Search15.08.2017

SEO business case maken – hoe doe je dat?


Een veelgehoorde uitspraak is: ‘Ik wil hoger in Google komen’. Maar wat zegt dat nu eigenlijk? Waarschijnlijk wil je meer bezoekers naar je website die idealiter ook nog overgaan tot een aankoop of het voltooien van een doel (contactaanvraag o.i.d). Eigenlijk kan een doel op zich dus niet zijn dat je hoger wilt komen in de zoekmachine. Het gaat namelijk met name, natuurlijk afhankelijk van je doelstellingen, om het verhogen van de omzet of voltooide doelen uit dit kanaal. Sturen op relevante bezoekers is hierbij dan ook belangrijk. Want hoger in Google op zoektermen die niet relevant zijn voor je bedrijf heeft natuurlijk weinig zin, althans voor de meeste mensen onder ons. Daarom in dit artikel meer over hoe je dit handig aan kunt pakken door een business case te maken om je inspanningen op het gebied van SEO waarde te geven.

1. Zoekwoordenonderzoek

Met de zoekwoordplanner van Google kun je in kaart brengen welke zoekvolumes gemiddeld per maand op een bepaalde zoekterm aanwezig zijn. Stel je focust je bijvoorbeeld op het verkopen van maatpakken. Dan wil je gaan onderzoeken welke volumes te herkennen zijn op termen die relevant zijn voor je. Denk hierbij aan brede zoekwoorden als ‘maatpak’, ‘kostuum’, ‘maatpakken’, ‘pak op maat’, etc. Maar ook op zoekwoorden met een bepaalde intentie als bijvoorbeeld ‘maatpak kopen’, ‘pak laten maken’, etc. Omdat het behoorlijk wat uitzoekwerk is om dit voor al je producten te doen, wil je trachten een representatief beeld te creëren van het potentieel. De business case is dan ook geen harde werkelijkheid, maar dient wel een goed beeld te geven van de mogelijkheden en het potentieel.

Afbeelding-1
Afbeelding-1

Nu je de volumes in kaart hebt van de zoekwoorden waar je de focus legt, wil je de volumes gaan vergelijken met de huidige prestaties van je website op deze termen. Dat wil zeggen, hoeveel verkeer komt hier op dit moment op binnen en welke gemiddelde positie in de zoekmachine is hierbij van toepassing. Voor het verkeer kun je uiteraard gebruik maken van Google Analytics indien je dit gebruikt uiteraard. Om posities in kaart te brengen is Google Search Console fijn, maar ook tools als Advanced Web Ranking kunnen hierbij helpen.

2. CTR

Met enkel de zoekvolumes ben je er natuurlijk nog niet. Het gaat namelijk hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren dat jij met jouw website bij 100% van de zoekopdrachten een klik genereert. Hier dien je dan ook rekening mee te houden in de vorm van de Click Through Ratio. Maar hoe kom ik er dan achter hoeveel procent van de bezoekers klikt op welke positie? Dat is natuurlijk lastig te bepalen voor jouw exacte branche. Je kunt echter wel gebruik maken van onderzoeken die er zijn geweest wat betreft dit onderwerp om een handvat te hebben. Daarnaast is het aan te raden wederom gebruik te maken van Google Search Console waarbij je een analyse maakt wat betreft de CTR van het huidige (relevante) organische bezoek. Neem in je analyse ook mee of er wel of niet advertenties boven staan bij de zoekwoorden en het verschil wat betreft de CTR wil je dan ook meenemen. Tot slot is het hierbij verstandig om met verschillende scenario’s te werken. Dus bijvoorbeeld een best-case en worst-case scenario op basis van de CTR.

3. Conversiepercentage

Top, we weten inmiddels wat het potentieel is aan verwachte (relevante) bezoekers. Nu snel over naar ‘doekoe’, oftewel hoeveel gaat dit opleveren. Een eerste belangrijke vraag die je dient te stellen is wat het conversiepercentage van je website is. In het geval van een webshop dus het conversiepercentage van een aankoop. Neem hierbij ook zeker een stapje extra. Vergelijk bijvoorbeeld eens het conversiepercentage van bezoekers per kanaal. Maar kun je kijken naar de vergelijking tussen bezoekers die in het pad een bepaalde productpagina hebben bezocht en alle bezoekers. Je doel is namelijk een zo goed mogelijke schatting te maken van het conversiepercentage van het potentiële bezoek dat je (extra) gaat generen. Hoogstwaarschijnlijk gaat het conversiepercentage hoger zijn wanneer je de zojuist genoemde analyses doet.

In het geval je geen webshop hebt, kun je overigens kijken naar het conversiepercentage van het voltooien van een bepaald doel (contactaanvraag, offerteaanvraag, etc.). Vervolgens kun je dit percentage gebruiken om een inschatting te maken hoeveel van de bezoekers converteren. Ook hier wil je overigens een analyse maken wat betreft de verschillende kanalen en paden tot een voltooid doel.

4. Gemiddelde orderwaarde

Maar dan ben je er nog niet, volgende stap is om waarde toe te kennen aan de bezoekers die converteren. Bij een webshop is het zinvol hierbij de gemiddelde orderwaarde te pakken en deze te vermenigvuldigen met het aantal converterende bezoekers. Heb je geen webshop, dan is het nuttig een waarde toe te kennen aan de voltooiing van een bepaald doel. Stel, uit iedere vier contactaanvragen komt één klant (we slaan de offerte even over voor het gemak) en je weet wat gemiddeld de omzet of waarde is van een klant, dan kun je de berekening maken. Je weet dan namelijk wat gemiddeld een contactaanvraag waard is en zodoende kun je dus een inschatting doen.

5. Business case

Nu de verschillende stappen in kaart zijn gebracht kun je de volledige business case gaan maken. Te beginnen bij het potentiële volume, waaruit je vervolgens met een CTR van X% bepaald hoeveel relevante bezoekers je kunt genereren met SEO-inspanningen. Zoals gezegd is het hierbij nuttig verschillende scenario’s te maken (op basis van de CTR van een positie in de zoekresultaten bijvoorbeeld). Doordat je vervolgens het conversiepercentage gebruikt om de som te kunnen maken van het aantal bezoekers dat converteert in samenwerking met de gemiddelde orderwaarde, heb je een case. Oftewel in een fictief voorbeeld scenario:

Zoekvolume en CTR Potentiële extra bezoekers (per maand)

Potentieel extra te verkrijgen zoekvolume totaal: 30.000

  • Scenario 1 CTR positie 1 31% 9.300
  • Scenario 2 CTR positie 2 18% 5.400
  • Scenario 3 CTR positie 3 11% 3.300

Conversiepercentage Potentiële converterende bezoekers

  • Scenario 1 3,5% 326
  • Scenario 2 3,5% 189
  • Scenario 3 3,5% 116

Gemiddelde orderwaarde Potentiële extra omzet

  • CTR positie 1: €125,- €40.750,-
  • CTR positie 2: €125,- €23.625,-
  • CTR positie 3: €125,- €14.500,-

Op deze manier heb je in kaart gebracht wat de impact gaat zijn van betere prestaties op het gebied van SEO. Het kan natuurlijk zo zijn dat de business case niet bijzonder positief is. Bijvoorbeeld doordat het potentieel te winnen aantal bezoekers niet hoog genoeg is in vergelijking met de kosten (en/of tijd) die je hieraan dient te besteden. Echter ga je in de meeste gevallen een mooie case hebben om bijvoorbeeld je baas ervan te overtuigen in te zetten op SEO. Dit geldt natuurlijk ook voor andere online marketinginspanningen waarbij je eenzelfde werkwijze kunt opteren.

[Afbeelding © patpitchaya – Adobe Stock]

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen van organisaties bij het behalen van sterke online resultaten. In zijn vrije tijd is Fabian fanatiek waterpoloër en mag je hem wakker maken voor een aflevering House of Cards.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent