In de paneldiscussie na afloop van de presentaties kwamen nog een aantal vragen van het publiek langs waarbij de focus ook lag op HOE Social Media Marketing nu concreet te gebruiken in specifieke branches of in bijvoorbeeld b2b-markten waar het gebruik van Social Media Marketing veel minder logisch is, maar zeker wel mogelijkheden biedt.

Al met al een iLounge van de DDMA die zeker de moeite van het bezoeken waard was.