Gaming01.09.2014

Review: Diablo 3: Reaper of Souls

Oneindig klikfestijn is helemaal thuis in PS4 en Xbox One's Ultimate Evil Edition

Diablo is altijd een PC-franchise geweest en toen Diablo 3 twee jaar geleden gelanceerd werd was dat een evenement van jewelste. Het was echter niet allemaal koek en ei, voornamelijk door een Auction House waar je met echt geld items moest kopen, wat volgens kenners het hele loot-systeem om zeep heeft geholpen. Niet handig, voor een serie die fameus is voor de oneindige stroom nieuwe gebruiksvoorwerpen die je tijdens het spelen bleef verzamelen.

Dat werd dus allemaal gecorrigeerd op termijn, met de Reaper of Souls-expansie. Niet alleen was iedereen weer in loot heaven, er kwamen ook nieuwe speelbare karakters, een nieuwe Adventure-modus waarin je niet door het “verhaal” hoefde te spelen om te kunnen blijven hakken en een extra dungeon. Toen bekend werd dat dit hele pakket naar PS4 en Xbox One kwam was ik nogal blij, want het hele bovenstaande verhaal had ik van horen zeggen: ik had namelijk nooit meer dan 20 minuten Diablo 3 gespeeld.

Waarom? Ik ben niet zo’n klikker. De manier waarop je karakter in Diablo op PC alles doet is eindeloos klikken: klikken op de grond om ergens heen te lopen, klikken op vijanden om ze aan te vallen, klikken op loot om het op te rapen, klikken, klikken, klikken. Ik heb ooit RSI gehad en mijn korte tijd met Diablo 3 deed alle alarmbellen rinkelen die na die ervaring geïnstalleerd zijn. De console-versie van Reaper of Souls (officieel Ultimate Evil Edition genaamd) heeft dat allemaal niet, ten faveure van directe besturing met de linkerstick. De rechterstick gebruik je om te kunnen wegrollen, aangezien het geforceerde 3/4e perspectief van Diablo ook geen camerabesturing vereist. En dat scheelt nogal.

Het scheelt, omdat Diablo 3 zich heel goed leent voor directe besturing. De schier oneindige stroom vijanden valt prima te behappen als je gewoon kunt rondlopen en doordat Blizzard (geholpen door de PS3/360 versies van vorig jaar) veel moeite heeft gestoken in de aanpassing van alle menu’s zodat de tekst goed leesbaar is op bankafstand, alles snel te bereiken is met je controller en je met een aparte knop snel een mooi wapen of bepantsering kunt gebruiken meteen nadat je het opraapt. Gekleurde pijlen laten in één oogopslag zien of je er gemiddeld op vooruit gaat en zo kun je met minimale interruptie verder.

1390921654
1390921654

Dat Diablo 3: Reaper of Souls nogal een goed spel is hoef ik als het goed is niet meer uit te leggen. De vraag is of je dit moet spelen als je als console-gamer nooit met de serie in aanraking bent gekomen. Ja, dat moet. Want als je dan toch hebt besloten om niet op de PC te gaan spelen, om welke reden dan ook, dan is dit het beste alternatief. Er zijn een aantal dingen die jammer zijn aan deze versie, zoals het feit dat de Adventure-modus niet meteen beschikbaar is en je dus net zoals in de andere versies helemaal het verhaal door moet voordat je in de ‘losse’ content kunt duiken met wat vrienden.

Juist die co-op ervaring maakt Diablo 3 zo leuk; het spel is prima vermakelijk als je alleen speelt, maar het is pas met meerdere spelers dat de chaos echt tot zijn recht komt en ook dat aspect werkt meer dan prima op de PS4 waar ik de game op heb getest. Als je over een console-versie van een game die altijd zo geassocieerd is geweest met de PC als Diablo weinig anders kunt zeggen dan dat het je nu als speler de keuze geeft om ook met een controller te kunnen spelen, dan heb je als ontwikkelaar je werk heel goed gedaan. Ik ben nog steeds geen klikker, maar Diablo heeft er met deze versie in ieder geval een fan bij.

En die RSI? Ik heb al lang niet meer zo vaak achter elkaar op X gedrukt, dus ik vrees het ergste.