Online22.03.2018

Hoe blogs en bedrijven elkaar vinden voor gesponsorde content


Budgetten voor online marketing werden tot voor kort volledig ingezet op onder andere affiliate marketing en de couponwebsites. Waar deze methodes met een duidelijke return op de investering met alle eer streken is er nu een grote verschuiving gaande. Bedrijven zijn zich ervan bewust dat die laatste klik nagenoeg nooit de belangrijkste klik is in de hele sales’funnel’. Bewustwording is er al een tijdje en het belang daarvan wordt ook al die tijd wel onderkend, maar er daadwerkelijk op inspelen is een tweede. Het is anno 2018 wel de trend aan het worden.

De behoefte aan influencer marketing is er al een tijdje: verbind bekende influencers aan je merk en je ‘hoort er bij’. De effecten zijn echter lastig te meten en in sales verdien je die uitgaven, zeker op korte termijn, niet terug. De volgers van top-influencers blijken ook veel minder ‘engaged’ te zijn dan die van micro-influencers. Zet je dus niet alleen in op zichtbaarheid maar meer op interactie en actie? Dan kan het veel interessanter zijn om met micro of macro influencers aan de slag te gaan.

Micro Influencers

Waar Micro influencers soms een artikel publiceren voor minder dan €100,-, kost een Top influencer (denk Enzo Knol of Anna Nooshin) al snel (tientallen) duizenden euro’s. Dan hebben we het nog niet over een ambassadeursfunctie voor je merk in de vorm van een jaardeal / contract. In beide gevallen wil je als bedrijf of marketeer graag weten of je waar voor je geld krijgt. Sales zijn lastig te realiseren in deze fase maar zijn zeker niet uitgesloten, maar garanties zijn er niet. Men is op zoek naar transparantie: wat geef ik uit? En wat krijg ik daarvoor terug?

Een aantal marketeers specialiseren zich tegenwoordig in Influencer Marketing en dat is niet geheel onlogisch: het aantal vacatures neemt elke week toe. Veel bedrijven nemen zelfs een Influencer-specialist aan om samenwerkingen voor Sponsored content met bloggers, vloggers, Instagrammers op te zetten en te optimaliseren. Maar zelfs dan is het aanpoten om bij te houden wie er hot is maar ook domweg wie er beschikbaar én relevant is.

Oplossingen

LinkPizza is een platform dat hier slim op ingespeeld heeft. Zij bieden een Influencer marktplaats met meer dan 1200 uitgevers van content. Die kunnen een Mediakit uploaden zodat je als marketeer meteen kunt zien wie hun doelgroep is, wat voor content ze maken en wat hun bereik is. De uit Google gehaalde demografische gegevens, door de publisher zelf opgegeven prijzen en door LinkPizza geverifieerde cijfers geven je een heel goed beeld van wat je kunt verwachten. Van views, unieke bezoekers per maand en de Domain Authority in MOZ: het staat er allemaal bij.

Op deze manier wordt content marketing transparant en zeer gemakkelijk. De site biedt daarnaast de mogelijkheid een campagne open te zetten. Zet een briefing en voorwaarden op de site en de aangesloten geïnteresseerde uitgevers kunnen zo pitchen op de campagne met relevante gegevens als prijs, verwacht aantal views en natuurlijk motivatie.

Data, data, data

Een plug-in op de site van de uitgevers zorgt ervoor dat alle activiteiten binnen campagnes in een dashboard worden weergegeven. In de statistieken vindt je het aantal views, reads en clicks. Het platform is volledig geautomatiseerd: als je er als marketeer met een uitgever of influencer uit bent levert die een preview van het artikel op. Na plaatsing gaat de rest vanzelf, want facturatie wordt automatisch in gang gezet. Je betaalt voor het gebruik van het platform niets, pas bij plaatsing neemt het bedrijf een fee.

Handig dus, zeker als je net begint in Influencer marketing. Of je direct een return op je investering krijgt is zoals gezegd lastig te meten, maar onderschat de waarde van content op het juiste platform niet. Kennis en informatie delen op een authentieke manier is van meerwaarde voor alle partijen, dus dan is een makkelijke manier om dat te doen meer dan welkom.

[Afbeeldingen © Diego Cervo – Adobe Stock]

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

Social Media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes