Burgemeesters gezocht- ervaring niet noodzakelijk

Vorig artikel Volgend artikel

SimCity is een spel dat me altijd al heeft gefascineerd. Het begon met het originele SimCity in 1989 (nu niet meer om aan te zien qua graphics) en de opvolgers heb ik allemaal gespeeld, met wisselend plezier. Spinoffs zoals SimFarm, SimAnt en ook de Sims zijn minder aan mij besteed. Ik hou van de essentie: neem een stukje land, bouw een stad en hou je inwoners gelukkig. En dus viel er voor mij veel te juichen deze E3, met maar liefst twee nieuwe -échte- SimCities. SimCity voor PC, verwacht februari 2013 en SimCity Social, de Facebook variant die op korte termijn zal worden geïntroduceerd. Tijd om mijn ambtsketen weer eens op te poetsen.

Burgemeesters gezocht- ervaring niet noodzakelijk

Screen Shot 2012-06-08 at 12.45.31

Wat maakt de Simcity edities nou zo aantrekkelijk? Het is aan de ene kant het grafische aspect (het ziet er gewoon geweldig mooi uit) en aan de andere kant de uitdaging om een mooie en zo groot mogelijke stad te maken. We moeten natuurlijk uitgaan van de trailers die we hebben gezien en de beperkte informatie van EA op dit moment maar wat ik zie van SimCity, ziet er goed uit. Belangrijker nog, ik zie het logo van Maxis staan en die heeft de betere versies van het spel gemaakt. Met snellere computers en betere software is het mogelijk om nog realistischer te maken. De nieuwe Glassbox Engine moet nog spannender en realistischer simulaties mogelijk maken. De multiplayer mode zal volgens EA het een nieuwe dimensie te geven door samen steden te bouwen.

Het is nog koffiedik kijken maar een hoop valt en staat met de aanpasbaarheid van het spel. Kan je alles micromanagen en vindt je dat leuk of wordt alles voor je gedaan en baal je daar van? Hoe meer parameters en mogelijkheden, des te complexer wordt het. Voor dit soort spellen is het belangrijk dat actie en gevolg zichtbaar zijn. Ik zie helaas meer van het zelfde, de uitleg van de gameplay en opties op de site van EA toont weinig heel erg vernieuwends. Het is al weer een behoorlijk aantal jaren sinds de laatste Simcity (Societies) uitkwam. Kan Maxis met de nieuwe editie de echte Simcity fan overtuigen om de nieuwe versie te kopen en spreekt het concept nog steeds aan?  Het is een van de weinige games die alleen voor PC wordt ontwikkeld.

 

" style="width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 97px; padding-left: 192px; height: 186px;">

 

SimCity speel je op je PC, vaak alleen. De Facebook versie gaat natuurlijk gebruik maken van het Facebook netwerk en alle features. Zo op het oog lijken de graphics beter dan het meer cartooneske van Cityville. Ze weten bij Maxis natuurlijk wel hoe ze een simulatie als SimCity moeten bouwen. EA belooft dat SimCity Social meer is dan een eenvoudige drag and drop simulatie. Word vriendjes met andere steden of juist vijanden, de keuze is aan jou. De enige vraag die door mensen ironisch genoeg gesteld zal worden is: zal SimCity Social meer worden dan een kopie van Cityville?

Het grappige is natuurlijk dat Cityville op zichzelf een kopie is van SimCity is. We weten uit de analoge wereld is dat bij een kopie van een kopie de kwaliteit achteruit gaat. Ook hierbij geldt dat EA er goed aan zou doen om duidelijk een andere beleving te bieden dan Cityville. Spelers op Facebook hebben er volgens mij geen boodschap aan dat SimCity het origineel is waar anderen van zijn afgeleid, zeker omdat ze het meer moeten hebben van de huidige Cityville spelers dan van de echte SimCity fans. Ook kenmerkend voor Cityville en Farmville is de timeline vervuiling met berichten van topscores en ‘dingen die je wilt delen’, een reden dat ik dit soort spellen niet speel. Gaat SimCity Social dezelfde kant op? Of kan EA een manier vinden om het leuke van SimCity naar Facebook te brengen zonder dat je vrienden gek van je worden?

Screen Shot 2012-06-08 at 12.47.24

SimCity Social en SimCity zijn twee verschillende spellen voor twee verschillende doelgroepen. Hardcore SimCity fanaten laten SimCity Social voor wat het is en vermoedelijk zal er ook andersom niet veel verkeer zijn, als EA dat al probeert te stimuleren. Zoals altijd weet je pas hoe goed of slecht een game is als je het spelen gaat. Voor SimCity Social duurt dat niet meer zo lang (het is al in private beta). De vraag is of SimCity Social zijn plek vindt naast concurrent Cityville en stapels andere spellen op Facebook en dan gaan we zien wat de naam nog waard is in dat werkveld.

Voor SimCity op PC hebben we meer geduld nodig. Alhoewel ik, op basis van wat we nu zien, weinig vernieuwende elementen zie in SimCity (op de multiplayer na) zou het best wel eens zo kunnen zijn dat de vele kleine vernieuwing toch tot een heel aantrekkelijk spel leiden. De basis van de game is zo solide dat een paar goede tweaks hier en daar en de algehele grafische upgrade vermoedelijk genoeg zullen zijn om fans weer enthousiast te krijgen, voor zover die er nog in grote getale zijn. Ik ga in ieder geval toch maar door met het poetsen van mijn ambtsketting, dan is deze mooi schoon als het spel in 2013 uitkomt.

" style="width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 97px; padding-left: 192px; height: 186px;">

Rob Blaauboer

Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies