Gaming11.07.2017

Lawbreakers: snel, sneller, snelst


De enige rem: een goeie tutorial

CliffyB ging op sabbatical, maar uiteraard duurde dat niet lang. De drang om weer een rappe, adrenaline pompende shooter te maken bleek Cliff Blezinski toch te veel. Daarom mochten we vorige weekeinde met de open beta van Lawbreakers aan de slag.

Om gelijk maar het vooroordeel aan te pakken: nee, dit is niet een Overwatch kloon. Alle vergelijkingen met Blizzard’s kaskraker lopen grotendeels mank. Je speelt in een team, je hebt drie speciale krachten en 9 ‘klassen’, maar daar blijft het ook bij.

Want Lawbreakers draait meer om individuele skills dan om samenwerking. Vergelijk het met een arena shooter als Unreal Tournament, overigens ook van CliffyB. Iedere klasse kent zijn eigen sterkte en zwaktes, maar één op één maakt het niet uit of een Harrier tegenover een Titan staat.

Nog belangrijker, Overwatch is lang, lang, lang niet zo snel als Lawbreakers. Je beweegt snel, je schiet snel en explodeert snel in kleine stukjes omdat je net dat ene verborgen hoekje niet opmerkt, of omdat je net te langzaam was tegenover een betere speler.

Over verborgen hoekjes gesproken, daar zitten er nog wel wat van in Lawbreakers. Grote delen van de arena zijn door een catastrofe van zwaartekracht verstoken. Je kan dus van alle kanten worden geraakt. Niet in slo-motion, overigens. Schiet achteruit en je raast door de hele ruimte heen.

We mochten aan de gang met vier verschillende modussen. In Blitzball moet je de bal in het vijandelijke kamp zien te krijgen, met Uplink en Overcharge moet je een voorwerp pakken en in je eigen basis zien op te laden en in Turfwar moet je punten scoren door punten te bezetten.

Met de modussen is weinig mis (want goed uitgewerkt en origineel) maar de snelheid zal voor de casual speler een probleem worden. Met Blitzball zag ik dezelfde speler herhaaldelijk de bal pakken, door het veld slingeren en binnen een paar seconden weten te scoren, terwijl een heel team er beteuterd bij stond.

De drempel dreigt daarom aardig hoog te worden voor beginners. Herhaaldelijk werd ik door betere spelers rap afgeslacht. Lawbreakers tutorials helpen ook niet veel. Het zijn namelijk allemaal YouTube films over de klassen en de modussen, en dit is een typische game die je moet ondergaan.

Blezinski en de mannen van Boss Key Productions kunnen beter een echte tutorial veld maken. Nog mooier, dit is nou echt een game die enorm baat zou hebben bij een aantal challenge modussen, zodat spelers de basis aspecten spelenderwijs onder de knie krijgen.

Ik zie wel een niche voor Lawbreakers. Rappe arena shooters zijn dun bezaaid, en met de skills van deze game zou Boss Key Productions snel populair kunnen worden. Nu enkel nog een goeie tutorial introduceren om meer casuals over de brug te laten komen… Begin augustus weten we meer.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.