Online22.03.2018

Hoe blogs en bedrijven elkaar vinden voor gesponsorde content


Budgetten voor online marketing werden tot voor kort volledig ingezet op onder andere affiliate marketing en de couponwebsites. Waar deze methodes met een duidelijke return op de investering met alle eer streken is er nu een grote verschuiving gaande. Bedrijven zijn zich ervan bewust dat die laatste klik nagenoeg nooit de belangrijkste klik is in de hele sales’funnel’. Bewustwording is er al een tijdje en het belang daarvan wordt ook al die tijd wel onderkend, maar er daadwerkelijk op inspelen is een tweede. Het is anno 2018 wel de trend aan het worden.

De behoefte aan influencer marketing is er al een tijdje: verbind bekende influencers aan je merk en je ‘hoort er bij’. De effecten zijn echter lastig te meten en in sales verdien je die uitgaven, zeker op korte termijn, niet terug. De volgers van top-influencers blijken ook veel minder ‘engaged’ te zijn dan die van micro-influencers. Zet je dus niet alleen in op zichtbaarheid maar meer op interactie en actie? Dan kan het veel interessanter zijn om met micro of macro influencers aan de slag te gaan.

Micro Influencers

Waar Micro influencers soms een artikel publiceren voor minder dan €100,-, kost een Top influencer (denk Enzo Knol of Anna Nooshin) al snel (tientallen) duizenden euro’s. Dan hebben we het nog niet over een ambassadeursfunctie voor je merk in de vorm van een jaardeal / contract. In beide gevallen wil je als bedrijf of marketeer graag weten of je waar voor je geld krijgt. Sales zijn lastig te realiseren in deze fase maar zijn zeker niet uitgesloten, maar garanties zijn er niet. Men is op zoek naar transparantie: wat geef ik uit? En wat krijg ik daarvoor terug?

Een aantal marketeers specialiseren zich tegenwoordig in Influencer Marketing en dat is niet geheel onlogisch: het aantal vacatures neemt elke week toe. Veel bedrijven nemen zelfs een Influencer-specialist aan om samenwerkingen voor Sponsored content met bloggers, vloggers, Instagrammers op te zetten en te optimaliseren. Maar zelfs dan is het aanpoten om bij te houden wie er hot is maar ook domweg wie er beschikbaar én relevant is.

Oplossingen

LinkPizza is een platform dat hier slim op ingespeeld heeft. Zij bieden een Influencer marktplaats met meer dan 1200 uitgevers van content. Die kunnen een Mediakit uploaden zodat je als marketeer meteen kunt zien wie hun doelgroep is, wat voor content ze maken en wat hun bereik is. De uit Google gehaalde demografische gegevens, door de publisher zelf opgegeven prijzen en door LinkPizza geverifieerde cijfers geven je een heel goed beeld van wat je kunt verwachten. Van views, unieke bezoekers per maand en de Domain Authority in MOZ: het staat er allemaal bij.

Op deze manier wordt content marketing transparant en zeer gemakkelijk. De site biedt daarnaast de mogelijkheid een campagne open te zetten. Zet een briefing en voorwaarden op de site en de aangesloten geïnteresseerde uitgevers kunnen zo pitchen op de campagne met relevante gegevens als prijs, verwacht aantal views en natuurlijk motivatie.

Data, data, data

Een plug-in op de site van de uitgevers zorgt ervoor dat alle activiteiten binnen campagnes in een dashboard worden weergegeven. In de statistieken vindt je het aantal views, reads en clicks. Het platform is volledig geautomatiseerd: als je er als marketeer met een uitgever of influencer uit bent levert die een preview van het artikel op. Na plaatsing gaat de rest vanzelf, want facturatie wordt automatisch in gang gezet. Je betaalt voor het gebruik van het platform niets, pas bij plaatsing neemt het bedrijf een fee.

Handig dus, zeker als je net begint in Influencer marketing. Of je direct een return op je investering krijgt is zoals gezegd lastig te meten, maar onderschat de waarde van content op het juiste platform niet. Kennis en informatie delen op een authentieke manier is van meerwaarde voor alle partijen, dus dan is een makkelijke manier om dat te doen meer dan welkom.

[Afbeeldingen © Diego Cervo – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Influencers

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

Squid Game was geweldig, de video’s van MrBeast ook: de grootste YouTuber ter wereld haalt zijn Squid Game-show naar Prime Video.

Entertainment26.11.2024

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Kun je aan iemand zien dat hij liegt? Absoluut, menen de experts van Faking It. Lichaamsexpert Cliff Lansley (‘The Watcher’) kan aan de kleinste bewegingen (micro gestures) aflezen of iemand de waarheid spreekt of niet. Een ader die opzwelt, een been dat trilt of een hoofd dat heel subtiel nee schudt, terwijl de persoon zelf het tegenovergestelde beweert.

Entertainment20.08.2024

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert