Nintendo's post-E3 evenement: Mario is Super, de rest niet slecht

Nintendo's post-E3 evenement: Mario is Super, de rest niet slecht

Vorig artikel Volgend artikel

We mochten afgelopen week aan de slag bij Nintendo in Utrecht in het kader van het jaarlijkse post-E3 evenement dat voor Nederlandse pers gehouden werd. We gingen twee Gamecowboys sterk even langs om te kijken hoe het zat met de nieuwe games, maar natuurlijk vooral de twee nieuwe Mario-games.

De rest was allemaal ook prima, hoewel in veel gevallen niet veel meer dan dat. Games als Yoshi, Fire Emblem Warriors, Splatoon 2 en Metroid Returns zaten toch in de categorie 'nog zó een' en dat is niet waar je het meest enthousiast van wordt, hoewel je ze dan met de hele hoge gemiddelde kwaliteit misschien een beetje tekort doet. Maar ja, je wil zien wat je wil zien, en in ons geval was dat voornamelijk...

Super Mario Odyssey

Patrick: Voor we zelf konden spelen kregen we een demonstratie van de nieuwe Mario, waarin de jongen van Nintendo flierefluitend met zijn petje aan het gooien was door het grote open level heen. Mario's hoed is echt het nieuwe ding, waar je vijanden mee kunt overnemen, dat je als springplank kunt gebruiken en die je echt nodig hebt om in Odyssey verder te komen.

Het zag er allemaal super slick uit en het leek enorm simpel om gave bewegingen aan elkaar te rijgen, maar toen we eenmaal zelf de joycons in de hand kregen bleek dat heel vies tegen te vallen.

Het spel zelf is te gek: elke wereld waar je in terecht komt zit helemaal tot de nok vol met geheimpjes, missies, 'manen' (de nieuwe sterren) en andere speciale muntjes en items om te vinden. Alleen het rondspringen is best lastig. Je kunt je hoed gebruiken als springplank, maar de besturing maakt dat niet gemakkelijk en doordat er ook een hoop bewegingen aan het zwiepen met je joycons vastzitten (er waren geen Pro Controllers om de game mee te proberen op het evenement) moeten je handen opeens heel veel dingen tegelijk doen.

Marnix: Ja, de besturing was een flinke tegenvaller. Nu is er natuurlijk weinig van te zeggen, aangezien de demo ons meteen in een level gooide. Met een goede tutorial zou het zomaar mee kunnen vallen, maar de combinatie van allerlei knoppen én dan ook nog motion controls, met twee handen los van elkaar zorgde voor veel gedoe.

Maar ondanks al het geknoei met de besturing heb ik wel nog steeds super veel zin om elke uithoek van deze nieuwe Mario te verkennen. Wat een beetje stijl wel niet kan doen voor een game.

Patrick: Het was voor het eerst dat ik bij een Mario game niet meteen in een paar seconden de basis onder de knie had, dus het lijkt wel alsof dit echt Nintendo's game voor de hardcore spelers wordt, met dito besturing. Dat terzijde duurt het nog veel te lang voordat deze game uitkomt: 27 oktober is nog ver weg en dat duurt lang.

Fire Emblem Warriors

Marnix: Nadat in Hyrule Warriors de Dynasty Warriors gameplay in een Zelda-jasje werd gestoken, is het nu de beurt aan Fire Emblem. Fire Emblem Warriors is in de basis nog steeds super Dynasty Warriors. Je bent dus vooral heel veel op knoppen aan het rammen om honderden vijanden neer te slaan. Het Fire Emblem gedeelte is wel iets meer dan puur cosmetisch: bekende karakters uit de serie zullen naar voren komen en je kunt tussen meerdere personages op het slagveld wisselen. Maar verder is en blijft het toch vooral een Musou-game

Yoshi for Nintendo Switch

Patrick: Is dat een rare naam? Zeker, maar het is ook niet de echte. Terwijl Nintendo denkt over hoe de game gaat heten lieten ze 'm wel al zien aan ons, helaas zonder ons de controllers te geven. Wat we zagen ziet er goed uit: de insteek dat alles van papier is werkt heel mooi en dus is de game ultra-schattig. Ook poepie-simpel trouwens, maar dat zijn we inmiddels van Yoshi gewend. Het is de kinder-platform-serie van Nintendo en da's prima.

De levels zijn uniek in de zin dat je zowel aan de voor- als aan de achterkant van het zelfgebouwde papieren level kunt spelen, waardoor je steeds een perspectief hebt op dingen die je in eerste instantie niet kunt zien. Extreem clever en speels als altijd, verwacht alleen niet dat je uitgedaagd wordt.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Marnix: Na het zien van de E3-trailer hebben we deze game al omgedoopt tot Mario XCom. En na het spelen van de demo blijkt deze beschrijving ook correct. Uiteraard gaat het er hier niet zo hard aan toe als in XCom, maar de manier waarop gevechten zijn opgezet lijkt er wel heel veel op.

Zoals in de trailer te zien is, is het een turn-based strategy game waarin je vooral veel combo's probeert te maken. Teamgenoten kunnen een personage een zetje geven, je kunt via buizen andere stukken van het slagveld sneller bereiken en er zijn speciale aanvallen waarbij je eerst een vijand een klap verkoopt, om vervolgens nog eens op hem te schieten.

In de demo werden twee soorten gevechten getoond: het klassieke maak alle vijanden af, en een waarbij één van je personages de andere kant van het slagveld moet zien te bereiken. Daarnaast bevat de game verschillende wapens en items die ingezet kunnen worden. Hoe divers dat gaat zijn in de uiteindelijke game is moeilijk te zeggen, maar deze basis smaakt naar meer.

Patrick: ik wil daar alleen maar aan toevoegen dat de game op 29 augustus uitkomt en dat deze demo voor mij naar nog meer smaakte. Het stijltje is te gek, de Rabbids zijn niet eens irritant en de som lijkt hier oprecht meer dan de delen te gaan worden.

Sonic Forces

Patrick: Sonic Forces ziet er in de trailer misschien leuk uit, maar om het te spelen was het niet veel. Met afstand de minste game die ik gespeeld heb, helaas. Het is opgedeeld in een 2D-gedeelte, dus old-school Sonic, en een 3D-gedeelte dat lijkt op de recente Sonic Adventure-achtige gameplay waarbij je alleen zo hard mogelijk probeert te rennen terwijl de camera capriolen uithaalt om Sonic heen.

Het nieuwe gedeelte daarin (dat je zelf een karakter kunt maken) haalt alleen maar de snelheid uit de game, de rest hebben we al gezien en daarnaast was het ook nog niet echt leuk om naar te kijken. Zelfs de 2D boss battle die ik kon doen voelde een beetje onder de maat, dus dan wordt het moeilijk.

Pokkén Tournament DX

Marnix: Pokkén Tournament kennen we natuurlijk als die Pokémon fighting-game op de WiiU. Die game komt nu ook naar de Switch als Pokkén Tournament DX. Veel nieuwe dingen zijn er niet, op wat extra Pokémon om mee te vechten na. Een prima mogelijkheid dus voor diegene die hem op de Wii U heeft overgeslagen, zoals ik.

Na een paar potjes vechten lijkt het erop dat Pokkén Tournament een goede balans heeft tussen toegankelijkheid en diepgang. De besturing is simpel en er zijn geen ingewikkelde combo's, het draait juist meer om een goede timing en je tegenstander lezen. De variatie tussen de verschillende Pokémon die ik heb geprobeerd was ook vrij groot.

Metroid: Samus Returns

We hebben het zelf niet gespeeld, maar wat we gezien hebben van Samus Returns (een remake van Metroid 2) zag er prima uit. Het nieuwe likje verf voor deze 3DS-game kan echter niet verhullen dat het om een stokoude game gaat, dus het is allemaal erg simpel, in elk geval het gedeelte dat wij te zien kregen.

De progressie is wel veranderd, zo vertelde men bij Nintendo, en er is een nieuwe soort counter-beweging die je als Samus kunt gebruiken om vijanden van je af te slaan, maar uiteindelijk is dit een Metroid van de simpelste soort en kan het zich niet meten met een Super Metroid of Metroid Prime.

Aan de andere kant: bijna niemand heeft Metroid 2 ooit gespeeld, dus het is wel een leuke kans om dit oudje nog eens te zien zoals ze het wellicht bedoelden, toen. Krijgt de 3DS in elk geval dit najaar nog iets. De game komt 15 september uit.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies